מחאת קו 189 – הזמנה להפגנה

ביום שני הקרוב בין השעות 8:00 ל-9:00 בבוקר, נקיים הפגנה במשותף עם נוסעי קו 189 נגד הצפיפות העמוסה שמתרחשת בקו זה מדי יום ביומו בבוקר בדרכם אל רמת החי"ל וקרית עתידים. בתחילת הרפורמה, כל קווי משפחת 89 (89, 189, 289) סיימו בקרית עתידים כאשר כולם עברו מסלול מהיר דרך אבן גבירול ומשם התפצלו באזור הכניסה לרמת החי"ל כאשר 189 היה המהיר מכולם כאשר רק עבר ברח' ולנברג ולא נכנס לשכונות צפון-מזרח ת"א. אולם, מאז חלו שינויים במסלולי הקווים 89 ו-289 וכעת 189 הוא המענה היחיד לאלו הרוצים להגיע מהר לקרית עתידים מאזור מסוף רכבת האוניברסיטה וממרכז ת"א בציר אבן גבירול. המצב כיום הוא קשה ביותר, ומדי יום ביומו נאלצים נוסעים לדלג על לפחות אוטובוס אחד של 189 אשר פשוט לא עוצר בתחנות בשד' רוקח, משום העומס הרב עליו ובתחנה זו ממתינים לו נוסעים רבים (מאחר ותחנת רכבת האוניברסיטה נמצאת בסמוך אשר מנקזת אליה נוסעים ברחבי הארץ אשר עובדים באזור תעסוקה גדול זה.

ההזמנה להפגנה

העובדות היבשות

ב-1 ביולי, תחילת הרה-ארגון בתחבורה הציבורית, קווי משפחת 89 היו קווים אשר יצאו מאזוּר וחולון, ויעד שלושת הקווים היה מסוף עתידים, כאשר הציר המשותף להם היה ארוך (משד' קוגל בחולון ועד שד' רוקח) . משד' רוקח התפצלו הקווים, כך ש-189 נסע ישירות למסוף עתידים, 89 נסע דרך בני אפרים, ו-289 נסע דרך שכונת רמת החי"ל. תדירות הקווים המוצהרת לחוד הינה כ10-15 דק' בשעות היום, והתדירות המשותפת המוצהרת הינה 3-5 דק'. אולם, מאז חלו שינויים על משפחת קווים זו, וכעת 189 הוא הקו היעיל היחיד לאזור קרית עתידים, כאשר 89 מסתובב באזור איכילוב, כיכר המדינה ועושה סיבוב גדול דרך בני אפרים ובשכונת רמת החי"ל עצמה ובכך הופך לקו איטי ומסורבל, ו-289 נכנס למתחם האוניברסיטה, מסתובב שם וחוזר למסוף הרכבת). הדבר הופך את קו 189 למטרה היחידה היעילה (מבחינת המסלול וזמן הנסיעה בתיאוריה) לתושבי ת"א (תושבי חולון יתעדפו את קווים 75/76 לקרית עתידים) ולנוסעים המגיעים מתחנת רכבת האוניברסיטה עצמה.

מה קורה בפועל?

במצב הראשוני, היה אפשר היה "לחלק" את גודש הנסיעה, כיוון שגם 89 וגם 289 נסעו בדרך מעט ארוכה דרך שכונות צפון ת"א, אולם העיקוף לא היה ארוך בהרבה. כעת 289 לא מגיע לאזור זה כלל, ו-89 עושה את המסלול שעשו קודם 89 ו-289 גם יחד ובכך מאריך ביותר את זמן נסיעתו למסוף עתידים ולכן לא משתלם לעלות עליו כדי להגיע ליעדו הסופי. דבר זה הפך את 189 לאפשרות היחידה מבין השלושה להגיע מציר אבן גבירול ומסוף רכבת האוניברסיטה אל קרית עתידים. אולם, הקו, שמסלול נסיעתו ארוך, אוסף נוסעים רבים כבר מחולון, אזור התחנה המרכזית ואבן גבירול, ולא פורק נוסעים בתחנות משמעותיות – הדבר גורם לכך שהקו מגיע עמוס מאוד לאזור שד' רוקח ונוסעים רבים אשר חיכו לו כבר בין 10 ל-15 דק' (ולהזכירכם, עכשיו חורף , וגם בקיץ, בשיא החום הדבר מעיק לא פחות), מגלים בייאושם כי הקו מדלג על התחנה שלהם והם ייאלצו לחכות עוד כרבע שעה לאוטובוס הבא. במקרים לא מעטים, גם האוטובוס הבא מגיע עמוס ולא מעלה נוסעים – מדובר הרי בשעות הבוקר, שהן שעות שיא בהגעה למרכזי תעסוקה כמו קרית עתידים ורמת החי"ל המהווה אזור עסקים גדול (ובנוסף נמצאות בו מסעדות רבות וכן ביה"ח אסותא!), ולכן זמן ההמתנה יכול להגיע לחצי שעה עד 45 דקות – דבר בלתי נסבל במונחים של תחבורה ציבורית. פועל יוצא מכך, הוא שכדי להגיע בשעה 8:00, צריך לעלות ב-7 בבוקר וקודם לכן על אוטובוס זה.

קו 189 עמוס לעייפה

ניתן לראות תמונות אופייניות נוספות לאוטובוס העמוס (ואף באוטובוס מפרקי!) בדף קבוצת המחאה כאן.

המחאה

אנחנו קוראים לכם, הנוסעים בקו 189, והנוסעים בקווים אחרים אשר יכולים להגיע למאבק זה (ביום שני הקרוב) להגיע ולמחות איתנו – המחאה הזו היא מחאת ציבור הנוסעים כולו, אשר בקווים רבים לכוד "כסרדינים" באוטובוס ובקווים רבים עד למקרים זהים (קו 60, קו 61, קו 63 ועוד רבים) המתרחשים מדי יום ביומו. אנחנו לא נוותר, עד אשר המצב בקו זה, וכפועל יוצא בקווים רבים (אנו מזמינים קבוצות נוספות במאבק להורדת הצפיפות בקווים הרבים) ישתנה משמעותית! מקווים לראותכם ביום שני בבוקר עימנו!

דף הזמנה למחאה בפייסבוק

דף קבוצת המחאה בפייסבוק

דף קבוצת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית "תחבורה בדרך שלנו" בפייסבוק

Advertisements

פורסמה ב-19 בנובמבר 2011, ב-במה חופשית - קוראים ופעילים כותבים, מחדלי תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 5 תגובות.

  1. לגבי קוים 60 ו-63: אני נוסע כל יום בקוים האלה בין רמת גן ומרכז עזריאלי. אחרי השינוי ב-1 ביולי קו 63 באמת סבל מעומס פתולוגי – צפיפות איומה, נוסעים שנשארו בתחנה וכיוצא בזה. פחות גרוע ממה שתואר כאן לגבי קו 189 אבל עדיין רע מאוד.
    מאז השינוי הבא, בספטמבר אני חושב, הבעיה נפתרה לחלוטין. לא זכורה לי פעם אחת שבה נאלצתי אפילו לעמוד בנסיעה, וצפיפות ממילא אין בכלל. קו 60 בפרט נוסע על פי רוב חצי ריק. אולי הבעייתיות שמוזכרת כאן כבר לא עדכנית?

    • בתור נוסע קו 63 לשעבר, וקו 60 בהווה (וכותב מאמר בנושא הזה לפני כחודשיים, לגבי כדאיות 60 ו-160 על 63), עושה רושם שהבעייה אוזנה. אפילו אולי לרעה (מבחינת קו 60). קו 60 לעיתים עמוס בבקרים לכיוון ת"א, ועכשיו כש160 עתיד כנראה לעבור (לחזור?) לארלוזורוב במקום כצנלסון לסייע ל61 ו161 הקורסים, זה עלול לגרום לשוב חוסר איזון. כרגיל, כשפותרים דבר אחד – הורסים דבר אחר. כרגע , המצב לדעתי יותר מאוזן, ועם זאת , אנשים מעדיפים את 63 על 60 ו-160 (כשאני חוזר בעזריאלי). הבעייה נעוצה בעיקר בחוסר המידע. איני יודע , אגב, מה מצב 63 בבקרים לכיוון ת"א , כיוון שהתחנה בעליית הנוער, ואני עולה בערבי נחל. לדעתי – עדיין עמוס, כי לעיתים אני רואה 63 מוריד בעזריאלי ויורדים ממנו הרבה אנשים.

  2. המחאה מוצדקת לחלוטין, כל מי שנסע ב-9:00 בבוקר בקו 189 יבין זאת. אבל צריך לתקן את ה"עובדות היבשות". מהרגע הראשון של רפורמת הקווים רק קו 189 היה רלוונטי משום ששני הקווים האחרים 89 ו-289 לא נסעו בראול וולנברג ולכן לא שימשו את עובדי אזור התעסוקה של רמת החיל, אלא רק את עובדי קריית עתידים עצמה, שאליה מגיע מספר מועט של נוסעים . לעומת זאת, המצוקה של קו 189 קשורה לתדירות הנמוכה של קו 12 (כל חצי שעה), שאחרת יכול היה לעזור ובאופנים נוספים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני נוסעת קבוע מאבן גבירול לעתידים (ולכן גם אם הייתי רוצה לסוע ב89, הוא לא מגיע אליי בכלל),
    ואני יכולה להגיד שיצא לי לא מעט לחכות 40 דקות ומעלה לקו 189 – לא בגלל שהוא דילג על התחנה, אלא פשוט כי הוא לא מגיע! (כשבאותו זמן אני רואה של289 אין בעיה להגיע…)
    אחרי ההמתנה הארוכה היו מגיעים 3 אוטובוסים של קו 189 בבת אחת (כל השלושה שהיו אמורים להגיע פרוסים במשך 40 דקות…)

    עוד דבר ששמתי לב אליו זה כשהאוטובוס מגיע בזמן, בהפרשים המוצהרים (כל ~12 דקות), זה נדיר שיש עומס קשה מידי, אפילו בתחתנת האונברסיטה,
    הבעיה היא שהוא מאחר באופן כמעט קבוע(!) ואז נוצרת הצטברות מטורפת של אנשים! (ראו המתנה של 40 דקות כי האוטובוס לא מגיע…)

    אני כמובן אשמח אם יגבירו את התדירות בבוקר או יביאו אוטובוסים דו מפרקיים, אבל אני אהיה פשוט שמחה אם המחאה הזאת תשיג את השאיפה הפעוטה שהאוטובוס יגיע בתדירות המוצהרת…

  4. מישהו נסע בזמן האחרון בקו 61? סרדינים זו לא מילה , זקנים נאלצים לעמוד , אין מקומות לשבת ,ואם יש ישר תופסים את המקום ולא זזים ממנו , גם במחיר שנכים , זקנים ,נשים בהריון ימשיכו לעמוד ולא לשבת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: