רפורמה במחירי הנסיעה בגוש דן במסגרת הרה-ארגון

רבים מכם נתקלו בכתבה של ynet על "עליית מחירי הנסיעה בגוש דן – למרות ההבטחות". מי שמעורה קצת בתחום התחבורה וגם בתחום העיתונות יכול להבין שהכתבות של "ידיעות אחרונות" והגירסה המקוונת שלו ynet מלאות בכתיבה מגמתית נגד המהלכים בתחבורה הציבורית וגם נגד הרפורמה. בידיעה נכתבו רבעי אמיתות, ולכן אנחנו ננצל את הידיעה הזו כדי לספר על הרפורמה במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בגוש דן שתחול ב-1 ביולי. חשוב לציין, שמדובר ברפורמה בפני עצמה שתקפה לכל אזור גוש דן, ולא רק לאזורים שישתנו בפעימה השנייה. לכן הרשומה הזו מיועדת לכל מי שגרים באזור שבין כפר סבא ורעננה בצפון, ראשון לציון בדרום, וראש העין במזרח.
מחיר נסיעה בודדת וכרטיס המעבר
נכון להיום קיימים בגוש דן תעריפים רבים. כך נסיעה עירונית ב"דן" ו"אגד" עולה 6 ש"ח, ב"קווים" באזור פתח תקווה ובקעת אונו – 5.10 ש"ח. נסיעה יותר ארוכה (כמו מתל אביב לפתח תקווה) עולה 9.80 ש"ח ב"דן" ו"אגד" ו- 7.30 ש"ח ב"קווים". נסיעות לטווחים ארוכים יותר עולות 11.30 ש"ח, 13.50 ש"ח ואף 15.40 ש"ח. כל מעבר שלא באמצעות "חופשי חודשי" טעון בתשלום נוסף, גם אם מדובר בנסיעות קצרות. הרפורמה בתעריפים תפתור גם את ריבוי התעריפים וגם את הקנס הבלתי מוצדק על החלפת הנסיעות. מעתה יתחלק אזור גוש דן לשלושה אזורים. אזור 1 – יכלול כמו היום את אזור תל אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, בת ים וחולון ובנוסף להיום גם את פתח תקווה, ראשון לציון ויישובי בקעת אונו (תל השומר, קרית אונו, יהוד, אור יהודה, גני תקווה ועוד). אזור 21 – את רמת השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון. אזור 22 – את ראש העין ואזורי דרום השרון (נחשונים, נחלים, בני עטרות ועטרות. איור מפת האזורים מצורף כאן:

נלקח מתוך אתר הרה-ארגון www.busline.co.il

מחיר הנסיעה בתוך אותו אזור יהיה 6.40 ש"ח (במקום 6 ש"ח כיום). תוספת של 7%. לתושבי פתח תקווה ובקעת אונו שנסעו עם "קווים" תהיה העלאה משמעותית יותר כי המחיר כיום הוא 5.10 ש"ח. עם זאת הכנסת הערים פתח תקווה, ראשון לציון ויישובי בקעת אונו לאזור מוזילה מאוד את המחירים מאזורים אלה לתל אביב ואף לאזורים רחוקים כגון פתח תקווה וראשון לציון.

מחיר הנסיעה בין האזורים השונים תהיה 10 ש"ח, עליה של 20 אג' לעומת היום. עם זאת, גם כאן נסיעה בין אזורים רחוקים תוזל מכיוון שהנסיעה מתל אביב לכפר סבא, למשל, עולה 13.50 ש"ח ואחרי השינוי תעלה 10 ש"ח בלבד. היוצאת מן הכלל בעניין זה תהיה הנסיעה מפתח תקווה לראש העין, שלמרות המעבר בין אזורים תעלה עדיין כמו נסיעה בתוך האזור (6.40 ש"ח). היחידים שהולכים להיפגע מהמעבר בין האזורים הם תושבי רמת אביב ושכונות עבר הירקון שנוסעים לרמת השרון והמחיר עבורם יקפוץ מ- 6 ש"ח ל- 10 ש"ח. אנו מקווים שיימצא פיתרון הולם בשבועות הקרובים לבעיה זו.

אך הבשורה הגדולה ביותר מהשינוי בשיטה הוא כניסה של כרטיס מעבר התקף ל- 90 דקות. מי שנסע בירושלים ובחיפה מכיר את האפשרות הזו. ולמי שלא נסביר: עד היום מי שרצה להחליף אוטובוס "נקנס" ונאלץ לקנות כרטיס נוסף. לא עוד. מרגע קנייתו הכרטיס יהיה תקף ל- 90 דקות. בנוסף הכרטיס יהיה תקף לאוטובוסים של דן, אגד, קווים ומטרופולין. כלומר מדובר בכרטיס משותף אמיתי. והכרטיס הזה ייצור הורדת מחירים שתפצה אף על עליות המחיר על הכרטיס הבודד. נדגים זאת על מקרה של נסיעה מפתח תקווה לחולון. כיום בן אדם שיוצא מפתח תקווה עולה על קו 51 שמוביל אותו לתחנת המעבר בעזריאלי. הנסיעה בקטע הזה עולה לו 9.80 ש"ח אותה מורידים מהערך הצבור של הרב-קו של "דן". בעזריאלי עולים לקו 74א ומשלמים עוד 6 ש"ח על נסיעה עירונית כאשר את התשלום מבצעים בכרטיסיית ניקוב. סה"כ העלות: 15.80 ש"ח לפני הנחה של הכרטיסייה/ערך צבור. החל מ- 1 ביולי מי שירצה לעשות את אותו המסלול יעלה על קו 51 בפתח תקווה, ישלם 6.40 ש"ח מתוך הערך הצבור ויקבל פיתקית עליה כתוב השעה שהוא עלה לאוטובוס. מעכשיו תוך 90 דקות הוא יכול להחליף אוטובוס ללא תשלום. בעזריאלי עולים לקו 271 שמחליף את 74א ו… לא משלמים כי הכרטיס בתוקף. ולא משנה שהקו הוא של "אגד". סך הכול התשלום: 6.40 ש"ח, פי 2 וחצי יותר זול מאשר כיום. אין בשורה טובה מזו.

כרטיסי חופשי חודשי

גם בזירה הזו יחולו שינויים לא קטנים, וגם הם לרוב ייטיבו עם הנוסעים. מחיר כרטיס החופשי חודשי שיהיה תקף לכל המפעילים באזור (למעט סופרבוס בקווי רמלה-לוד) ויקיף את אזור 1 יהיה 227 ש"ח (ייקרא כרטיס אדום מורחב). אז אמנם תהיה כאן עליית מחיר מ- 200 ש"ח אך הצ'ופר יהיה אפשרות הנסיעה גם ב"דן" וגם ב"אגד", וכך תושבי בת ים וחולון שהתלבטו מה לקנות או נאלצו לשלם 324 ש"ח על כרטיס משותף, ישלמו הרבה פחות. בנוסף, מכיוון שהכרטיס יהיה תקף גם לפתח תקווה, ראשון לציון ובקעת אונו, גם התושבים של אזורים אלה יהנו מכיסוי נרחב במחיר נמוך הרבה יותר מאשר היום (227 ש"ח מול 324 ש"ח כיום). באשר לאזורים האחרים, חופשי חודשי באזור השרון יעלה 159 ש"ח, בדיוק כמו היום (הרפורמה בתעריפים שם התבצעה כבר לפני שנה). "חופשי חודשי" התקף לכלל האזורים יעלה 248 ש"ח ויכלול את כל המפעילים. חופשי חודשי מקומי בני ברק יישאר לפעול ומחירו לא ישתנה ויעמוד על 147 ש"ח. גם "חופשי חודשי" של פתח תקווה וראש העין ימשיך להתקיים אך לא ברור אם מחירו יעלה. אנו מציעים ונפעל להכנסת כרטיס נוסף למערכת: חופשי חודשי שתקף בתחומי העיר תל אביב בלבד במחיר כרטיס חופשי חודשי מקומי בבני ברק. הכרטיס הזה יפתור את בעייתם של מי שנוהג לנסוע בתוך תל אביב עצמה בלבד כדי שלא יצטרך לשלם קנס בשביל תושבי קרית אונו או פתח תקווה.

כרטיסי חופשי יומי

גם מהבחינה הזו יש בשורה. מחיר הכרטיס התל אביבי יעלה מעט ל- 14 ש"ח (מ- 13.80 ש"ח) אך הכרטיס יכלול גם את פתח תקווה, ראשון לציון, בת ים, חולון ובקעת אונו. במילים אחרות, אפשר יהיה להסתובב בין פתח תקווה לראשון לציון ללא בעיות במחיר מצחיק מ- 9:00 עד סוף השירות. שינוי מינורי אך סמלי נוסף יהיה ש"חופשי יומי" יעבור גם הוא ל"רב-קו" וכך יהפוך לכרטיס האחרון מנייר שהשתמשה בו חברת "דן" שנעלם.

כרטיסי סטודנט

באתר זה וגם בפייסבוק נשאלו שאלות רבות על גורלם של כרטיסי ה"סטודן" התקפים עד אוקטובר בעקבות הרפורמה. אז הסטודנטים יכולים להישאר רגועים: כרטיסי "סטודן" יכובדו עד אוקטובר (או עד שפג תוקפם) בכל המפעילים. באופן דומה, כרטיסי סטודנט של אגד יכובדו ב"דן", "קווים" ו"מטרופולין". בשנה הבאה כרטיסי הסטודנט יהיו משותפים לכל המפעילים. אנו מניחים שבדומה למה שיקרה ברפורמה, המחירים של כרטיסים אלה יעלו יותר למי שהשתמש בכרטיס האדום (אם זאת, מכיוון שמחיר חופשי חודשי אדום בשנה שעברה היה 215 ש"ח, העלייה תהיה מתונה למדי) בעוד שמי שהשתמש בכרטיס המרחבי ירוויח ומדובר שוב בעיקר בתושבי פתח תקווה, ראשון לציון ובקעת אונו שגם לא הייתה להם עד היום את האלטרנטיבה שיש לתושבי תל אביב רבתי ונאלצו לרכוש בעל כורחם את הכרטיס המרחבי כדי לקבל את הנחת הסטודנט.

טבלת מחירים חדשה ממקום למקום

כל הפרטים שהבאנו עד עתה ידועים וכתובים באתר של הרפורמה. אבל כפי שמאות קוראים נאמנים נוכחו לדעת, אם הרשויות עושות חצי עבודה, "תחבורה בדרך שלנו" טורחת להשלים את החצי השני על הצד הטוב ביותר. גם פה התאמצנו והבאנו לכם טבלה המרכזת את ההשוואה בין המחירים הישנים לחדשים בשלושת הקטגוריות: כרטיס נסיעה בודד, חופשי חודשי וחופשי יומי. כל זאת בין יעדים שונים.

מוצא ויעד

נסיעה בודדת

חופשי חודשי

חופשי יומי

מחיר ישן

מחיר חדש (*)

מחיר ישן

מחיר חדש

מחיר ישן

מחיר חדש

ת"א פנימי

6

6.40

200

227

13.80

14

מת"א לרמת גן, בני ברק, גבעתיים, בת ים, חולון, אזור

6

6.40

200

227

13.80

14

בת ים פנימי, חולון פנימי, בין בת ים, חולון וראשון לציון

6

6.40

210 (אגד), 200 (דן), 324 (משולב)

227 (כל המפעילים)

11.90

14

בני ברק פנימי

6

6.40

147

147

13.80

14

מת"א לפתח תקווה

9.80

6.40

324

227

אין

14

מת"א לבי"ח שיבא

8.40

6.40

324

227

אין

14

מת"א לקריית אונו, יהוד, אור יהודה, גני תקווה, סביון (קווים)

7.30

6.40

324

227

אין

14

מת"א לראשל"צ

9.80

6.40

324 (משולב דן-אגד), 210 (אגד בלבד)

227 (כל המפעילים)

אין

14

מוצא ויעד

נסיעה בודדת

חופשי חודשי

חופשי יומי

מחיר ישן

מחיר חדש (*)

מחיר ישן

מחיר חדש

מחיר ישן

מחיר חדש

מת"א לראש העין

13.50

10

324

248

אין

אין

מעבר הירקון ורמת אביב לחולון ובת ים

9.80

6.40

324 (דן), 258 (אגד)

227 (כל המפעילים)

אין

אין

מעבר הירקון ורמת אביב לראשון לציון

13.50

6.40 (?)

324 (דן), 258 (אגד)

227 (כל המפעילים)

אין

אין

מתל אביב לרמת השרון והרצליה

9.80

10

232

248

אין

אין

מעבר הירקון לרמת השרון והרצליה

6

10

232

248

אין

אין

מתל אביב להוד השרון

11.30

10

324

248

אין

אין

מתל אביב לכפר סבא

13.50

10

324

248

אין

אין

מתל אביב לרעננה וכפר סבא

13.50

10

324

248

אין

אין

מפתח תקווה לרמת גן ובני ברק

6

6.40

200

227

אין

14

פתח תקווה – פנימי ולראש העין

5.10 (קווים), 6 (דן)

6.40

126

126

8.20

8.50

מפתח תקווה לקריית אונו וגני תקווה

5.10

6.40

200

227

אין

אין

מפתח תקווה לתל השומר, אור יהודה ויהוד

7.30

6.40

200

227

אין

אין

מוצא ויעד

נסיעה בודדת

חופשי חודשי

חופשי יומי

מחיר ישן

מחיר חדש (*)

מחיר ישן

מחיר חדש

מחיר ישן

מחיר חדש

מפתח תקווה למרכז ראשון לציון (קו 164)

13.50

6.40 (?)

265

227

אין

14

מבר אילן/אלוף שדה לראשון לציון

9.80

6.40

265

227

אין

14

פנימי בערי השרון, מרמת השרון להרצליה, מהרצלייה לרעננה, מרעננה לכפר סבא

6

6.40

159

159

אין

אין

מרמת השרון לרעננה או מהרצלייה לכפר סבא

9.80

6.40

159

159

אין

אין

מרמת השרון/הרצליה לכפר סבא

11.30

6.40

159

159

אין

אין

מתל השומר לרעננה, כפר סבא והוד השרון

15.40

10

אין

248

אין

אין

מפתח תקווה להוד השרון

8.40

10

159

159

אין

אין

מפתח תקווה לכפר סבא או רעננה

9.80

10

159

159

אין

אין

הערות: מחיר הכרטיס היומי אינו כולל הנחות אזרח ותיק והנחות ערך צבור (רגילה, זכאי, ותיק ונוער).

(*) המחיר החדש כולל החלפות ללא הגבלה במשך 90 דקות מרגע רכישת הכרטיס.

(?) ייתכן ומחיר הכרטיס יהיה שונה ממה שנכתב.

כפי שניתן לראות במרבית המקרים הנוסעים ייצאו ברווח, ולעיתים אף ברווח גדול. הטבלה הבאה מרכזת דוגמאות למחירים בקישור בין יעדים בתוך גוש דן שאין ביניהם קשר ישיר ומחייבים החלפה. עד היום היה צריך לשלם על כך מחירים גבוהים יחסית. ניתן לראות שהרווח שמקבלים פה הצרכנים הוא גדול במיוחד.

מוצא ויעד

מחיר ישן

מחיר חדש

תל אביב – שכונות ראשל"צ שדורשות החלפה

15.80

6.40

תל אביב – שכונות פתח תקווה שדרושות החלפה

14.90 (קווים),
15.80 (דן)

6.40

רמת גן/גבעתיים – חולון/בת ים (איפה שאין חיבור ישיר)

12

6.40

רמת גן /גבעתיים – ראשון לציון

15.80

6.40

פתח תקווה – בת ים/חולון

12 – 15.80

6.40

פתח תקווה – מערב ראשון לציון

19.50

6.40

כפר סבא – בת ים/חולון/ראשון לציון

19.50 – 23.30

10

הרצליה/רמת השרון – בת ים/חולון/ראשון לציון

15.80 – 19.60

10

ראש העין – תל אביב דרך פתח תקווה

14.90

10

מכיוון שהמרחקים בין חלק מיעדים אלה הם גדולים יחסית, וכדי להספיק לנצל את 90 הדקות, מומלץ לעשות מעבר בנקודה הכי מוקדמת בה ניתן לבצע את המעבר. למשל אם נוסעים מכפר סבא לחולון, אפשר להחליף מקו 567 לקווים 71/171/271 בעזריאלי לכיוון חולון אך בכיוון הנגדי מומלץ לעבור בתיכון שבח מופת ברחוב המסגר, מכיוון שאלה הן נקודות ההשקה המוקדמות ביותר.

לסיכום

בניגוד לטענה של ynet שהרפורמה היא עילה להעלאת מחירים, ניתן לראות שיש כאן באמת רפורמה . נכון שיהיו אנשים שיפגעו ממנה, במיוחד תושבים שרוצים נסיעה עירונית ללא מעבר. חוץ מזה, צריך לפתור בעיות נקודתיות כמו מחיר הנסיעה מעבר הירקון לרמת השרון, אך אנשים רבים יותר יהנו ממנה ואף יחסכו הרבה כסף. ניתן להגיד שהרפורמה במחירים היא סוג של גזר, גם אם לא מהמתוקים, בלא מעט מקלות שיש בשינוי מערך הקווים המבוצע במסגרת הרה-ארגון.

פורסמה ב-15 ביוני 2011, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 92 תגובות.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ברגע שהמחירים נקבעים ע"י המדינה, אין תחרות חופשית והסיכוי להיות יעיל יורד פלאים.
    במקום זה, יש לאפשר למפעילים חופש פעולה רחב יותר ותחרות בתוך הקווים בין המפעילים
    אך בתנאי שיובטח שרות מינימלי ע"י כל אחד מהם

    • יש בעיה כשעושים תחרות בין מפעילים על אותו קו, ואפשר לראות כיצד נראית תחרות זו בין מפעילי התחבורה הציבורית למוניות שירות. המחירים נקבעים בשיטה של "סבסוד צולב" כלומר הקווים הרווחיים מממנים את הקווים הלא רווחיים בשביל יישובים שצריכים לקבל שירות. כמו כן, המדינה משלמת סובסידיות גדולות למפעילי התחבורה הציבורית. לכן ומכיוון שתחום התחבורה הציבורית הוא תחום לא רווחי בעליל, אין ברירה אלא להפעיל אותו כמונופול. מה שכן, הפיקוח על השירות הוא לא מספיק הדוק ולכן יש ביזיונות כמו "קווים", "סופרבוס" ושירות רע של "אגד" באזור בת-ים – חולון. לכן יש צורך לשפר מאוד את הרגולציה כי מרבית המחדלים נובעים מרגולציה לקויה ולאו דווקא בגלל חוסר תחרות.

  2. הבעיה העיקרית היא לא במחיר הכרטיסים. הבעיה העיקרית היא בביטול קווי אוטובוס בחולון. ביטול הקווים, פיצול, שינוי, צריך יהיה להחליף אוטובוסים. ועד שיגיע האוטובוס האחר צריך יהיה לחכות המון זמן. כך שאני לא בטוחה שתוך שעה וחצי אפשר יהיה להגיע ממקום למקום. אם לבני ברק למשל, מחולון, הייתי צריכה שני אטובוסים, ייתכן ואצטרך שלושה. ואם הייתי נוסעת בקו אחד לכיכר המדינה, הרי אצטרך שני אוטובוסים. גם כך לא נוח לנסוע באוטובוס. אז למה לטרטר עוד יותר? מעניין אם שר התחבורה הנכבד נסע פעם באוטובוס, שהוא כך שינה ופיצל אוטובוסים וניתק שכונות שלמות ממרכזים, ומהאוניברסיטה ובכלל.
    ולתל השומר אם היה לי קו אחד, אצטרך לקחת אוטובוס עכשיו, להגיע לקו 43. כלומר לכל מקום עכשיו אצטרך לקחת שניים או שלושה אוטובוסים. במקום שיהיה קו אחד ונגמר. חבל. זה לא ממש לטובת ציבור הנוסעים. זה לטובת שר התחבורה שרצה ששמו יזכר ל….

    • פנינה, יש אכן בעייתיות בבלבול שיווצר בחולון אבל מניתוח המצב בסך הכול המצב בחולון ישתפר ואזורים רבים שלא היו מקושרים טוב היום (כמו קניון חולון) יקבלו קישור טוב יותר ומהיר יותר, אם כי כמובן יהיו לא מעט בעיות, במיוחד עם קו 43/143 שלא יעברו בנאות רחל וויצמן. תחכי לפוסט על חולון, הוא נכתב בשעות אלה אבל הוא ארוך אז ייקח עוד זמן.

  3. יהודה דרור

    כ75% נוסעים היום בקו אחד. בשבילם העלאה של 7% הוא מחטף,דבר שלגבי הכרטיס הבסיסי לא מוצדק. זה שעשרות שנים (יחסית למדינות מפותחות) לא היה כרטיס מעבר, זו בושה וחרפה. שמחת זקנתי, עכשיו רק תקנו את העוות והפגע הרע. אין כל מקום להתפאר בזה שעד עכשיו כדי להגיע ברדיוס סביר מא. לב. היה צריך לעבור לעוד קו ולשלם עוד פעם (כפול) , ועכשיו לא. זו המהות של תחבורת מעברים המאפשרת להוריד ברבע את מספר הקוים ולהיות יותר יעילה.
    על סמך מה אתם מקווים שהענין לרמת השרון יסודר?, עד עכשיו יש רק חוסר התייחסות רועמת לעניין, מצד בעלי העניין.
    מצער אותי שמתחולל אצלכם התהליך הבעיתי אצל שגרירים, שעם הזמן, יותר ויותר בצד ייצוג מדינתם במדינה האחרת, הם מתחילים להשפיע על מדינתם עם האינטרסים של המדינה האחרת.

    • יהודה, יש דברים שאנחנו עושים מאחורי הקלעים ולא מפרסמים בתקשורת אבל צריך לעשות סדר עדיפויות. כך למשל הצלחנו לגרום לנתיבי איילון לחזור בהם מביטול קו 63 וכרגע אנו מתעסקים בקווים 35 ו- 64. אבל יש לעשות סדרי עדיפויות ובעניין של הרפורמה במחירים אמרנו: זה לא הגזר הכי מתוק והכי משובח כי יש בה בעיות ויש אנשים שיפגעו, אבל עדיין להרבה אנשים, ובטווח הארוך תרגישו את השינוי. ולגבי המחיר לרמת השרון, אנו מאמינים שימצא פיתרון, אם לא עכשיו אז תוך שבועות או חודשים ספורים מכיוון שמקבלי ההחלטות לא אטומים עד כדי כך וכבר עושים שינויים שבינתיים נסתרים מעיני הציבור.

      • יהודה דרור

        לא ניסית אפילו לענות על ענין מחטף עלית המחיר ב7% השרירותית ל75% מהמשתמשים.

        • המטרה שלנו היא לא להתנגח עם אף אחד, גם עם חברים שאנחנו הספקנו להכיר ולהעריך את פועלם. לצערנו, בוצעה רפורמת המחירים יחד עם רפורמת הקווים, דבר המבלבל עוד יותר את הציבור הרחב. יש לנו זיכרון קצר, אבל ההורדה של כרטיסי החופשי חודשי בחודש מארס, מ-222 ש"ח למאתיים ש"ח, הייתה זמנית עד יולי, כך שבוצעה עלייה של 5 ש"ח בלבד בחופשי החודשי הרגיל שהפך מורחב. אנחנו חושבים שנסיעה מהרצליה ורמת השרון לתל-אביב בתעריף 10 ש"ח, נעשתה ללא מחשבה צרכנית מודעת, כמו כן, העובדה שנסיעה מנתניה לתל-אביב עולה כיום 9 ש"ח ומהרצליה 10 ש"ח יוצרת כאן אבסורד. אנו מציעים ליצור אופציה לכרטיסי חופשי-חודשי עירוניים ולא ליצור התנגדות גורפת. כך לא נשיג דבר.

        • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

          השאלה כמה אחוז מה75 משתמשים האלו משתמשים בקו אחד בגלל שאין אפשרות לעבור קו.

          לי אישית הרבה פעמים יותר נוח לעבור בין שני קווים במקום ללכת 20 דקות לתחנה של הקו הישיר, אבל כיום אני משלמת על העניין קנס….

  4. כמה דברים:
    1) בהתייחס לתגובות שמעליי – הבעיה במדיניות החדשה המעודדת מעבר בין אוטובוסים היא שלא כל המערכת תומכת בכך שזו תהיה האופציה היעילה ביותר. במה דברים אמורים? קשה להסתמך על היעילות של מעבר בין אוטובוסים כשדו"ח מבקר המדינה הצביע רק לפני חודש על מחדלה של דן בתחום שילוט תחנות האוטובוס, העובדה שהשילוט האלקטרוני לא ממש פה, שהמון נסיעות בתכנון לא מבוצעות כלל (ראו אותו דו"ח), ושלא כל התחנות ממוספרות ומאפשרות קבלת מידע לגבי זמן הגעת אוטובוס משוער לתחנה ע"י מענה קולי/אנושי/SMS. וזה רק צד המידע. הצד השני הוא שלא נראה שבאזורים מסוימים ממש חשבו על הזקנה שצריכה לעבור את הכביש או על הנכה שצריך עכשיו לעבור כברת דרך כדי להגיע לתחנה שלו, וזה בסדר, כי "ככה זה בעולם".
    2) לעניין הכרטיס השעתי המאפשר מעבר חופשי במשך שעה וחצי – למיטב ידיעתי, הכרטיס הזה יחייב הצטיידות ב"רב-קוי", כלומר בהגדרה הופך לפחות נגיש לאוכלוסיות חלשות/מתקשות. לא שהנפקת הכרטיס הזה עולה כסף, אלא שהיא כרוכה בטרטור (מס' עמדות ההנפקה מצומצם, התורים וזמני ההמתנה ארוכים). החלופה היא רכישת כרטיס "רב-קו אנונימי" אצל הנהג, אבל אז הנוסע לא נהנה מהגנה על זכויות הנסיעה הצבורים לו בכרטיס במקרה של אובדן/גניבה. בכל מקרה, למיטב הבנתי מחיר כרטיס שעתי כזה יעלה שתי נסיעות בודדות – כלומר, 12.8 שקל במקרה הטוב.
    3) מכאן, שבניגוד למצג שעולה מצד מתכנני הרפורמה (וכבודם במקומם מונח), היות והיא מתוכננת להפוך את חייהם של יוממים לקלים יותר, דווקא ההתמקדות בסוגיית המחיר מתרכזת לטוב ולרע במחירי "חופשי-חודשי", ולא בכרטיס השעתי, שבסופו של דבר חד-פעמי הוא.
    4) אף אחד לא אמר שהסיקור ב"ידיעות אחרונות"/ynet הוגן, אבל בואו נודה באמת: עבור חלק מהמקרים (לפחות) המחיר בגוש-דן עולה, וזאת בעוד שהמסר שיוצא ממשרד התחבורה מתעלם ממנו לחלוטין ובוחר להדגיש כיצד המחירים בארץ לא יעלו ביולי. אז נכון, הרפורמה מקזזת את העלייה בצורה אחרת, ויש מחירים שירדו – צריך לציין גם את זה, אבל אי-אפשר להתעלם מהמציאות שבה, לצורך העניין, תושב ת"א שירצה לנסוע לים, לביה"ח איכילוב או לדיזינגוף סנטר, יצטרך לשלם מעכשיו 7% יותר, כשהאינפלציה מאז עדכון המחירים האחרון עלתה רק ב-1.8%. כל ניסיון לקרוא לזה אחרת הוא ספין, ומשול לחשבונאות היצירתית של חברות הסלולר.

    • אפשר להנפיק כרטיס רב קו באתר קווים
      http://www.kavim-t.co.il/ravkav/

      ההנפקה היא חינם והכרטיס נשלח אליך הביתה בדואר.

      • סטטיסטיקאי מטבריה

        מי שמוציא כרטיס של רב-קו מקוים, שידע שאם יש בעיה עם הכרטיס או שהוא נאבד ורוצים להזדכות על הכסף שיש בו, צריך לנסוע לתחנות של קוים בפתח תקווה או קריית אונו.

    • ארז, מאיפה המידע?

      עד כה כל הפרסומים טוענים שכרטיס אוטובוס בודד יהיה החל מיולי כרטיס שעתי שטוב ל 90 דקות. לא חשוב אם זה רב קו או לא, וזה מחירו, ולא צריך לשלם על שתי נסיעות.

      מאיפה המידע שכתבת פה?

      • כרטיס שעתי אכן יינתן רק באמצעות רב קו, אבל זוהי דרישה סבירה מאד, מכיוון שהנפקת הרב-קו היא בחינם והיא חד-פעמית. אין סיבה שלאוכלוסיה חלשה שנוסעת קבוע באוטובוסים לא יהיה רב קו. מה שכן, כמו תמיד, גם כאן נזכרים ברגע האחרון, ותושבי חולון שנוסעים קבוע באגד עדיין לא יודעים אפילו שעוד שבועיים יהיה עליהם להצטייד ברב קו, לא אגד ולא משרד התחבורה לא פרסמו עבור תושבי חולון כיצד עליהם לעשות זאת.

  5. קודם כל אני רוצה לברך אתכם על העבודה הנהדרת שאתם עושים באתר הזה.
    ושאלה: אני סטודנט שמשתמש בכרטיס "סטודן" שנתי שיהיה תקף עד אמצע אוקטובר. האם אחרי הרפורמה אוכל לנסוע עם הכרטיס הזה גם בקווי "אגד"?

    • אורן, אתה יכול לנשום לרווחה. כרטיסי ה"סטודן" יהיו בתוקף גם ב"אגד" עד אמצע אוקטובר. ובהזדמנות זו טוב שהזכרת את זה כדי שאפשר יהיה לעדכן את זה ברשומה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      מצטרפת לשאלה של אורן – האם גבולות הסטודן יורחבו בהתאם לאזור 1?
      זה יכנס לתוקף אוטומטי או שיש צורך לבצע פעולה כלשהי בדן?

  6. נוסע מתוסכל

    מה עוזר לי כרטיס שפתוח ל-90 דקות, כש-40 דקות אני מחכה לקו הראשון ועוד 40 לקו השני, מה שמאיר לי כעשר דקות נסיעה נטו. יש קוים, בעיקר בשעות הערב, שהתדירות שלהם היא אחת לשעה בכלל.

    • כל העניין הוא שהתדירות אמורה לעלות והיצע הקווים על הצירים הראשיים אמור להתרחב. מה שכן, התדירות בשעות הלילה בהחלט מזעזעת גם בתוכנית החדשה ובמקרים הרבים אף יורדת, ובזה חייבים לטפל ונעשה זאת.

      • נוסע מתוסכל

        התחבורה הציבורית בשעות הערב היא פשוט שערוריה. אני עובד באופן קבוע עד שעות מאוחרות (8-9 בערב), אם אני לא יכול להסתמך על תחבורה ציבורית סבירה כדי לחזור מהעבודה, אני לא אסתמך עליה גם בדרך לעבודה. במקרים רבים הקוים שפועלים בלילה עד שעות מאוחרות, הם קווים "מאספים" שאורך המסלול שלהם מאריך את הנסיעה בזמן רב. התוצאה היא שעדיף לי להגיע בפקקים של הבוקר למשרד במכונית (מאריך את משך הנסיעה בכחצי שעה) מאשר לחכות לאוטובוסים לכל כיוון, מה שמשמעותו נסיעה של לפחות שעתיים ביום.

        • אתה צודק לחלוטין. תדירות האוטובוסים בשעות הערב היא נמוכה מדי והמצב לא ישתנה גם לאחר הרה-ארגון וייתכן ואף יורע. הגדלת תדירות האוטובוסים בשעות הערב היא אחד הנושאים המרכזיים בהם אנחנו נאבקים אבל קודם כל אנחנו רוצים לראות את לוח הזמנים של הקווים החדשים ואז לראות מה עושים.

    • סטטיסטיקאי מטבריה

      הכרטיס השעתי יתחיל לפעול כמובן רק אחרי ההמתנה לאוטובוס הראשון, ולכן יש לך לפי החישוב של עצמך 50 דקות לנסוע באוטובוס הראשון.

      זה בנפרד מהעובדה שהלמתין פעמיים 40 דקות לאוטובוס זה מאד לא נעים.

  7. בברלין יש כרטיס ל-3 תחנות במחיר מוזל. צריך לאפשר מחיר זול יותר, למי שנוסע רק בתוך תל אביב, רק ברמת גן-גבעתיים, רק בבת ים. או לפחות למי שנוסע קרוב.

    • אנחנו חושבים על הרעיון להציע חופשי חודשי מקומי שיקיף את תל אביב ויהיה זול יותר, בדומה למה שקיים למשל בבני ברק ובפתח תקווה.

      • זה רעיון לא רע, אבל יותר משיש אנשים שיכולים להתחייב על כך שחודש שלם לא יסעו מחוץ לתל אביב (או בת ים), יש אנשים ש*עכשיו* צריכים לנסוע נסיעה קצרה מאוד, ולא בהכרח נכון שישלמו 6.40 בשביל נסיעה של קילומטר. ומנגד, הואיל והם הולכים לפנות את האוטובוס מהר, זה אינטרס של חברות האוטובוסים שהם יסעו במקום שילכו ברגל.

        • זה יכול היה להיות רעיון לא רע אבל אנחנו ריאליים ואנחנו מבינים שברגע שיש האחדת מחירים, אין סיכוי שמשרד התחבורה יעשה תעריף מיוחד לנסיעה עירונית בודדת. חופשי חודשי עירוני לעומת זאת זה רעיון ישים הרבה יותר. אם נוסעים לבת ים וגבעתיים כמה פעמים בחודש פשוט משלמים ועדיין במצב כזה לשלם פחות מאשר להתחייב על כרטיס מורחב למשך חודש שלם. ככה למשל עושים תושבי בני ברק שנוסעים מדי פעם לסידורים בתל אביב וזה עדיין יוצא להם נוח. ככה יעשו גם תושבי תל אביב.

          • יהודה דרור

            נועה צודקת ואתם טועים. היא מדברת על נסיעה קצרה {מוגבלת במספר תחנות), נקרא לה אולי נסיעה פנים רובעית למוקדים (מתנסים, קופחים, מתקני ספורט, בתי ספר, מרכזי קניות וכ"ו) של אותה קהילה ביחוד לאחר שהורדו הרבה הסעות לבתי ספר, הוצאו/ צומצמו/אוחדו גופי שרות מתוך שכונות…). עם כל הכבוד לפעילות באינציאטיבה העצמית שלכם, אתם מתחילים יותר מידי להחליט עבור אחרים וכמו שכבר העלתי, לייצג את הצד שממולנו.

            • טוב ציפור אחת ביד.. אי אפשר לספק לכל אדם את מבוקשו. יש ניגודי אינטרסים. אנחנו תומכים בנת"צ, אבל תושבי ברובע לב העיר מתנגדים בחריפות מכיוון שימנע מהם תנועה בקינג ג'ורג' ויאלץ אותם לתמרן בין רחובות צרים למציאת חנייה. נכון לעכשיו, סדר העדיפות הוא נגישות. קישור תחבורתי למקומות מרכזיים. הצלחנו יחד עם התושבים ועם הפורום הירוק להשאיר את קו 63 בשכונת נחלת יצחק. קו 139 מרידינג-דיזנגוף לתל-השומר לא יסיים בבי"ח תל השומר אלא ימשיך משם לבסיס תה"ש. אנו עושים עבודה קשה ומגיע לנו גם קרדיט. אתה טוען שאנחנו מייצגים את הצד ממול, אבל הם רואים בנו איום גדול מאוד וחושבים הפוך ממך. אנחנו לא מתיימרים להיות פופוליסטים ולהגיד לכל אדם שאנחנו מסכימים איתו, אבל גוף צרכני צריך להתוות דרך פעולה על מנת להשיג הישגים מקסימליים וכך אנו עושים. ה"צד שמולנו" לא אוהב אותנו בלשון המעטה. 🙂

          • סטטיסטיקאי מטבריה

            ליהודה: אם הדרך שבה האנשים האלה פועלים לא מוצאת חן בעיניך, אתה מוזמן לארגן "אינציאטיבה אישית" משל עצמך. הם לא מתחילים להחליט עבור אחרים, הם מחליטים בהתאם למה שהם חושבים לנכון, ואם אחרים חושבים שזה לא נכון הם מוזמנים לקום מהכורסא שלהם ולפעול בעצמם. אתה לא משלם להם משכורת והם לא אמורים לייצג אותך.

        • סטטיסטיקאי מטבריה

          יש פה בעיה נוספת והיא בעיית הביקורת. הביקורת הכמעט בלעדית על השימוש בכרטיס שיש באוטובוסים היום היא בזמן העליה (על ידי הנהג). היות שאנחנו לא גרמנים, הרבה מאד אנשים ייקנו את הכרטיס לשלוש תחנות בלי קשר לאורך הנסיעה שהם מתכננים.

  8. עוד ברכות על האתר והפוסט הספציפי הזה המושקעים מאוד.

    ותיקון לגבי נסיעות צפון ת"א ורמה"ש – זה נכון גם לגבי הרצליה. אני גר ברמת אביב ועובד בהרצליה. הנסיעה הבודדת תעלה מ-6 ש"ח ל-10 ש"ח. עד היום העדפתי לשלם בנפרד למטרופולין, אגד או נתיב אקספרס כדי לקבל תדירות גבוהה של אוטובוסים שונים. עכשיו יותר ישתלם לי לקנות חופשי חודשי (למרות שנתיב אקספרס לא חלק מהרפורמה).

  9. ההערה שלי לחלוטין לא קשורה לרה-ארגון, אבל הואיל ואתם פועלים פעילות מבורכת, ראיתי לנכון להעלות אותה כאן.
    האוטובוסים עצמם.
    האוטובוסים מהדור החדש (קוים משופעת בכאלה) נקנו כנראה באירופה, כנראה במדינה צפונית ועתירת כפור, ולכן הם מאותגרי חלונות. החלונות צרים, גבוהים, נפתחים למעלה, והתוצאה היא פחות מדי אויר באוטובוסים.
    באוטובוסים מהדור הישן, שהם עתירי חלונות, הרבה פעמים הכניסו ברזלים על מנת שהחלון לא יפתח יותר מרבע שטחו.
    כשאני נוסעת באוטובוס אני מרגישה מחנק מחוסר אויר, וכמדומני שכמוני רבים. שלא לדבר על הסיכון למחלות.

    מן הסתם להחליף את האוטובוסים האלה אי אפשר, לשנות את חלונותיהם יקר מדי, אבל הואיל ומקבלי ההחלטות לא נוסעים באוטובוסים, האם אפשר להביא את זה לתשומת ליבם על מנת שבעתיד האוטובוסים שירכשו יהיו מותאמים לאקלים? ואת המחסומים באוטובוסים הישנים מן הסתם ניתן להסיר.

    • כנראה ביום שלישי אופיע בדיון בכנסת בנושא מתן תמריצים לתחבורה ציבורית. תודה שהעלית את הנקודה ואנסה להעלות אותה שם יחד עם נקודות אחרות.

      • אם אתה בכנסת, אעלה נקודה נוספת.
        התחנות.
        מקבלי ההחלטות, כידוע, לא נוסעים בתחבורה ציבורית, וכנראה שגם מי שעיצב את התחנות החדשות לא.
        מישהו שם החליט להעדיף פרסומות על אנשים, ולכן התחנה מעוצבת כך שעוברים ושבים יוכלו לראות 3 פרסומות, גם מהמדרכה ממול. דא עקא, זה בא על חשבון נוחותם של הממתינים בתחנות. התחנות פרוצות לגשם, שמש ורוח יותר מהתחנות הישנות, והפרסומת שבאמצע באה על חשבון מקומות ישיבה. בעבר היו 4 מקומות ישיבה, כיום יש מקום ל-2.

  10. אתם עושים עבודת קודש – כל הכבוד ותודה רבה 🙂

  11. שאלה בנוגע לסליקה:
    האם הטעינה של הרב-קו תהיה משותפת לכל המפעילים באזור ת"א (כמו שהיום לקוים ולדן בערך צבור), או שיהיה צריך לטעון בנפרד לכל מפעיל (כמו ברוב המפעילים ברחבי הארץ).
    אני יודע שבעתיד (קרוב? רחוק?) משרד התחבורה מתכנן מרכז סליקה ארצי שיפתור את הבעיה זאת ברמה הארצית, אבל השאלה אם הרפורמה תרחיב את הפתרון המקומי הזה.
    ועוד שאלה קשורה: גם אם לא תהיה סליקה משותפת, האם בכל זאת באוטובוסים של אגד בתל אביב יהיה אפשר לשלם ברב קו?

  12. רב-קו הולך להיות הפיתרון המשותף לכלל מפעילי התחבורה הציבורית.
    אגד מצטרפת אליו באיחור (היא פתחה פתרון משלה, ומאוד לא אהבה את זה שדווקא הרב-קו תפס תאוצה) ולכן בכל מה שקשור לממשק עימה, הכרטוס המשותף צפוי לקחת קצת זמן. במקרה של כרטיס שעתי למשל (זה שיהיה תקף 90 ד'), בינתיים יהיה אפשר לעלות על אוטובוסים ולהציג כרטיס מעבר חופשי מנייר.
    בכל מקרה, סליקה משותפת תיעשה ע"י הדואר.

  13. כל הכבוד לכם על העבודה הברוכה. פישטתם לי את העניינים מצויין!

  14. שלום! הבנתי כי לאחר הרפורמה מ 1.7 כרטיס חופשי חודשי עבור אזור 1 (כרטיס גוש דן אדום) יהיה תקף גם לאגד וגם לדן. אך בחברת דן חופשי חודשי נטען בתוך הכרטיס רב קו ובאגד אין את רב קו בגוש דן. אז איך תתבצע רכישה ושימוש בכרטיס?

    • באמצעות רב-קו. יהיה רב-קו גם באגד. הנה המידע מאתר אגד.
      אגב, זה לא יהיה בדיוק חופשי חודשי אדום, אלא "חופשי חודשי אדום מורחב" שכולל את כל מרכז גוש דן, כולל פתח תקווה במזרח וראשון לציון בדרום.

      • הצטרפותה של אגד (לפחות בגוש דן) לרב-קו משמחת. עם זאת, עדיין לא ברור לי אם הערך הצבור שאפשר להשתמש בו בדן, קווים ומטרופולין (לפחות לפי האתר של האחרונה, לא בדקתי בעצמי) יהיה ניתן לשימוש באגד בגוש דן. אחרת כשאעלה במקרה לאוטובוס של אגד עם הרב-קו שלי, לא באמת אוכל לשלם (בלי להטעין עליו כרטיסיה).

  15. מר תל אביבי היקר. משתמשי תחבורה ציבורית לא גרים רק בתל אביב ורבים מהם נוסעים לפתח תקווה, ראשון לציון וקרית אונו ועבורם מדובר בהקלה משמעותית. גם משתמש שגר בתל אביב, אין לו "חופשי חודשי" ורוצה לנסוע שתי נסיעות או יותר בשבילו תהיה הוזלה. ולגבי "חופשי חודשי" להזכירך שרק לפני ארבעה חודשים חופשי חודשי אדום עלה 222 ש"ח כך שלא מדובר בעלייה כל כך גדולה ביחס מאז. ואין מה לעשות, יש מי שנהנה ומי שמפסיד, בדיוק כמו בשאר הרפורמה הזו. ודרך אגב, אף אחד לא משלם לנו על שום דבר. אם כבר אנחנו משלמים בזמן ובכסף שלנו כשהאנשים עונים לנו בכפיות טובה.

  16. אני אישית גר בחולון, עובד בתל אביב ולומד באונ' תל אביב. הנסיעה מחולון לאונ' היא באמצאות קו אגד ועולה 9.80 לכל כיוון , הנסיעה לתל אביב ועולה 6 לכל כיוון והיא באמצעות דן, כרטיס חופשי חודשי משולב דן+אגד עבור כלל אזור גוש דן היה עולה מעל 300 ש"ח ולכן עבורי זאת הוזלה יותר גבוהה מ 13%, כרגע בעלות 227 אפשר לנסוע בכל גוש דן ולא רק עד הירקון ובכל החברות

  17. תל אביבי יקר. אתה מוזמן לשלם לנו על "שעות השינה" שלנו, הזמן עם הילדים ובנות-הזוג. עבודתנו נעשית בהתנדבות כתנועה צרכנית שהוקמה על ידי נוסעי תחבורה ציבורית. ישנם נוסעי תחבורה ציבורית בכל הארץ ולא רק בתל-אביב. הרה ארגון ישפיע גם על תושבי קרית קריניצי, גבעת שמואל, חולון, בת-ים, אזור, בני-ברק, גבעתיים, רמת-גן, סטודנטים , מוגבלי תנועה ועוד. כרטיס החופשי חודשי עלה 222 ש"ח עד חודש מארס 2011 והופחת באופן זמני ל-3 חודשים ב-22 ש"ח, כך שמחירו עלה ב-5 ש"ח בלבד ונוספו לו אזורים חדשים. הכרטים אינו מותאם רק לתושבי תל אביב. יחד עם זאת, אנו מזמינים אותך בשמחה להיות פעיל ב"תחבורה בדרך שלנו", הדוגלת במעשים ולא רק בתלונות וקיטורים באמצעות המקלדת.

  18. אכן, יש הרבה בעיות בארגון מחדש, ואם תקרא את הסקירות שלנו בנושא הארגון מחדש תוכל למצוא הרבה ביקורת על התכנית. אנחנו גם נאבקים יחד עם תושבי השכונות ועם ארגונים נוספים על מנת לשפר את הפגמים בתכנית, זאת מתוך נקודת הנחה שלהחזיר את הגלגל לאחור כבר אי אפשר (וכנראה גם לא נכון), ומה שנותר הוא לתקן היכן שצריך. יש שכונות שמאד ייפגעו מהרפורמה, ובחלקן הובלנו או השתתפנו במאבק שהצליח בסופו של דבר להביא לשיפור – לדוגמה נחלת יצחק ורמת החי"ל. בשכונות אחרות לא מצאנו שותפים למאבק, כמו למשל דרום רמת גן וכמו שיכון עמידר בבת ים שייפגע מאד, והמשאבים שלנו לא מאפשרים כרגע לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו, למרות רצוננו וכאבנו הרב על התושבים.

    אנחנו מאמינים שארגון מחדש הוא צעד הכרחי, לאור המצב העגום של התחבורה הציבורית בישראל. אבל אנחנו לא מסכימים עם חלקים נרחבים מהאופן שבו הארגון מחדש מתבצע: צמצום קווים במוצאי שבת, תדירות מחפירה בשעות הערב, ומעל הכול ההסברה הלא-קיימת.

    אכן, "מחטף" היא מילה נכונה מאד לאופן שבו הארגון מחדש מועבר לציבור: עד היום אין שום הסברה מסודרת על מה שהולך לקרות, ומה שנעשה – נעשה מעט מדי ומאוחר מדי. וזאת בדיוק הסיבה שאנחנו מפרסמים באתר סקירות על האזורים השונים בגוש דן, ומה שהולך לקרות בכל איזור – כדי לעזור לציבור שאף גורם רשמי לא מוכן לשתף אותו במידע כל כך קריטי לחיי היום-יום. ואם אתה רוצה לעזור, אנחנו מתכננים פעילות הסברה במהלך השבוע הקרוב וזקוקים למתנדבים.

    אגב, לא ידוע לנו על "מגויסים מטעם" מבין המגיבים באתר. למשרד התחבורה ולנתיבי איילון יש כנראה דברים יותר דחופים לעשות מאשר להשתיל תגובות באתר שלנו.

  19. שלום וברכה
    כל הכבוד על העבודה היסודית בחשבונאות. באמת. עכשיו לא ברור לי מה קורה עם כרטיסיות? כלומר נכון שאין כרטיסיות מנייר בדן אבל המשיכו ל'קנות' כרטיסיה דרך הכרטיס המגנטי וכך נתקבלה הנחה. מה קורה עם זה לא ברור לי , במיוחד בכל הנוגע לקשישים ולזכאים? למה אין פירוט?

  20. שלום,
    אני מנסה להבין איך להגיע לעבודה שלי מרחוב שמעון התרסי בתל אבי לרח קויפמן .
    בעבר בייתי נוסעת בקו 25 אבלזה נגמר עם הפעימה הראשונה.
    היום אני נוסעת עם קו 8 שיבוטל.
    האם יש לכם רעיונות?

    • האם מסוף כרמלית קרוב לעבודה שלך? אם כן, את יכולה לנסוע בקווים 14, 24, 48 למסוף כרמלית.
      תאורטית היינו יכולים להציע לך את קו 11 החדש, שהוא היחיד שמגיע מהאיזור שלך (שד' נורדאו) לקויפמן, אבל הוא עושה חתיכת סיבוב בדרך, אז כנראה שאם את רוצה להגיע לקויפמן מהר, יהיה עלייך להחליף אוטובוס… אפשר לקחת כל קו לכיכר רבין ולהחליף ל-18 או לנסוע עם 26/126/89/189/289 עד בית הדר ולהחליף ל-40/240, או להגיע עם 14/24/48 למסוף כרמלית ומשם 10/18/88/37 (החופשי חודשי שלך יהיה תקף גם ב-88 של אגד).

  21. שלום,
    מישהו יכול להסביר לי מדוע כרטיס חופשי-יומי תקף רק משעה 9:00?

    תודה,

    • הסיבה היא שיקולים כלכליים של חברות התחבורה שרוצות שיקנו חופשי חודשי. בנוסף מכיוון שרבים ממשתמשי חופשי יומי הם פנסיונרים רוצים שהם לא ייסעו בשעות השיא ובכך לפזר את תנועת הנוסעים.

  22. בוקר טוב
    אני תושבת ראשל"צ הנוסעת כל בוקר לעבודה ברמת אביב(בסמוך לקניון אביב).
    עד עכשיו נסעתי עם קו 174 מתחנה הסמוכה לביתי ובצומת הולץ החלפתי לאחת הקוים : 274 , 74א', 86
    כידוע 74א' ו- 86 מתבטלים , איזו אופציה נוספת יש לי בצומת הולץ(מלבד 274) – אוטובוס שייקח אותי לקניון אביב ברמת אביב(הבנתי שהאוטובוסים המחליפים את 86 ו- 74א לא ייכנסו לרמת אביב) , האם אצטרך להחליף עכשיו שלושה אוטובוסים כל בוקר?
    תודה

    • עינת בוקר טוב.
      האוטובוס הישיר שיהיה לך להחליף מלבד 274 יהיה 171 שיסע בקטע הזה בדיוק במסלול של קווים 74א ו- 86 המבוטלים. המחיר דרך אגב יירד מאוד ובהנחה שתצליחי להחליף אוטובוס תוך שעה וחצי מזמן שיצאת, 6.40 ש"ח. דרך נוספת שאפשר להציע הוא לנסוע בקו 174 עד אבן גבירול ובכיכר רבין לעלות על 24, 25, 126 אבל זאת כנראה הדרך היותר ארוכה.

      • תודה רבה , רק רציתי לדעת אלו קוים נוספים יהיו וקיבלתי תשובה , אני מטעינה את הכרטיס כ"חופשי -חודשי" כלומר ב- 227 ש"ח לכל החודש כי אני נוסעת 5-6 פעמים בשבוע לעבודה וזה כנראה משתלם יותר מ- 6.40 לנסיעה בבוקר ו- 6.40 לנסיעה בחזרה הביתה בסוף יום העבודה.

  23. ראשית, רציתי לומר תודה לצוות שעומד מאחורי האתר והסבלנות.

    שנית, האם המושג "כרטיסייה" (10 נסיעות) עדיין מתקיים בכרטיס הרב קו?
    במידה וכן, כיצד יבוצע מעבר בין אוטובסים בטווח ה-90 דקות? בהצגת הקבלה לנהג, או בקבלת כרטיס מעבר מהמכשיר?

  24. יש לי בבקשה שאלות

    א.האם הקו הישיר 166 בבוקר מראש"לצ לתל-השומר יפעל כסדרו ומה יהיה מחירו החדש?
    ב.האם ניתן להטעין כל סכום שאני רוצה ברב קו.

    תודה מוטי.

  25. מה קורה עם מי שרכשה רק לפני כחודש כרטיסיית אגד לאיזור ראשל"צ והשתמשה בו בקושי?

    • עד ה-15 ביולי אפשר להשתמש בכרטיסיה. אם את רוצה להשתמש בה כדי להחליף אוטובוסים בתוך 90 דקות, את יכולה – רק צריך להתחיל את הנסיעה באוטובוס של אגד, ותקבלי שובר מעבר לקווים של שאר החברות.
      אחר כך אפשר להחזיר את הכרטיסיה במוקד הנפקת רב-קו של אגד ולקבל זיכוי. כדאי לוודא את הפרטים באגד. הנה רשימת המוקדים:
      http://www.egged.co.il/main.asp?lngCategoryID=9834

  26. ומהו המחיר לגימלאים , לקשישים האם האוכלוסיה הזאת כבר לא קיימת בלקסיקון העברי- ישראלי- יהודי ??????

    איזו התנהגות מרומזת !!!!!! הגעת לגימלאות???? אתה כבר יכול לפנות את מקומך רק תשאיר ירושה לפני כן

    • עבור גימלאים צריך פשוט לחלק את כל המחירים ב-2. לא ציינו את זה במיוחד כי זה מובן מאליו.
      שים לב שברב-קו אנונימי שקונים אצל הנהג אי אפשר לנצל הנחת גימלאי, אלא רק ברב-קו אישי שקונים בעמדת הנפקה.

  27. שלום, אני סטודנטית בעלת כרטיס סטודן מרחבי לבן. מ 1 ביולי חברת אגד חייבת לכבד את הכרטיס סטודן וזה לא קורה! נהגי אוטובוס לא מקשיבים בכלל למה שאני אומרת כי לפי מה שכתונ אצלהם במכונה, זה שכרטיס ריק. היתי בנקודת הנפקה בחולון וגם שם אמרו לי שאין להם מושג מה לעשות ואמרו להתקשר ל*2800 . כשאני מתקשרת אני מחכה חצי שעה על הקו ולא עונים לי! אני מבקשת שתחזרו אלי ותגידו מה לעשות!

    • יש תקלה טכנית שרבים נתקלו בה, והיא שמכשירי הכירטוס באגד אינם מקבלים את החופשי-סטודנט של דן. הפתרון (העקום והלא-הוגן) הוא להציג לנהג את הקבלה שמאשרת שרכשת את החופשי-סטודנט. במקרה שאת נאלצת לשלם על הנסיעה – תדרשי מאגד פיצוי. נשמח אם תעדכני אותנו בהתפתחויות.

  28. שלום,
    הבוקר עליתי על אגד עם כרטיס סטודן שבתוקף עד סוף יולי ונאלצתי לשלם. לנהג לא היה שום מושג שהוא אמור לכבד את כרטיס הסטודן וכן לא הופיע במכשיר שלו שיש לי בכלל חופשי-חודשי.
    אין לי כבר את הקבלה כי זה היה לפני חמישה חודשים. אני מתארת לעצמי שלבקש מאגד פיצוי יעלה לי בזמן ואנרגיות ובטח גם כסף מעל ומעבר ל-6.40
    לידיעתכם!
    תודה רבה על כל העבודה שאתם עושים פה!

    • ענת שלום. עקב תלונות חוזרות ונשנות הבנו שיש פה בעיה מערכתית. ננסה לטפל בבעיה הזו מול "אגד".

    • היי ענת,
      כמו שאולי ראית בפוסט "איך לא עושים הסברה", יש לי בעיה דומה.
      הפתרון: לעלות לאגד, להגיד שיש לך סטודן והוא לא עובר ולהראות לנהג כרטיס סטודנט בנוסף ל"סטודן" – הרבה נהגים כבר מכירים את הבעיה ונותנים לך לעלות.

      אם הנהג מתעקש, תבקשי ממנו ללחוץ "מידע 7", ואז תניחי את הכרטיס במכשיר והוא אמור לראות שיש לך חופשי חודשי בתוקף. קיבלתי את המידע הזה מאיש ממחלקת ביקורת של אגד.

      לגבי מה שכבר שילמת, אם יש לך כוח לפנות לאגד דרך אתר האינטרנט זה לוקח ממש כמה דקות ויש סיכוי לא רע לדעתי שהם יחזירו לך את הכסף על הכרטיס.

      בהצלחה ובתקווה לפתרון מערכתי מסודר יותר בקרוב!

  29. שלום
    רציתי לדעת אם יש הנחה לסטודנטים ( שאין להם כרטיס סטודן) בכרטיס חופשי חודשי?

    • לצערנו התשובה היא לא. מתקיימים דיונים בנושאים של הנחה מהותית לסטודנטים בכנסת אבל כרגע אין החלטה לטובת הסטודנטים. אז ההמלצה: תקנו סטודן סמסטריאלי או שנתי ב- 50% הנחה מהכרטיס הרגיל.

  30. בס"ד

    שלום,
    היום נודע לי לראשונה כי מחיר הנסיעה הבינעירוני בחברת קוים עומד על 6.40 שקלים !
    זהו מחיר מאוד גבוה ויש להורידו בדחיפות כיון שישנם אנשים שלא מסוגלים לשלם מחיר גבוה כל כך בכל פעם בהם יצטרכו לנסוע באוטובוס ולכן יצטרכו להמעיט את נסיעתם באוטובוס הציבורי יותר ויותר.
    וגם לאנשים שאינם קשי-יום , זהו מחיר מאוד מופרז !!
    כיצד ייתכן שעל נסיעה פשוטה המונה 4-5 תחנות בערך יצטרך אדם לשלם ביום 12.80 שקלים ?!
    על כן ,
    אבקש לפעול בדחיפות להורדת המחיר .
    תודה.

    • נטלי שלום. המחיר בחברת "קווים" היה נמוך במשך שנים מהמחיר של "דן" שהיה קרוב למחיר של 6.40 ש"ח. כרגע במסגרת האחדה של המחירים נקבע מחיר אחיד של 6.40 ש"ח לנסיעה אחת הכוללת גם אפשרות החלפה במשך 90 דקות, מה שמאפשר למשל לעשות סידורים קצרים בדרך ולחזור בלי לשלם שוב על הנסיעה. על מנת לפצות את תושבי פתח תקווה וראש העין לפחות, מחיר כרטיס החופשי חודשי העירוני לא השתנה והוא עומד על 126 ש"ח, מה שהופך את קנייתו למשתלמת מתמיד. גם מחיר החופשי יומי לא השתנה משמעותית והוא עומד על 8.50 ש"ח, שזה מעט יותר מנסיעה אחת, ככה שאחרי 9 בבוקר כדאי מאוד להטעין אותו עבור מי שרוצה לעשות הרבה נסיעות באותו היום. כמובן שהנחת הגימלאי תקפה גם היום והיא 50% על כל סוגי הכרטיסים. תושבי בקעת אונו נפגעים יותר בכל הקשור לנסיעה פנימית. עם זאת, הנסיעה מחוץ לגבולות האזור גם כך עלתה 6 ש"ח והנסיעה לתל אביב שעלתה 7.30 ש"ח דווקא תוזל ותעלה 6.40 ש"ח. לא תצריך לראות את הכל באור כל כך שלילי.

      • תזכורת לגבי מחירים של "דן":
        נוטים לשכוח, אבל רק במרץ האחרון הועלה מחיר כרטיס מ 5.5 שקלים ל 6 שקלים.
        ארבעה חודשים לאחר מכן-יולי/רפורמה- הקפצת מחיר ל 6.40 .
        תזכורת נוספת:
        לא (!)היתה ברפורמה השקעה בתשתית וציוד (פרט להחלפת שילוט).

        לפני הרפורמה (בעין בלתי מזויינת מה שנקרא..)–היו הרבה יותר קווים בתדירות 10-12 דקות, ו 10-15 דקות (זמני יציאה רשומים).
        ברפורמה- ריבוי קווים בתדירות רשומה של 10-20 דקות (10 דקות הפרש זה קצת מגחך את העסק),שלא לדבר על תדירות 20-30 ,שלא לדבר על תדירות של 30-40.
        סירבול של 40 דקות גורם לאנשים לא לצרוך את הקו (ואולי זה קורה כבר במעל 25 דקות..) ונוצר מעגל של ביצה/תרנגולת בקשר ל"ביקוש" הקו.

        בין 18:00 ל 20:00 ו20:00-22:00 התדירויות הופכות מסוייטות.

        הכוונה לתחבורה בתוך ת"א.

        • לגבי המחירים: בחודש ינואר עלו מחירי הנסיעה מ- 5.80 ש"ח ל- 6 ש"ח כתוצאה מעדכון מחירים חצי שנתי בעקבות עדכון המדד. מחירי החופשי חודשי עלו אז מ- 215 ש"ח ל- 222 ש"ח. בחודש אפריל מחירי החופשי חודשי ירדו באופן זמני מ- 222 ש"ח ל- 200 ש"ח. זה בשביל לדייק.

          לגבי שאר הדברים, אתה צודק בהחלט ואנחנו עוד נרחיב על זה בפוסט נפרד.

  31. שאלה, האם יש מחיר מיוחד לאזרח ותיק?
    בתל אביב כמובן.
    בתודה
    זהבית

    • זהבית שלום. לפי החוק, מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית לאזרח ותיק הוא 50% מהמחיר הרגיל. כלומר מחיר הנסיעה הבודדת לאזרח ותיק הוא 3.20 ש"ח, מחיר החופשי יומי – 7 ש"ח. מחיר חופשי חודשי – 113.5 ש"ח.

  32. ויש אפשרות להנחה גם בכרטיס שמטעינים אותו במספר נסיעות? רב קב אנונימי? הייתי צריכה להגיד לנהג שאני אזרחית ותיקה?

  33. בוקר טוב.בתחילת הרפורמה החדשה רכשתי כרטיס רב קו אנונימי אצל הנהג בעלות של 5 ש"ח.לפני דפי המידע החדשים שמודבקים על גבי תחנות האוטובוס אני מבינה ממשרד התחבורה שהכרטיס האנונימי הוא חינם עד ה-1.9.מדוע היתה גביה באגד?
    בנוסף,האם יש כוונה להכניס גם את אזור לוד-רמלה לרפורמה?

  34. תודה על התגובה המהירה.
    עדיין לא הבנתי את התשובה שלכם ולכן אנסה לנסח שוב את שאלתי הראשונה:
    בתחילת יולי רכשתי מנהג אגד רב קו אנונימי בעלות של 5 ש"ח ומיד לאחר מכן שלמתי על כרטיסיה אותה הנהג הטעין על הכרטיס החדש.
    בשבוע האחרון פורסמו מודעות של משרד התחבורה על גבי תחנות האוטובוס בתל אביב בנושא הרב קו.
    לפי המודעה אני מבינה שהכרטיס האנונימי ללא תשלום עד ה-1 לספטמבר.
    שאלתי:מדוע באגד חייבו על הכרטיס עצמו בתחילת הרפורמה כאשר אפשר לקבל אותו חינם מהנהג?
    תודה לכם על העזרה לציבור הנוסעים והמענה המהיר לשאלות.
    יום טוב.

  35. גונבים ומתעללים בנכים. זה מה שיש לי לומר. אני נכה 100% נכות. רכשתי במיטב כספי הדל יש לומר כרטיסיות. גם כן אף אחד לא הסב את תשומת ליבי שאני זכאי להנחה יותר גדולה ממה שנתנו לי. (הייתי אמור לרכוש כרטיסיות של 33% ומכרו לי את אלה ב-20/25%).
    עכשיו לא מספיק שלקחו את הכסף מראש, בזמנו עוד הייתי מוגן מעליית מחירים. אם עלה מחיר נסיעה בשל התייקרות יוקר המחייה וכו' מאחר ושילמתי מראש על הכרטיסיה אז לא הייתי צריך לשלם מעבר למה ששילמתי לאותו ניקוב. עכשיו, הם דורשים שאני אגיע אליהם או שאתחיל להסתובב ברחוב במצבי ובדואר ולשלם לדואר כסף כדי לשלוח להם כרטיסיות והם לא יחזירו סכום השווה למספר הנסיעות שאני זכאי אלא לערך הנותר ממה ששילמתי בזמנו. מה הבעיה? – הבעיה שהם לא מחזירים לי כספים ששילמתי בתוספת הצמדה (וריבית) הערך הכספי שיחזירו שווה למספר נסיעות נמוך יותר ממה שהייתי זכאי לו.
    הפתרון:
    1. לחייב את אגד+דן לאפשר שימוש בכרטיסיה כמו שהיו יכולים עד ה-15/07/2011.
    לחילופין ל
    2. לבוא עם שליח ובו במקום להחזיר לי ערך נסיעות זהה אליו אני אהיה זכאי ב"רב-קו" כך שאם אני זכאי ל-10 ניקובים בכריטיסיה יזינו לי 10*6.4שח =64 ש"ח. ואם הכרטיסיה מיועדת גם לאזור אחר (21 למשל – פ"ת – רעננה) אז ונותרו 10 ניקובים- אז יזינו את הרב קו ב- 10*10.4ש"ח=104ש"ח שיהיה שווה ל-10 הניקובים – ל-10 נסיעות שנותרות בכרטיסיה.
    3. לזכאותי על כך שנגבו ממני תשלומים ביתר על כרטיסיה בעוד הייתי צריך לקבל כרטיסיה בהנחה גדולה יותר. כך במקום 10 ניקובים יוסיפו עוד נסיעה או אפילו עוד 2 (כלומר עוד 10% או 20% לסך הנסיעות אליהם הייתי זכאי כנכה).

  1. פינגבק: כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה | עוד בלוג תל-אביבי

  2. פינגבק: כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה | עוד בלוג תל אביבי

כתוב תגובה לתחבורה בדרך שלנו לבטל