סוף סוף אתר מידע תחבורתי יעיל! בינתיים, רק בירושלים

ברכות לנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים ובסביבה. "תכנית אב לתחבורה" של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה השיקו החודש את אתר האינטרנט המוקדש למערך התחבורה הציבורית החדש בירושלים, הכולל חדשות, מפות, וכן – לראשונה בישראל מטעם גוף רשמי – חיפוש מסלול ממוצא ליעד על גבי מפה גאוגרפית כולל מרחקי הליכה. התוכנה לתכנון מסלול (trip planner) זכתה לשם העברי "מסלולן".

מועד השקת האתר נבחר באופן לא מקרי. בקרוב ישתנו בירושלים קווי אוטובוס רבים במסגרת הפעימה הראשונה של מערך התחבורה החדש. הרכבת הקלה תסיים את שלב ההרצה ותהפוך לחלק אינטגרלי ממערך התחבורה הציבורית, וחלק מקווי האוטובוס העורקיים יוחלפו בקווים מזינים, שמטרתם להביא את הנוסעים מהשכונות לתחנות הרכבת הקלה ובחזרה. נראה שמשרד התחבורה למד לקח מהרפורמה בגוש דן, והפעם החליט לפרסם את השינויים הצפויים באופן מסודר ונוח, מבעוד מועד. להזכירכם, הארגון מחדש בגוש דן גרם לאי-סדר ופאניקה רבתי, שבעקבותיהם נאלצנו להשלים את הפער והבאנו לכם באתר זה סקירות מקיפות על מערך התחבורה החדש בגוש דן, על פי ערים ושכונות. האתר הירושלמי כולל רשימת שינויים על פי שכונה, באופן דומה למה שאנחנו עשינו בגוש דן. הוא כולל דרכי הגעה חלופיות עבור נוסעים שהקו שלהם בוטל או שונה – שוב, מידע שלא ניתן ברפורמה בגוש דן ושאנחנו השלמנו לנוחיותכם. בנוסף האתר כולל תרשימים של הקווים העתידיים.

אך החידוש המרעיש באמת הוא ה"מסלולן", בו אפשר להשתמש לחיפוש נסיעות כבר היום. ה"מסלולן" מאפשר להכניס מוצא ויעד באמצעות טקסט, או להקליק על נקודת מוצא ונקודת יעד במפת ירושלים. לאחר שבוחרים מוצא, יעד ושעת נסיעה מתוכננת, ה"מסלולן" נותן רשימת מסלולים מסודרת על פי שעת יציאה ושעת הגעה. המסלולים יכולים לכלול החלפות וכן קטעי הליכה קצרים. את המסלול ניתן לקבל כסיפור דרך או להציגו על מפה. המערכת עדיין סובלת ממספר חבלי לידה: למשל, כאשר מכניסים יעד בבית שמש או בביתר עלית, מקבלים מסלולים לא נכונים. כמו כן, הרכבת הקלה בולטת בחסרונה, אך זה כנראה מכוּוָן מכֵּיוָון שהרכבת הקלה עדיין אינה פועלת באופן מלא, והיא תתווסף למערכת בהמשך. חיסרון נוסף של המערכת, שנראה שאין כוונה להשלימו, הוא ההסתמכות שלה על לוחות זמנים מתוכננים. כיום, כשכל האוטובוסים מצוידים במכשירי GPS המוסרים את מיקומם המדויק במסלול, היינו מצפים שמערכת מידע לנוסע תדע להתחשב בנתונים אלה ולהציג דרכי הגעה מעודכנות על פי מיקומי האוטובוסים בזמן אמת.

בזמן שירושלים צועדת למאה ה-21, תושבי שאר הארץ נאלצים בינתיים להסתפק במרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית (הידוע גם כ"כל קו"). מערכת "כל קו" פותחה במקור עבור אגד, ומאפשרת לחפש מסלול מנקודה לנקודה בכל חברות התחבורה הציבורית בארץ. היא שייכת לדור ישן יותר של מערכות מידע על תחבורה ציבורית, ונופלת בכל פרמטר לעומת ה"מסלולן" הירושלמי:

מרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית "כל קו"

ה"מסלולן" של ירושלים

ניתן לבחור מוצא ויעד רק ברמת דיוק של רובע. למשל, לא ניתן לחפש קו לרחוב המפלסים בפתח תקווה, מכיוון שהרחוב שייך לרובע "קרית אריה", וחיפוש ל"קרית אריה" נותן את כל הקווים העוברים בציר ז'בוטינסקי, גם אם אינם מתקרבים לרחוב המפלסים.

ניתן לבחור מוצא ויעד ברמת רחוב ומספר בית.

מציע החלפות שכוללות הליכה, אך לא ניתן לדעת אם יש הליכה או לא, ומה מרחק ההליכה הצפוי. במקרים רבים לא תוצע אפשרות של החלפה גם אם אפשרות כזו קיימת.

מאפשר לדעת אם ההחלפה דורשת הליכה או לא, ולהעריך בצורה אמינה את מרחק ההליכה וזמן ההליכה.

מציע מסלולים כלליים להגעה ליעד, אך כדי לראות את מספרי הקווים ואת שעותיהם יש להיכנס לכל חלופה בנפרד. לעתים מוצגות חלופות שכוללות המתנה של מספר שעות בתחנת ביניים.

מציג במסך אחד את חמש הדרכים המהירות ביותר להגיע ליעד בשעה הנקובה, עם אפשרות להצגת דרכים נוספות.

לא מציג מפות. יש להסיק את מיקומי התחנות על פי שמותיהן.

מאפשר לחפש מוצא ויעד על מפה. גם את מסלולי הנסיעה ניתן לראות על גבי מפה, כולל קטעי הליכה.

בחג הסוכות, החג שמקרב יותר מכל חג אחר בין העשירים לעניים, שבו נהוג ללון באוויר הצח ולהתנתק מהכבלים המחברים אותנו לרכוש ולחומר, אנו קוראים למשרד התחבורה לרדת אל העם ולהחיל את מהפכת המידע של ירושלים על כלל ישראל, לטובת הנוסעים הזקוקים למידע הזה כמו אוויר לנשימה, כי בשבילנו מידע על תחבורה ציבורית הוא מידע קריטי לחיים.

לאתר מערך התחבורה החדש של ירושלים

פורסמה ב-16 באוקטובר 2011, ב-תחבורה ציבורית בירושלים ותויגה ב-, , , , , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא היה איזה דיבור לפני לא הרבה זמן על שחרור המידע בפורמט GTFS בכל הארץ?

  2. חבל שהאתר פועל על הפרצוף בדפדפנים שהם לא אקספלורר… אבל כבר התרגלנו לאתרי ממשלה ושירות ישראליים שלא תואמים לתקן.

כתיבת תגובה