קווי אוניברסיטת בר אילן ותל השומר לאחר הפעימה השנייה של הרה-ארגון

כתבה זו מכילה מידע לא מעודכן. את דרכי ההגעה לאוניברסיטת בר אילן לאחר ה-1 ביולי 2011 תוכלו למצוא בסקירה החדשה שלנו על אוניברסיטת בר אילן.

 

אחרי שדיברנו ארוכות על השפעת הפעימה השנייה של הרה-ארגון על אזור אוניברסיטת תל אביב ושכונות הסובבות אותה, הגיע הזמן ל"אפליה מתקנת" ולהתייחסות למוסד האקדמי הגדול השני בגוש דן, הלוא הוא אוניברסיטת בר אילן. רבים מהקווים שמגיעים לאוניברסיטה זו ממשיכים לאזור תל השומר בו נמצא מחנה צבא גדול ובית החולים הגדול בישראל. למרות האוכלוסיה הגדולה שמשרת אזור מצומצם זה, התחבורה אליו רחוקה מלהיות טובה, ובטח שהיא הרבה פחות טובה מאשר לאוניברסיטת תל אביב (די אם נציין את זה שאין בקירבת המקום שום תחנת רכבת). בניגוד לאוניברסיטת תל אביב, כאן הרפורמה לא זכתה לתהודה תקשורתית ולכן נהיה זה אנחנו שנביא חשיפה בלעדית לגבי הצפוי לאחר הפעימה השנייה. חשוב לציין שהמידע שברשותנו איננו מהימן ב- 100% ואין לנו כרגע מידע לגבי שינויים שהוכנסו בשבועות האחרונים. אנחנו מצידנו נעדכן במידה ויהיו שינויים, אך סביר להניח שאלה לא יהיו שינויים משמעותיים, אם בכלל. זאת כאשר אנחנו מאוד קרובים לסגירת התוכנית.

קווים שלא ישתנו, בינתיים

בניגוד לאוניברסיטת תל אביב שנמצאת במרכז הגוש שבו מתבצעת הפעימה השנייה, אזור בר אילן ותל השומר נמצא על גבול האזור שבו תתבצע הפעימה השנייה לאזור שהרה-ארגון יתבצע בפעימה השלישית. לכן בהרבה מהקווים בינתיים לא יגעו. להלן הרשימה של קווים שלא משתנים לפחות בינתיים:
כל הקווים של חברת "קווים": 56, 68, 69/169, 87/187, 137, 55, 1 ו- 2 פנימי, 139, 58, משפחת 71 ועוד.
קו 164 של "אגד" מפתח תקווה לראשון לציון ורחובות. קווי 292, 350 של "דן" לפתח תקווה. קו 18 פנימי של "דן" מבני ברק לגני תקווה.
כל הקווים הבינעירוניים: 400 לירושלים, 315 לאשדוד, 618 לנתניה, 505 לרעננה, 564 להרצליה ועוד.
כפי שניתן לראות חלק די גדול של הנוסעים לא ירגיש בשינוי לפחות עד הפעימה השלישית (אז אמורים לגעת בקווי חברת "קווים"). אך יהיו בכל זאת לא מעט תושבים שהרה-ארגון הולך להשפיע עליהם.

קו 70 – נשאר אותו דבר

למרות הכוונה הראשונית לבטל את קו 70, בסופו של דבר הוחלט להשאיר את הקו ללא שינוי מבחינת מסלול ותדירות. זו החלטה טובה מכיוון שהקו נחשב לקו הכי עמוס במערכת וגם הכי אמין מבחינת תדירות ולוחות זמנים (על קו 68 קשה מאוד לסמוך). ולמרות שהמתכננים ריחמו על הקו, העומס על הקו הולך לגדול בגלל השינויים הבאים.

ביטול קווי 35 ו- 64

שני הביטולים הם בעייתיים למדי. אמנם ביטולו של קו 64 לא יוסיף הרבה לעומס על שאר המערכת עקב תדירותו הנמוכה ממילא אך משמעות הביטול הוא ניתוק הקשר הישיר והמתבקש בין אזור תל השומר ובר אילן למרכז תל אביב. בנוסף קו 64 פועל במוצאי שבתות בעוד קו 70 לא פועל, ואם קו 70 לא יפעל במוצ"שים, לא יהיה שום קשר בין מרכז תל אביב לתל השומר. אך במקום לתגבר את קו 64 החליטו ללכת על הדרך הקלה ולבטל את הקו. חבל. לאחר ביטול קו 64, ניתן יהיה עדיין לקחת קו 70 לבורסת היהלומים ברמת גן, ומשם להחליף ללא תשלום נוסף (בגלל כרטיס המעבר) לקווים 61/161 לכיוון מרכז תל אביב.

אך הביטול הבעייתי יותר הוא ביטול קו 35. אמנם לקו תהיה חלופה שעל פניו נראית לא רעה לפחות לחלק מהנוסעים (ראה בהמשך) אך עצם הניתוק האפשרות הקצרה להגיע מתחנה מרכזית למחנה תל השומר, תעמיס על קו 70 העמוס ממילא והנסיעה אף תיקח הרבה יותר זמן. כמו כן ינותק הקשר בין התחנה המרכזית של תל אביב לתוך פנים בית החולים שיבא וזה בעייתי לכשעצמו.

קו 239 – תחליף הולם… חלקית

מה שמציעים לנו במקום קו 35 הוא קו ממשפחת קווי 39/139/239 (ככל הנראה תחת המספור 239). הקו יצא ממסוף רדינג בתל אביב, יסע לאורך כל רחוב דיזנגוף, ימשיך לרחוב קרליבך ובהמשך לרחוב יצחק שדה (אזור הסינרמה). לאחר מכן יפנה למשה דיין ומשם הוא מתפצל לשלוש זרועות. זרוע אחת תמשיך לכפר שלם (במסלול 9 ו- 16), זרוע שניה תמשיך דרך ביצרון למסוף כורזין בגבעתיים והזרוע השלישית, והרלוונטית יותר לענייננו, תמשיך ללה-גארדיה, דרך השלום, אלוף שדה, צומת רמת אפעל, בי"ח שיבא ומסוף תל השומר. על פניו מדובר במסלול לא רע שיתן מענה לאוכלוסיות שטרם זכו לגישה נוחה לאזור בית החולים ומחנה תל השומר. מדובר בראש ובראשונה בתושבי דיזנגוף וסביבותיה, שכונת מונטיפיורי, חלק מיד אליהו וביצרון, אזור דרום גבעתיים ועוד. מי שירצה להגיע מהתחנה המרכזית בדרך הקצרה לאזורים אלה יצטרך לקחת את אחד הקווים 36, 37 או 52 ולהחליף בתחנה האחרונה של רחוב לה-גארדיה לקו 239 ללא תוספת מחיר. האם מדובר בתחליף הולם? חלקית. במעבר חלק המסלול החדש יקצר את הדרך בין שני היעדים. השאלה תהיה מה יקרה אם ההמתנה לקו 239 תהיה ארוכה יחסית. אז לא בטוח שהנוסעים יצאו מורווחים. וכשמדובר בחיילים, הפסד הזמן עלול להיות כואב, כי הרס"רים בעשרות הבסיסים שבתל השומר לא אוהבים איחורים וספק אם הרה-ארגון יגרום להם להתחשב יותר.

ביטול קו 45 וקו תחליפי 240

ביטול קו 45 כבר נידון בהרחבה ברשומה נפרדת אך הדבר נעשה תוך התייחסות לסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. ידוע שהקו משרת גם נוסעים לא מעטים שנוסעים לאוניברסיטת בר אילן ולמחנה תל השומר. עד כמה הביטול יפגע בהם? הדבר תלוי בעיקר באיזה נקודה עולים עליו. הבעייתיות הגדולה ביותר שעלולה להיות היא עבור אלה שגרים בגבעתיים. אך כאן יש פיתרון לא רע לסטודנטים. במקום קו 45 יעבור ברח' כצנלסון קו 60 שיסע בדרך קצרה יותר מהיום לרמת עמידר. אפשר לרדת תחנה אחת לפני התחנה הסופית ופשוט ללכת כ- 3 דקות עד לכביש גהה ומשם לעבור את הגשר להולכי רגל ומגיעים לבר אילן בדרך הרגילה. לאלה שצריכים להגיע לתל השומר, יש קצת יותר בעיה והם צריכים להחליף אוטובוס ולעלות על קו 70 או 87 בתחנה של בר אילן בכביש גהה.

בקטע בין בני ברק לרמת אילן ותל השומר יעבור קו חדש שמספרו 240. הקו יוצא מבת ים ונוסע במסלול קו 42 של היום עד מתחם הבורסה ברמת גן. הוא ממשיך בציר ז'בוטינסקי ונכנס לבני ברק דרך הרחובות אהרונוביץ' וכהנמן ומשם ממשיך כמו קו 45 הנוכחי כלומר יקיף את האוניברסיטה מהצד של גבעת שמואל וימשיך לתל השומר. על פניו הקו יספק לראשונה אפשרות להגיע לקמפוס הצפוני המתפתח ולאזור הבניינים כמו 507 (לימודי יסוד ביהדות) ממקומות מרכזיים על ציר בגין וז'בוטינסקי, עשוי להוריד את הלחץ על קווים 68 ו- 70 ואף לשקם את הקשר בין גבעת שמואל לאזור בית מעריב ועזריאלי (שנותק עם מעבר קו 69 לחברת "קווים"). עדיין יש לקו שתי בעיות מרכזיות. ראשית, מסלול הקו הזה הוא ארוך במיוחד והוא עובר כמעט בכל הפקקים האפשריים. המשמעות של זה היא שהאמינות בתזמון הקו תהיה נמוכה למדי. הבעיה השנייה היא כניסתו של הקו לבני ברק. אמנם מדובר בכניסה קצרה יחסית, אך עדיין רחובות אהרונוביץ' וכהנמן הם פקוקים למדי ברוב שעות היום, כך שהקו עלול לבלות בפקקים וספק אם זה יחסוך זמן לנוסעים. צריך לחכות ולראות עם הפעלת השינוי עד כמה השינוי יתרום.

קיצור קו 7 בני ברק

לפי הידוע לנו מסלולו של קו 7 מעתידים דרך בני ברק לבי"ח תל השומר יקוצר והוא יסיים במסוף קהילת יעקב בבני ברק (כלומר ייסע בדומה לאיך שהוא נוסע בשעות הערב כיום). ייתכן וקיצורו ישפיע לרעה על תושבי בני ברק שרוצים להגיע לבית החולים תל השומר. על אלה שרוצים להגיע לבר אילן, ההשפעה של קיצורו תהיה מועטה, ובכל מקרה יישאר קו 18 לצורך מטרה זו.

שינויי מסלול של קווים 43 ו- 143 מבת ים וחולון

רבים מחיילי מחנה תל השומר והסטודנטים של בר אילן גרים בבת ים, חולון, דרום תל אביב ודרום גבעתיים. על כן השינויים שצפויים בקווי 43 ו- 143 עלולים להיות קריטיים. ואכן יהיו שינויים כאלה במסלולי הקו, חלקם לטובה וחלקם לרעה.

אז מה ישתנה? קווים 43 ו- 143 ישנו את מסלולם בבת ים ובחולון. תבוטל הכניסה לרמת יוסף, לאזור קניון בת ים, לרח' אילת, ההסתדרות וויצמן. במקום זה הקו יסע על רחובות קרן קיימת בבת ים ודב הוז-סוקולוב בחולון (דרך כיכר סטרומה). המשמעות היא שאמנם מסלול הקו יקוצר וייושר עבור תושבי בת ים, אך ינותקו ממסלולו שכונות חשובות כגון רמת יוסף בבת ים, נאות רחל וחלק ממרכז העיר מחולון ואף לא ניתן יהיה ללכת יותר ברגל לקווים אלה משכונות כגון ג'סי כהן בחולון. בנוסף, בחודשים הקרובים יפתח תפתח תחנת הרכבת יוספטל במסגרת הקו בין ראשון לציון מערב לתל אביב. ביטול כניסה של קווים אלה ליוספטל היא פספוס כי הקשר היחיד שיישאר לתחנה יהיה קו 87 בעל תדירות בינונית ואמינות בינונית עוד פחות. מעבר לשינוי זה, קו 43 ימשיך לעבור באותו המסלול ללא שינוי.

לגבי 143 צפוי שינוי משמעותי יותר במסלול. מעתה במקום לעבור דרך שדרות קוגל וצומת חולון, הקו ימשיך ברח' סוקולוב עד סופו, יפנה לשדרות ירושלים, ימשיך לפרופ' שור ויצא לאזור דרך רח' המלאכה באזור התעשייה. המסלול החדש אמנם ינתק את הדרך הקצרה מצומת חולון לתל השומר (מי שירצה להגיע משם יצטרך לקחת את קו 43 הארוך יותר) אך יתן סוף סוף גישה ישירה לבר אילן ותל השומר לאנשים שגרים בשכונות צפון מזרחיות של חולון כגון אגרובנק, מקווה ישראל, נאות שושנים, מפדה אזרחי, נווה ארזים ועוד. מדובר גם בדרך יותר קצרה ויש דילוג על פקקי הבוקר בצומת חולון. בנוסף תדירות הקו אמורה להיות מתוגברת והוא אמור לפעול במשך כל היום, מה שאמור להוריד את חלקית את הלחץ מקו 43 שצבר נוסעים רבים באזור דרום תל אביב ודרום גבעתיים.

קו 65 המשופר

ונסיים בבשורה טובה לתושבי רמת גן. קו 65 שנכון להיום עושה מסלול אפקטיבי אך פועל בתדירות נמוכה של 30-45 דקות יעבור שדרוג גם בתדירות וגם במסלול. ראשית תדירות הקו תוכפל והוא יעבור בתדירות של 15-20 דקות במשך רוב שעות היום. שנית, מסלולו ישתנה ויחבר יותר שכונות לאזור בית החולים ובסיס תל השומר. הקו יצא מקניון איילון ולכן תושבי שכונת ותיקים יזכו בגישה ישירה לתל השומר ובתדירות משופרת למרכז העיר (בזכות כפילויות מסלול עם קו 67). כמו כן הקו יעבור גם באזור כיכר נח בגבעתיים, חלקים מרמת יצחק ומרום נווה בהם לא עבר עד היום, רמת עמידר ונווה יהושע (כולל כניסה לשכונה). ללא ספק מדובר בשיפור ניכר.

סיכום שינויי הפעימה השנייה

לא יהיה שינוי בדרכי ההגעה לתושבי פתח תקווה, יישובי בקעת אונו, ראשון לציון, רחובות, אשדוד, ערי השרון וירושלים.

  • קו 70 יישאר במתכונתו הנוכחית.
  • קו 64 יבוטל ומי שירצה להגיע למרכז העיר יצטרך להחליף בבורסה מקו 70 לקווים 61 או 161 (המספור החדש של 62).
  • קו 35 יבוטל ובמקומו יופעל קו 239 שייענה על הצרכים של הנוסעים רק באופן חלקי ועלול לגרום לעלייה בעומס על קו 70.
  • קו 45 יבוטל. בין גבעתיים לבר אילן תהיה חלופה טובה של קו 60 במסלול חדש. למי שרוצה להגיע לתל השומר יצטרך להחליף אוטובוס בבר אילן.
  • קו 240 ייעשה את מסלול קו 45 בין בני ברק לגבעת שמואל ותל השומר. הוא ישפר את הגישה לבר אילן מציר בגין וז'בוטינסקי אך מסלולו הארוך מאוד של הקו וכניסתו לפקקי בני ברק עלולים לפגוע ביעילותו.
  • קווים 43/143 יבצעו שינוי מסלול בבת ים ובחולון אשר יקצר את המסלול אך יפגע בקישוריות של שכונות רבות. בנוסף, קו 143 ישרת שכונות נוספות במרכז ומזרח חולון ותדירותו תוגבר. אין ספק כי יש כאן שיפור.
  • קו 65 במתכונתו החדשה והמתוגבר עשוי לשפר מאוד את ההגעה לתל השומר עבור מברית שכונות רמת גן.

בואו לדון על הרה-ארגון בדף של "תחבורה בדרך שלנו" www.facebook.com/tachbura

מודעות פרסומת

פורסמה ב-15 במאי 2011, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 16 תגובות.

  1. שינוי מסלול קו 43 בכניסה לבתים – הפקקים באיזור כיכר סטרומה הם ממש קשים (המעבר שם מאוד צר) ולכן נראה לי שזה רק יקשה עם משתמשי הקו

    • אינני מכיר כל כך טוב את האזור הזה בחולון אבל אם את אומרת אני מאמין לך. אני מקווה שאחרי שיקבלו הרבה תלונות מאנשים שנפגעו מהשינוי, הם יחזירו את הקו למסלול הישן בתוך חולון. אני העליתי את הנושא בפני "נתיבי איילון" אבל הם לא הקשיבו לי.

  2. האם קו 52 לא מבוטל? הרי השמועה אומרת שקו 31 ימשיך עד כורזין ואז כמובן ניתן יהיה להחליף לקו 33 אן 57 או 58 כדי להגיע לקניון או לבן גוריון. קו 23 יעבור בריינס ובגולומב וכך קו 52 הופך למיותר.

    • למיטב ידיעתנו קו 52 לא יבוטל אלא אף יתוגבר ואין לזה קשר להארכת הקווים האחרים. עם זאת, יש הרבה ידיעות סותרות ויש עמימות מכוונת של נתיבי איילון בכל הקשור למידע כך שלהתחייב אנחנו לא מוכנים לשום דבר.

  3. ולגבי קו 143 – חבל שלא עשו זאת כבר לפני 20 שנה (המעבר בחולון דרך סוקולוב במקום צומת חולון).
    דרך אגב – יש מידע מה תהיה תדירותו החדשה?

  4. חלק מהשינויים טובים מאד, כמו תגבור ויישור קו 143 החשוב (למעט הסוגיה של ביטול המעבר שלו בתחנת הרכבת העתידית ביוספטל). גם יצירת קו 239 שייסע ממרכז תל אביב בדרך קצרה עד לתל השומר היא מבורכת, ובכלל "משפחת 39" היא תוספת מבורכת לקישור בין ציר דיזנגוף לדרום-מזרח ת"א, חבל רק ש-239 לא עובר ליד רכבת השלום.

    אבל שינויים אחרים הם פשוט אסון תחבורתי. אני לא מבין מי חשב על קו 240 המסורבל, מוטב היה להפריד אותו לשני קווים ולא למכור את הבדייה כאלו יוצרים קו חדש מתל אביב לתל השומר. כי הרי ביטול קווים מסורבלים היא בדיוק הסיבה שמבטלים את 45.

    יש משהו טוב בביטול 35, כל עוד מספקים חלופה הולמת במקומו. במקום 35 היה מוטב אלו היו יוצרים קו מהיר באמת, בין תל השומר לתחנה המרכזית דרך כביש 1, ומסלולו הכולל יהיה פחות מעשרים דקות. המסלול של 35 אינו תואם באמת את צרכי הנוסעים לתל השומר בגלל הסיבובים ברמת שקמה.

  5. אני לא מבין למה קו 143 לכיוון תל השומר לא עוצר בצומת חולון? זה כל כך יעזור לנו החיילים.
    וממתי קו 43 ו- 143 לא יעצרו בקניון בת ים?
    שבתחנה הזאת יש הכי הרבה אנשים…
    משהו פה לא הגיוני

    • יש ברה-ארגון הזה הרבה דברים לא הגיוניים לצערנו. על צומת חולון אני פחות מודאג. החיילים יוכלו לעבור ל- 143 בצומת אזור או בשבענה ולנגד זה יעזור לתושבי מזרח חולון שיקבלו גישה ישירה לתל השומר וגם יצמצם את הפקקים בהם עומד הקו בבקרים. לגבי קניון בת-ים זו כבר בעיה יותר רצינית. דווקא כאן יש לי תחושת בטן שבסוף יחזירו לקו את המסלול בקניון בת ים לאור ההתנגדויות הרבות.

  6. אני לא מבין משהו… לפי איך שזה נראה קו 65 ו-67 יהיו חופפים כמעט לגמרי. מה הטעם?

  7. מה עם קו 92 מבני ברק לפתח תקוה, דרך בילינסון? אתם כתבתם שיבוטל. קבלתי מידע שהוא נשאר ללא שינוי. מה נכון?

  8. שלום רב
    קו 139 היה פתרון טוב לחילים במידה והיה נכנס לבית החולים דרך שער שליד מסוף האוטובוסים ויוצא ממנו לתל אביב (כמו קו 64 המטבטל.

  1. פינגבק: שינויים באוניברסיטת בר אילן בעקבות הארגון מחדש « תחבורה בדרך שלנו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: