מחאה צרכנית נגד המחירים המופקעים בקו ת"א – ראשל"צ מערב

אחרי כל השביתות והפיצוצים, נפתח סוף סוף הקו בין תל אביב לראשון לציון מערב לתנועת רכבות. אך לצערנו הרב, במשרד האוצר וברכבת החליטו עקב ויכוחים על סובסידיות (וזה ידוע לנו ממקורות מיהמנים) להעניש את הצרכן במחיר מופקע. כך מחיר הנסיעה ברכבת מתל אביב לראשל"צ מערב תעלה 15 ש"ח, לעומת 6.40 ש"ח באוטובוס. מחיר הנסיעה לתחנות בת ים וחולון: יוספטל וקוממיות, יעלה 12 ש"ח, ואפילו מחיר הנסיעה מתל אביב לתחנות הקרובות שנמצאות על גבול תל אביב וחולון (צומת חולון ווולפסון) יעלה 9 ש"ח! גם במחירים בין יעדים אחרים נמצאו הפרשי מחירים גדולים שעלולים להגיע עד מעל 300% (פרטים בסיקור הקו החדש)! אם ציפיתם שמחיר החופשי חודשי יהיה יותר נוח, גם כאן צפויה אכזבה. בעוד שמחיר חופשי חודשי בגוש המרכזי, הכולל גם את ראשל"צ הוא 227 ש"ח, מחיר החופשי חודשי המשולב בין תל אביב לתחנות הקרובות יהיה 258 ש"ח, בין תחנות יוספטל והקוממיות – 327 ש"ח ולראשון לציון – 396 ש"ח לחודש!

לא משנה מי אשם כאן, מצב של מחירים מופקעים לקטעי נסיעה קצרים לא יכול להימשך יותר! אנחנו שותקים כאשר מחיר הנסיעה לבאר שבע הוא 29 ש"ח בעוד שבאוטובוס הוא 16 ש"ח, וכאשר מחיר הנסיעה לאשדוד הוא 19 ש"ח ברכבת לעומת 8.50 ש"ח. לא שזה בסדר (ועוד נטפל בזה) אבל פה לפחות אפשר להגיד שההפרש הוא תוצאה של מכרזים להכנסת מפעילי אוטובוס חדשים. לא כך המצב בקו לראשון לציון. אמנם היה רה-ארגון שהוריד את מחיר הנסיעה באוטובוס לראשון לציון ל- 6.40 ש"ח ועדיין המחיר של 15 ש"ח הוא מופרז וחסר כל פרופורציה, שלא לדבר על המחירים לבת ים וחולון. הנשק האפקטיבי היחיד שיש לנו הצרכנים הוא להכות את הרכבת בכיס. לכן, בפעם הראשונה בתולדותיה, מכריזה "תחבורה בדרך שלנו" על חרם צרכנים על הקו בין תל אביב וראשון לציון. אנו קוראים לנוסעים לא לעלות על קו זה עד שיתקיימו התנאים הבאים:

 • מחיר הנסיעה בין תל אביב לבת ים וחולון יהיה זהה למחיר הנסיעה באוטובוס.
* מחיר הנסיעה בין תל אביב לראשון לציון מערב יהיה קרוב למחיר הנסיעה באוטובוס.
• יונהג כרטיס מעבר/חופשי יומי המשלב בין רכבת ישראל לאוטובוס.
• יורדו מחירי חופשי חודשי משולב אוטובוס-רכבת למחיר קרוב לזה של חופשי חודשי שלא כולל רכבת.

להצטרפות לחרם לחצו על הקישור הבא (כל השתתפות חשובה):

http://www.facebook.com/event.php?eid=277074605650139

פורסמה ב-25 בספטמבר 2011, ב-רכבת ישראל ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 14 תגובות.

  1. המחאה שלך לא ממש מוצדקת הרי היוקר הוא לא בלתי-מוצדק, יש תמורה ליוקרה, אתה מקבל קיצור של זמן הנסיעה. אני כן מסכים שיש מקום להוזיל, 100% הפרש זה באמת מוגזם, אבל להשוות למחירי האוטובוס, יוביל להפסדים.

    • א. הדרישה היא להשוות את המחירים בקטע בין בת-ים וחולון לתל אביב. בקטע בין ראשון מערב לתל אביב הדרישה היא להוזיל את המחיר אך לא להשוות.
      ב. הסיבה להפרשי המחירים הוא גובה סובסידיות שונה שנותן משרד התחבורה למפעילים ולא כי הרכבת יקרה יותר.
      ג. רכבת היא שירות לציבור ולא חברה עסקית ולכן המדדים הכלכליים לא צריכים להיות בראש מעייניהם.
      ד. ברוב המקומות בעולם הרכבת עולה דומה לאוטובוס ואף זולה יותר. מבנה התמחור בארץ הוא מעוות.

  2. איפה בעולם רכבת עולה כמו אוטובוס? גם בארה"ב וגם באירופה רכבות משמעותית יותר יקרות מאוטובוסים (לעתים, בפערים של עשרות ומאות אחוזים, בהתאם להבדל ברמות הנוחות ובקיצור הנסיעה). רכבת כבדה משמעותית יותר יקרה מאוטובוס. קצר מהחוף המזרחי על המחירים השונים של הרכבות והאוטובוסים שם:
    http://www.independenttraveler.com/resources/article.cfm?AID=607&category=42

    • ברוב הערים באירופה הרכבות המטרופוליניות (S-bahn בגרמניה, RER בצרפת, וגם רכבות בינעירוניות בקטע שבתוך המטרופולין כגון Transilien סביב פריז) משולבות עם האוטובוסים, החשמליות והרכבת התחתית בכל סוגי הכרטיסים, כולל חופשי שעתי, חופשי יומי וחופשי חודשי, ואין עליהן כל תוספת תשלום לעומת אוטובוס. גם מחיר נסיעה בודדת באוטובוס וברכבת מטרופולינית הוא דומה. כך זה למשל בברלין, בפריז, בלונדון, באמסטרדם ועוד.

      רכבות למרחקים ארוכים באירופה אכן יקרות מאד, אך זה לא העניין. קו הרכבת לראשון לציון ולכפר סבא הוא תחבורה מטרופולינית לכל דבר, וככזה מחירו צריך להיות דומה למחיר נסיעה באוטובוס.

      • אבל רכבת ישראל לא מוגדרת כרכבת מטרופולינית אלא כרכבת ארצית. המאבק הוא על הגדרות חדשות לתנועה במרחב המטרופוליני, ואולי גם על הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה. כל עוד רכבת ישראל לא קשורה למטרופולין זה לא ישתנה.

  3. לפעילי תחבורה בדרך שלנו, שנה טובה ושלום רב.
    הינני מזדהה עם המאבק שאתם עושים על קו הרכבת החדש מראשון לציון להוד השרון.
    המחירים מוגזמים עד מאוד.
    המשיכו במאבקכם!!!!

    רשת מסילות הברזל באירופה הומצאה בראשית תקופת המהפכה התעשייתית שלפני 200 שנה.
    אני לא אתפלא שלנסוע ממינכן למשל עד לצרפת זה יקר.
    אבל לנסוע מתל אביב לראשון לציון ומחולון לתל אביב?
    למה מה קרה, כאלה מחירים יקרים? (12 ש"ח לכיוון)
    זה לא קו שנוסע מחולון לחיפה או נהריה, זהו בסך הכל קו קצר המשרת יוממים ואת כל
    תושבי חולון, בת ים וראשון לציון להגיע מהר יותר למחוז חפצם.
    אני מתפלא למה זה כל כך יקר!!
    that is expensiv!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במצב הנוכחי כלל לא כדאי לעלות לרכבת מתחנת משה דיין, שכן מתחנת קוממיות הסמוכה
    אליה המחירים זולים בכ 40%! (ועדיין גם הם על פניו יקרים).

  5. שלום
    לשר התחבורה של מדינת הסוחטים את האזרח
    למה ?
    מפרסמים בכל כלי התקשורת הרדיו, המדייה הכתובה טלויזיה ובכל מקום אפשרי הה"רכבמ" תחסוך לך זמןןןןן
    אבל לא מפסרמים מה מחיר הזמן הפנויי? איך אומר שר התחבורה אני עשיתי אני בניתי ואתם תשלמו וביוקר
    הרכבת אתה משלם והם עושים כרצונם מאחרים לא מגיעים בזמן לכלום אבל אנחנו צריכים לשלם והרבה על שירות גרוע .
    לפי הבנתי הרכבת היא לשירות הטייקונים רק הם יכולים לנסוע ברכבת בסכומים בלתי סבירים
    מישהו יכול להסביר לשר כי הרכבת באה לקצר זמנים ולא לגזול כסף על נסיעה ברכבת מאחרת שעולה הרבה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום! האם הנחת ה50% לסטודנטים שאמורה להתחיל ב1 בנובמבר תכלול גם את רכבת ישראל? תודה

  7. שלום! שמעתי שהחל מה1 בנובמבר תהיה 50% הנחה בתחבורה הציבורית. האו היא תכלול גם את רכבת ישראל? תודה

  8. הכוונה בהודעתי הקודמת היא לסטודנטים

  1. פינגבק: קו הרכבת החדש נפתח – ראשל"צ-בת-ים/חולון-ת"א-פ"ת-כפ"ס/הוד השרון « תחבורה בדרך שלנו

  2. פינגבק: האם ומתי משתלם לקנות כרטיס נסיעה תקופתי לסטודנט (סטודן) « תחבורה בדרך שלנו

כתיבת תגובה