השינויים בקווים היוצאים מתחנה מרכזית תל אביב בעקבות הארגון מחדש

שינוי מקיף במערכת התחבורתית בגוש דן יגרור גם שינויים משמעותיים בתחנות הקצה של הקווים השונים. מכיוון שקווי הקצה מהווים נקודות מפתח במעברים בקווים השונים, חשוב להתייחס לשינויים שיחולו במסופים השונים. סקירה זו תהיה הראשונה מבין השלוש ותתמקד המרכזי והחשוב ביותר של תל אביב, התחנה המרכזית החדשה. כפי שנראה השינויים הם לא טריוויאליים, כאשר חלק מהמסופים של תל אביב יצומצמו מאוד (בעיקר התחנה המרכזית) וחלקם דווקא יתרחבו וישמשו מסופים אזוריים משמעותיים (למשל מסוף רדינג). ההתייחסות בסקירה תהיה לקווים עירוניים בלבד שעתידים להשתנות בפעימה השנייה והשלישית.

בבניין התחנה עצמו:

קווים שנשארים: "דן": 4, 5, 34, 50, 51, 60, 70, 127, 250. "אגד": 84, 96, 201, 174 (חלופת ערב). "קווים": 36, 37, 68, 73, 169.
קווים חדשים: "דן": 41, 160.
קווים מבוטלים: "דן": 27, 28, 35, 44, 46, 53. "אגד": 90, 91, 97, 97א (עבר בסמוך לתחנה).
קווים שמסלולם יוסט מחוץ לתחנה: "דן": 15 שהופך ל- 16 (ברחוב לוינסקי), 89 שיעבור בהר ציון.

ברח' לוינסקי סמוך לתחנה:

קווים שנשארים: 31, 16 (במתכונת חדשה שכיום עושה קו 15), 174 (לכיוון רדינג).
קווים חדשים: 104, 204.
קווים מבוטלים: 30, 32. קו שמסלולו מוסט: 89

ברח' הר ציון:

קווים שנשארים: 17 (יעבור מעתה בשני הכיוונים), 26, 42, 50, 250, 68 של "קווים", 96, 173 של "אגד". מתחנה מרכזית בלבד: 51 של "דן", 36 ו- 37 (חלופת ערב) של "קווים".
קווים חדשים: 126, 142, 89 (שינוי מסלול), 189, 289.
קווים מבוטלים: 35 (מבוטל), 60 (לא יעבור יותר בהר ציון), 73, 74, 91

ברכבת ההגנה (רח' החרש)

קווים שנשארים: "אגד": 75, 76, 272, 274. "דן": 141.
קווים חדשים: 71, 171, 271 (מחליף את 74א).
קווים מבוטלים: 86, 73א

כפי שניתן לראות כמות הקווים העוברת באזור תחנה מרכזית תפחת, והדבר בולט במיוחד בקווים שיוצאים מתוך בניין התחנה עצמו. העיתוי אינו מקרי. יש כאן מדיניות מכוונת לרוקן את התחנה המרכזית מאוטובוסים לקראת סגירת התחנה בעוד מספר שנים. הבעיה בגישה זו שעדיין התחנה המרכזית מהווה צומת מרכזית במיוחד בכל הקשור לתנועת חיילים ובקווי צפון ואילת. לכן המצב שיווצר עם ריקון תחנה מרכזית מקווים עירוניים הולכת להיות בעייתית מאוד. העיקריים שיפגעו מהמדיניות הזו יהיו תושבי בת ים וחולון שיצטרכו לכתת את רגליהם למקומות לא סימפטיים כמו רח' הר ציון ורח' החרש, דבר שמהווה גם הליכה של 300-500 מ' במקום עם מפגעי בטיחות ותשתיות לקויות וגם המתנה בתחנות החשופות לכל פגעי מזג האוויר ובאזור עוני מהקשים שיש בישראל, על כל המשמעויות מכך. הדרך הכי טובה להתמודד עם המציאות החדשה היא להשתדל להימנע כמה שניתן מביקור בתחנה הישנה. כיום מרבית הקווים הבינעירוניים מציעים אופציות החלפה מצוינות מחוץ לתחנה, כאשר כל קווי הצפון עוצרים סמוך למסוף 2000 וקווי הדרום עוצרים בצומת חולון וחלקם יוצאים ממסוף 2000. אם מישהו בכל זאת צריך להגיע לתחנה כמו במקרה של קווי אילת או קו 405 לירושלים עבור תושבי בת ים וחולון, להלן הפיתרונות לקווים המבוטלים:

הגעה ליפו ובת ים – ביטול קווים 44 ו- 46 יצור ניתוק בין תחנה מרכזית תל אביב לדרך יפו ורח' אילת. אם צריכים להגיע דווקא לשם, לא תהיה ברירה אלא לקחת את קו 4 לכיכר המשובות ומשם להחליף לקווים 40 או 240. במקרה ורוצים להגיע לרחוב יפת אפשר לקחת את קו 41 מתוך התחנה עצמה או את קו 83 מרח' לוינסקי פינת הר ציון (בכיוון ההפוך עוצר בהר ציון). ההגעה לשדרות ירושלים בקטע שאחרי שוק הפשפשים תתבצע על ידי קו 84 הלא תדיר של "אגד" (נוסע מכיוון וולפסון) או האפשרות המומלצת יותר, קווים 42 או 142 מהר ציון. ביטול קו 44 ימנע גישה ישירה לרמת עמידר והדרך היחידה להגיע אל פנים השכונה היא להגיע בקווים 42/142 או 84 למצבה בבת ים ומשם לקחת קו 6 פנימי שיתוגבר ויסע בכל שעות היום. בתוך בת ים ימשיך לעבור קו 84 מתוך התחנה המרכזית, בעוד שקווים 26 (לרמת יוסף), 42 (לאזור המרינה) ו- 142 (לאזור ירושלים, כצנלסון וניסנבוים) יעברו בהר ציון.

אחרי הרה-ארגון לא יהיה אף קו שיצא מתחנה מרכזית לחולון – כדי להגיע לחולון לא יהיה מנוס מהליכה להר ציון על מנת לקחת 89 (לאזור קניון חולון וקרית שרת), 189 (לסוקולוב, ירושלים ואזור התעשייה) או 289 (לסוקולוב, נווה ארזים ואזור) או לחלופין ללכת לרכבת ההגנה ולקחת את 71 (לעירייה, קניון חולון, קרית רבין והקניונים של ראשל"צ), 171 (לתל גיבורים, נאות רחל וג'סי כהן) או 271 (לרח' ההסתדרות וקרית שרת). שתי האפשרויות לא סימפטיות והתדירות הנמוכה של הקווים הללו בשעות הערב מובילה אותנו להמליץ על להתרחק ככל האפשר מהגעה לאזור הזה בשעות הלילה. דווקא לאזור עדיין יישאר קו מהתחנה עצמה והוא יהיה קו 96.

הגעה לבית מעריב – הקו היחיד שימשיך לקשר את בית מעריב ותחנה מרכזית יהיה קו 68 של "קווים". לעומת זאת בשד' הר ציון יהיו שלל קישורים אפשריים בדמות הקווים 26, 126, 89, 189 ו- 289. כל הקווים הללו יגיעו לסינימטק ולאזור העירייה.

הגעה לאיכילוב – ביטול קו 28 ינתק את הקישור הישיר היחיד לבית חולים זה מתחנה מרכזית. הדרך העדיפה להגיע לבית החולים תהיה לקחת קו 70 עד רח' שאול המלך (מול מוזיאון תל אביב) ומשם לקחת קו 9 בנסיעה קצרה לבית החולים.

הגעה לרמת אביב – ביטול קו 27 יגרום לניתוק קשר ישיר בין תחנה מרכזית תל אביב לרמת אביב. הקו היחיד שיחבר בין האזורים יהיה 127 הנוסע פעם בשעה. ניתן יהיה להגיע לאזור האוניברסיטה ורמת אביב על ידי נסיעה בקווים 60 או 160 מתוך התחנה המרכזית (בעדיפות שנייה ניתן לקחת גם את 51 התדיר מאוד אך העושה מסלול ארוך יותר) עד רח' המסגר ומשם לעלות על הקווים 171 שיגיע לרמת אביב הישנה, האוניברסיטה וכניסה לרמת אביב ג' או 271 שיגיע לאוניברסיטה עצמה. ניתן גם ללכת ברגל לרכבת ההגנה ולקחת משם את הקווים הללו.

הגעה לתל השומר – ביטול קו 35 יהווה מכה קשה לחיילים וחולים שמגיעים מהתחנה המרכזית למחנה תל השומר. האופציה הישירה היחידה שתישאר לאנשים אלה הוא לקחת קו 70 שמסלולו ארוך הרבה יותר והוא עובר בכל פקקי רח' ז'בוטינסקי. לכן לחיילים שמגיעים ברכבת או באוטובוסים מכיוון צפון מומלץ לרדת ברכבת מרכז ולקחת משם את קו 70 שיהפוך להיות מפוצץ הרבה יותר מאשר היום (וגם ככה המצב קטסטרופה בחלק משעות היום). עבור המגיעים מדרום ורוצים להגיע לתל השומר מומלץ לרדת במסוף שבענה באזור, לעבור את הכביש לכיוון הנגדי ולקחת משם את קו 143 שיהפוך לקו סדיר שיפעל בכל שעות היום. לאלה שרוצים להגיע מהתחנה המרכזית במסלול דומה לזה של קו 35 כיום אפשר לקחת את אחד הקווים 34, 52 של "דן", 36 ו- 37 של "קווים" ולרדת ברח' לה-גארדיה פינת דרך הטייסים (ליד אורט סינגלובסקי). משם יש לקחת את קו 139. חשוב לציין שקו זה אינו מגיע נכון לכרגע למסוף תל השומר אלא רק לבית החולים שיבא עצמו וכנראה לא יגיע למחנה עצמו. אנו מקווים שהחלטה זו תשתנה והקו יגיע גם למחנה תל השומר עצמו.

הגעה לרמת גן וגבעתיים – עקב ביטול קו 30 לא יהיה קו ישיר לדרום רמת גן. חלק מהמסלול של 30 ניתן לעשות על ידי קו 34 מתוך התחנה עצמה שחופף לחלק ממסלול קו 30. למי שצריך להגיע לאזור נווה יהושע ורמת עמידר עצמה מומלץ לקחת את הקווים 34, 52 של "דן או 36, 37 של "קווים" ולהחליף באורט סינגלובסקי לקו 39 שיחבר את תל אביב לרמת עמידר, קרית בורוכוב, נווה יהושע ורמת עמידר. אפשרויות ההגעה לגבעתיים דווקא ישתפרו. קו 60 החדש יגיע לרחוב כצנלסון, קו 52 ימשיך להגיע לויצמן בדרך קצרה יותר. קו 31 העובר ברח' לוינסקי יגיע גם לשכונת כורזין וקו 104 שגם הוא יצא מלוינסקי יגיע לכורזין דרך רח' עודד. למרכז רמת גן אפשר יהיה לקחת מבניין התחנה את קו 160 ולרמת עמידר ניתן יהיה לקחת את קו 60 שיעשה זאת בדרך קצרה בהרבה מאשר היום (דרך רח' ירושלים, חזון אי"ש, בן אליעזר ואצ"ל).

הגעה לבני ברק – קו 54 אמנם יבוטל אבל עדיין תהיה אפשרות לא רעה להגיע לעיר על ידי הקו החדש 160 שיעבור דרך גבעתיים ומרכז רמת גן.

הגעה לשכונת התקווה וכפר שלם – את השירות לפינה הדרום מזרחית של תל אביב יבצעו שני קווים: 16 במתכונתו החדשה הוא אינו אלא 15 שפעל עד היום מהתחנה המרכזית. מעתה הקו יפעל ממסוף כרמלית במסלול סיבובי כאשר הוא נכנס לרחובות הקטנים של שכונות דרום מזרח תל אביב. קו 204 הוא קו במסלול קו 16 הישן שממשיך לרח' בן יהודה ורדינג. שני הקווים יעצרו ברח' לוינסקי סמוך לתחנה המרכזית.

הגעה לקרית שלום ותל כביר – הגישה מתוך התחנה תשתפר עקב הכנסת קו 41 שיהיה קו מיניבוס ישיר בתדירות של פעם ב- 20 דקות ויסע לקרית שלום ותל כביר. קו 84 של "אגד" ימשיך לנסוע לתל כביר ומרח' הר ציון יהיה ניתן למצוא שלל קווים לאזור: 26, 126, 173 וגם 89, 189, 289 שיסעו בדרך בן צבי.

מודעות פרסומת

פורסמה ב-13 ביוני 2011, ב-סדר ברה-ארגון - הכוונה, רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 12 תגובות.

  1. מה לגבי תל גיבורים בחולון ? גם ככה בקושי יש שם תחבורה
    גם את המעט הזה הורידו ?
    זה פשוט נורא
    לא מובן מדוע מאוטובוס אחד צריך לעבור ל -2
    ומדוע אין אוטובוס ישיר מתל גיבורים לבת ים ?
    עם השנים המצב רק מחמיר
    הלוואי שתצא חב' שתתחרה בכם ושיפסיקו לנסוע איתכם
    סליחה שזה מה שאני צריכה להגיד פה ….
    תל גיבורים חולון פשוט מקופחת תמיד
    כל הקווים הטובים רק בבן גוריון ו* ח 300

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חוצפה מי עשה את זה כדי להגיע מתחנה מרכזית לרח.מחרוזת ביפו אני צריכה שעה וחצי

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני גרה בעמידר בבת ים וצריכה להגיע מדי יום בבוקר לרחוב המסגר בתל אביב. עד היום זה לא היה אידיאלי כי האוטובוס שיצא מהמצבה (86) תמיד היה עמוס מאוד והגיע כל 20 דקות במקרה הטוב. מאז השינוי, אני צריכה ללכת לקו 83 שיוצא מבלפור פינת וייצמן-וזאת הליכה הרבה יותר ארוכה וגם נסיעה הרבה יותר ארוכה. הלוך זה עוד הגיוני אבל בחזור על רחוב המסגר בשעות אחרה"צ ממתינים אינספור אנשים והתדירות שלו מאוד נמוכה. זה נהיה פשוט סיוט לחזור הביתה מדי יום. חבל שזה ככה. במדינה מודרנית דברים כאלה לא קורים!!

  4. תחזירו את קו 44 !!!

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני גר בגין ברקת וציך לנסוע פעמיים בשבוע לירושלים אין לי גישה
    לתחנה מרכזית בתל אביב לעלות על האוטובוס המהיר לירושליים .

  1. פינגבק: הגעה למרכז הרפואי סוראסקי (איכילוב) לאחר הרה-ארגון « תחבורה בדרך שלנו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: