השינויים הצפויים בעקבות הרה-ארגון בתל כביר וקרית שלום

שכונות דרום תל אביב ידועות כשכונות שבהן צרכני תחבורה ציבורית רבים. עקב כך הרה-ארגון צפוי להשפיע במיוחד בשכונות אלה. בסקירה זו נעסוק בשכונות תל כביר (נווה עופר) וקרית שלום, שתי שכונות המאופיינות בתושבים בעלי רקע סוציו-אקונומי נמוך, אוכלוסייה מבוגרת גדולה וצרכני תחבורה ציבורית רבים.

שכונת תל כביר (נווה עופר)

כשאנו מתייחסים לשכונה זו, נפריד בין שתי סוגיות: האחת היא ציר תל גיבורים, העובר בשולי השכונה כחלק מהדרך לחולון ונגיש לחלקה המזרחי של השכונה. השנייה היא פנים השכונה, סביב רח' גרינבוים, כציר הנגיש לרוב רובם של תושבי השכונה. נכון להיום, הקווים העיקריים המכסים את פנים השכונה הם קווים 1 ו- 2 של "דן", שתדירותם המשולבת היא גבוהה מאוד. הקווים מקשרים בין השכונה לציר אלנבי, שוק הכרמל, דיזנגוף סנטר, רוב ציר דיזנגוף ונמל תל אביב. לכיוון השני, הקווים נותנים קישור טוב למרכז חולון ולאזור התעשייה הגדול שבו (קו 1) ולאזור התעשייה החדש של ראשון לציון (קו 2); בנוסף, קווים אלה משרתים נאמנה את מאות התלמידים של בית הספר לחברה להגנת הטבע ומספקים גישה טובה לאזורי הבילוי של פלורנטין ואזור התעסוקה של רח' קיבוץ גלויות.

בנוסף לקווים 1 ו- 2, עוברים ברחובות הראשיים קו 7, המוביל למקומות מפתח כציר יגאל אלון על אזורי התעסוקה והבילוי שבו, בית החולים איכילוב ואוניברסיטת תל אביב; קו 41 המפותל, המחבר את האזור ליפו ולשכונות דרום מזרח ת"א וקו 84 של "אגד", העושה דרכו מהתחנה המרכזית בתל אביב לבת ים ומערב ראשון לציון ונוסע בתדירות בינונית. בנוסף, על ציר תל גיבורים עוברים גם קווים 3,  19,  129 של "דן" וקו 173 של "אגד". קו 173 מבחינה זו הוא קו מפתח, כיוון שהוא מחבר בדרך הקצרה ביותר את השכונה לציר בגין ומהצד השני לאזור הקניונים ומרבית האזורים בראשון לציון (הדבר נכון יותר לקו 129). ניתן להסיק מנתונים אלה כי בסופו של דבר, התחבורה לתל כביר טובה למדי. האם הרה-ארגון ישנה את המצב לטובה?

התשובה בגדול היא שיהיה שיפור. בנוסף לקווים 1 ו- 2 (שיהפכו ל- 172 ו- 72 בהתאמה) ייכנס לשכונה קו 3 המשופר שיסע בתדירות גבוהה יותר. מעתה ייסע הקו מרחוב אלנבי במסלול קו 2, כלומר יעבור בבית הספר לטבע, רח' גרינבוים ורחוב שז"ר. הוא ימשיך לשדרות קוגל, משם ימשיך לויצמן, ימשיך לקרית רבין, יחזור לאזור קניון חולון ויעבור דרך קרית אילון וקרית שרת כשהוא מסיים בקרית שרת ולא ממשיך לאזור התעשייה. הבעיה שתישאר היא ניתוק קווים 72 ו- 172 מאזור דיזנגוף סנטר. במסלול החדש ייסעו הקווים על ציר בן יהודה לכל אורכו במקום על ציר דיזנגוף ובכך ינותקו תושבי חולון ודרום תל אביב מאחד המקומות הכי פופולאריים לאורך המסלול. מי שירצה להגיע לדיזנגוף סנטר יצטרך ללכת ברגל מכיכר מגן דוד או להחליף ל- 18/25/125 או 24 שרובם יהיו מלאים עד אז כי יגיעו מבת ים. זו בהחלט בשורה בעייתית למי שרוצה להגיע לסנטר.

בנוסף יופעל קו 41 במסלול משופר ובתדירות מוגברת. הקו ייצא משני הכיוונים מהתחנה המרכזית ויסע דרך קרית שלום, תל כביר, יפו ד', יפו ג', רח' יפת, פלורנטין וחזור לתחנה מרכזית. הקו ייתן את הקישור הנחוץ בין שכונת תל כביר לפנים יפו ואזור יפו העתיקה.

למעט שינויים אלה, כנראה ולא יהיו שינויים תחבורתיים בפנים השכונה. קו 7 ימשיך לפעול ואף יפעל עד סביבות 23:30.  קו 84 של "אגד" ימשיך לפעול בינתיים ללא שינוי.

לגבי ציר תל גיבורים עצמו הנמצא בשולי השכונה שם צפוי עיבוי משמעותי מבחינת זמינות ותדירות הקווים. כך בנוסף לקווים 19, 129 ו- 173 שימשיכו לפעול ללא שינוי, יתווספו קווים חדשים לאזור. קו חדש שמספרו 126 יעבור ברחוב תל גיבורים ויחבר את האזור ישירות לציר אבן גבירול וגם לאוניברסיטת תל אביב ורמת אביב ג' (פירוט המסלול ראה בתיקיית הרה-ארגון וברשומה העוסקת בקווי אוניברסיטת תל אביב). בנוסף יוארך מסלולו של קו 17 הנוסע היום בקרית שלום, והוא יסע דרך רחוב תל גיבורים לבית החולים וולפסון. אנשים שגרים בחולון וצריכים להגיע לאזור בית הספר לטבע ודאי לא ישמחו לגלות שקו 92 יבוטל וחלק ממסלולו ברחוב בן צבי יבצעו קווי 89/189/289 החדשים שיפנו מבן צבי לפנחס לבון וקרית המלאכה.

לסיכום אפשר להגיד שלמול שיפור מסוים בכל הקשור לשכונה, ההוצאה של קווים 1 ו- 2 מדיזנגוף סנטר היא בעייתית מאוד. איננו חושבים שזה מהלך חכם ויש לשנות את רוע הגזירה. "תחבורה בדרך שלנו" תפעל להחזרת המצב לקדמותו בכל הדרכים העומדות לרשותה.

שכונת קרית שלום

בדומה לתל כביר, שכונת קרית שלום מאופיינת בתחבורה ציבורית טובה מסביבה ותחבורה פחות טובה בפנים השכונה. שפע אפשרויות התחבורה באזור השכונה נובע מקרבתה לצירים הבינעירוניים הראשיים. החלקים המזרחיים של השכונה קרובים לצומת הולץ או צומת חולון, חלקה הדרומי של השכונה קרוב לציר בן צבי וחלקה הצפוני לדרך קיבוץ גלויות. בתוך השכונה, ברחוב ישראל גורי עוברים קווים 7, 41 ו- 17 (שמסיים את מסלולו בשכונה). כמו כן קו 73 עובר בשכונה בכל נסיעותיו לכיוון רכבת מרכז ובחלק מנסיעותיו לכיוון חולון (בשאר הנסיעות הוא נוסע דרך צומת הולץ). בגדול לא צפויים שינויים גדולים בקווים בתוך השכונה. קווים 7 ו- 41 ימשיכו לעבור בשכונה, קו 17 ימשיך גם הוא במתוכנת דומה אך יוארך לבית החולים וולפסון, דבר שישפר את הנגישות של התושבים לאזור זה. קו 41 ימשיך לבית החולים וולפסון ואזור יפו. השינוי המהותי ביותר יהיה ביטול קו 73 שעובר בשכונה או לפחות בדרך קיבוץ גלויות בנסיעות שלא נכנסות לשכונה. עדיין תהיה אפשרות טובה להגיע לציר בגין-נמיר מצומת הולץ או צומת חולון באמצעות הקווים 71/171/271 מחולון לאזור צפון תל אביב (ראה פירוט בתפריט "רה-ארגון תחבורה ציבורית"). מי שייפגע מהעניין הם בעיקר תושבי החלקים המערביים של השכונה שעליהם יהיה ללכת ברגל או להחליף אוטובוס.

שינוי נוסף הראוי לציון הוא ביטול קו 92 העובר בדרך בן צבי. הקו מחבר את פאתי השכונה לצירים רוטשילד ואבן גבירול. פיצוי חלקי על הביטול הוא הסטת מסלול קו 89 וחלופותיו 189 ו- 289 לציר בן צבי. הקווים יתנו נגישות מצוינת לציר אבן גבירול אך הקשר לציר רוטשילד ינותק. אם כן, במקרה של קרית שלום לא ניתן להגיד חד-משמעית האם הרה-ארגון יועיל או לא. בגדול נראה שלא יהיה שינוי משמעותי בסך הכולל והשכונה תמשיך לזכות בתחבורה טובה למדי בעיקר מהצירים הסובבים את השכונה.

סיכום השינויים הצפויים בקרית שלום ותל כביר

  • קו 1 ו- 2 יעברו שניהם ברחוב גרוסמן. כמו כן, הקווים לא יגיעו ישירות לדיזנגוף סנטר ויסעו במקום זאת על ציר בן יהודה.
  • קו 3 יחליף את מסלולו של קו 2 בתוך תל כביר ויסע דרך רח' שז"ר. השיפור יוסיף קו נוסף לתושבי תל כביר.
  • קו 7 יתוגבר ויפעל עד חצות.
  • קו 17 יוארך עד בית חולים וולפסון ויסע על ציר תל גיבורים.
  • קווים 19, 129 ו- 173 ימשיכו ללא שינוי על ציר תל גיבורים. אליהם יתווסף קו 126 שיגיע לאבן גבירול ולאוניברסיטה.
  • קו 73 יבוטל. תושבי קרית שלום יצטרכו לקחת במקום את הקווים 71/171/271 בצומת חולון או בצומת הולץ.
  • קו 92 יבוטל. במקומו יסעו קווים 89/189/289. הקווים יסעו בתדירות גבוהה יותר אך יתנו מענה חלקי בלבד לצרכים שנתן קו 92.

אתם מוזמנים לדון בשינויים בדף הפייסבוק שלנו: http://www.facebook.com/tachbura?ref=ts

Advertisements

פורסמה ב-19 במאי 2011, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: