בזכות TranzMate ואיפה-בוס: המידע על קווים וזמנים מעולם לא היה נגיש כל כך

לאחרונה הופיעו שתי יוזמות פרטיות שממלאות את החלל בתחום המידע לנוסע, בהעדר מערכת מידע ידידותית לשימוש מטעם משרד התחבורה.

איך מגיעים מרחוב חדרה בחיפה לרחוב חיפה בחדרה?

חיפוש מסלול באתר TranzMate: גם פירוט וגם מפה. לחצו להגדלה.

TranzMate (לשעבר businfo) הוא סטארט-אפ שהוקם ע"י ירון עברון, בעלים של חברת הנדסה בעלת רקורד עשיר של פרויקטים תחבורתיים. באתר TranzMate תוכלו לתכנן נסיעה בתחבורה ציבורית מכל מקום לכל מקום בארץ בכל שעה שתבחרו. את המסלול תקבלו בשתי צורות – הן על מפה, והן באמצעות הסבר מפורט: באיזו תחנה לעלות, באיזו תחנה לרדת, ואם יש צורך בהליכה – תקבלו גם הוראות הליכה מפורטות, כמעט צעד צעד.

הפערים העיקריים שהופכים את TranzMate לפחות ממושלמת בשלב זה הם חסרונן של חברת אומני אקספרס, חברת גלים, הכרמלית וקווי מזרח ירושלים, וקשיחות רבה מדי של חיפוש כתובת (יש להקליד את שם הרחוב בדיוק כפי שמופיע במפה, למשל "הנשיא, חיפה" לא יזוהה כששם הרחוב הוא "שדרות הנשיא, חיפה").

בזכות פשטות השימוש ותצוגת המסלול על מפה נוחה, כרגע TranzMate הוא כנראה האתר הנוח ביותר לחפש מסלול בתחבורה ציבורית. הוא גובר בקלות על האתר הרשמי של משרד התחבורה, והמתחרה היחיד ברמת התוצאות הוא המסלולן שפועל באיזור ירושלים בלבד.

מפות קווים ורשת חברתית של נוסעי אוטובוס

מפת קו 11 של דן באתר איפה-בוס. כך זה נראה גם בטלפון הנייד.

שחקן נוסף בשוק הוא איפה-בוס. איפה-בוס נבנה ע"י משה שטרית מתוך מחשבה להוות רשת חברתית, שבאמצעותה נוסעים בתחבורה ציבורית יכולים לעזור אחד לשני. הפרויקט כולל אתר אינטרנט, אפליקציית iPhone ואפליקציית אנדרואיד. הן באתר והן באפליקציה אפשר לצפות במסלולי קווים על גבי מפה ולקבל את רשימת התחנות לקו מסוים. אם ברצונכם להגיע ליעד מסוים, תוכלו לקבל את רשימת הקווים שמגיעים אליו, ואם במקרה אחד הקווים האלה עובר קרוב למיקומכם הנוכחי, האפליקציה תציין היכן עליכם לעלות (כרגע איפה-בוס לא תומך בחיפוש מסלולים עם החלפות). בעלותכם על האוטובוס, איפה-בוס יעקוב אחרי מיקומכם הנוכחי ויתריע היכן עליכם לרדת, כך שלא תפספסו את התחנה. ציון לשבח מגיע לאיפה-בוס על התמיכה בעיוורים ובכבדי ראייה באמצעות התראות קוליות. כדאי לשים לב: כשאתם מחפשים קווים ליעד מסוים, ודאו שהמערכת הבינה נכון את היעד שהכנסתם. כך, למשל, עבור החיפוש "שדרות הרצל, ירושלים" אתם עלולים לקבל קווים שעוצרים בשדרות הרצל פינת שדרות ירושלים באשדוד. כרגע באתר חסרות הכרמלית והרכבת הקלה בירושלים, והקווים של אגד תעבורה מופיעים תחת חברת אגד.

ההיבט החברתי של איפה-בוס הוא המרתק ביותר. איפה-בוס עובד בשיטת crowd sourcing, בצורה שמזכירה קצת את Waze: בעלותכם על האוטובוס ניתן "לשתף" את הנסיעה הנוכחית, והמשתמשים המחכים לאותו קו בתחנות בהמשך המסלול מקבלים עדכונים על זמן ההגעה הצפוי על פי המיקום שהטלפון שלכם משדר. גם כאן יש התחשבות מיוחדת בכבדי ראייה. "נוסע עיוור שממתין בתחנה, יכול לזהות שהאוטובוס מתקרב לתחנה רק על פי הרעש של האוטובוס", מסביר שטרית, "ואז הוא קם ומנופף לנהג שיעצור. הרבה פעמים זה כבר מאוחר מדי, והאוטובוס חולף על פני התחנה". איפה-בוס יודע לתת התראה קולית כאשר האוטובוס מתקרב לתחנה (בתנאי שבאוטובוס יושב מישהו שמשתף את הנסיעה), ובעתיד תהיה לנוסע הממתין גם דרך פעולה אקטיבית יותר: הנוסע יוכל לציין באמצעות האפליקציה שהוא ממתין לקו מסוים בתחנה מסוימת, וכך להודיע על כוונתו לעלות הן לנוסעים באוטובוס והן לנהג.

איפה-בוס לאנדרואיד ● איפה-בוס לאייפון

אתר רשמי חדש עם מפות קווים

אתר או אפליקציה רשמית של משרד התחבורה שתתחרה עם TranzMate אין עדיין, אבל לאחרונה פרסם המרכז למיפוי ישראל אתר חדש, שבו ניתן לראות מסלולי קווים על מפה, וכמו כן לקבל זמני ההגעה מתוכננים של כל קו לכל אחת מהתחנות לאורכו. לראשונה מוצגות מפות קווי האוטובוס ברחבי הארץ באתר רשמי – האתר מעוצב יפה, אך זה מעט מדי ומאוחר מדי. האתר מציג קווי אוטובוס בלבד ואינו כולל את רכבת ישראל, הרכבת הקלה והכרמלית.

לאתר govmap

לסרטון הדרכה על חיפוש קווים וזמנים באתר

מודעות פרסומת

פורסמה ב-22 בפברואר 2012, ב-מפות והכוונה ותויגה ב-, , , , , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 19 תגובות.

  1. טוב ויפה, אבל למה אפליקציה חברתית??? צריך מאסה של אנשים כדי שזה יעבוד. ואם האוטובוס ריק?
    האפליקציה צריכה להתחבר למערכת ה-GPS של חברות האוטובוסים. לכל חברת אוטובוסים שמכבדת את עצמה יש היום מערכת GPS והם יודעים בדיוק בכל רגע נתון היכן נמצא כל רכב.
    חלק מהן גם מפיצות החוצה את המידע הזה – לדוגמה נתיב אקספרס.
    לאחר שיש את זה – אפשר להשאיר את החברתיות, שיהיה גם קישור לחשבונות הפייסבוק, וכך אנשים (בעיקר בני נוער לדעתי) יוכלו לתאם נסיעות, לראות מתי החברים הספציפים שלהם מגיעים לתחנה, וכו'.

    • הפוטנציאל של איפה בס גדול מאוד, האופציה הכי קרובה לדעת מתי האוטבוס יגיע לתחנה, מצד שני טרנסמייז כבר צברה משתמשים רבים, חיבור בן שתי האפלקציות לאפליקציה אחת, תביא לשרות מצווין שיביא לשחרור מידע מצד משרד התחבורה והמפעילים, שתי המפתחים צריכים לשבת יחד ולאחד כוחות, עכשיו זה זמן טוב, איחוד כזה יכול להוביל לשיתוף עתידי גם עם משרד התחבורה.
      הפלטפורמה של טרנס מייד ידידותית מאוד, המפה עוזרת בעיקר לגלות איזה אוטובסים קרובים אלי, למרות שהיא לא ממש מחדשת הרבה ואיני יודע אם בשלב זה אסתמך אליה, הורדתי אותה שלשום וכבר חזרתי להשתמש באיפהבוס, למרות הממשק הפחות ידידותי של איפהבוס, האפלקציה הזו ממש סייעה ומסייעת לי, חיבור בינהם ועבודה משותפת תניב תוצאות.

  2. לא הייתי ממליץ לאף אחד להשתמש בטרזמייט הזה. ניסיתי עליו כל מיני יעדים מהבית שלי(ליד איצטדיון כפר סבא) ובכולם הוא פיקשש, ובגדול . למשל שאלתי אותו איך להגיע ממני לרחוב מבצע סיני בבת ים. במקום לקחת קו 2 לנורדאו ומשם רכבת ליוספטל (שנמצא 2 דקות הליכה ממבצע סיני) הוא אומר לי לקחת קו 2 לויצמן , מויצמן לקחת קו 567 לז'בוטינסקי ומז'בוטינסקי לקחת 240 עד מבצע סיני . כל הסיפור הזה יכול להגיע להגיע לשעתיים וחצי נסיעה

    • גם איתי הוא פיקשש. אבל זה בתקופת הרצה – נמשיך לנסות. 🙂

    • הי דרוריקו,
      חשוב שתדע, לפתח אפליקציות כאלה זה דבר מורכב קשה ומייגע. עושים מאות או אלפי סימולציות על מנת להגיע לתוצאות טובות, זה לא תמיד בא במכה ראשונה ולא תמיד מצליח. צריך לזכור גם שאנחנו המפתחים עושים את זה בעיקר מאהבה ועניין אישי ואף אחד לא מבטיח שתהיה תמורה כלשהי בעתיד. בוא נפרגן למי שמתאמץ ומשקיע מזמנו, גם אם זה לא המצאת המאה, יש בזה הרבה נשמה. אם אנחנו המפתחים לא היינו לוקחים יוזמה, זה לא היה ממילא מגיע משום מקום. מאד חשוב שהבקורת תהיה בונה ולא פוגעת. מאחורי כל אפליקציה כזאת יושבים בני אדם שחיוך או קריצה חשובה להם הרבה יותר מכל תועלת חומרית אחרת.

      מושיקו

  3. תיקון לגבי איפה-בוס ללקויי ראיה.
    הגירסה כרגע בבדיקות סופיות וטרם שיחררתי אותה. הגירסה הנוכחית לא מונגשת ללקויי ראיה.

    לגבי התחברות למערכות של חברות האוטובוסים – התחוור לי שאנחנו נצליח למגן את כל מדינת ישראל מפני כל התקפה בלתי קונבציונאלית, הרבה לפני שאפשר יהיה לשתף פעולה עם חברות האוטובוסים. מהנסיונות שביצעתי על מנת לקבל מהם מידע כנ"ל למדתי שחלק מהחברות לא יודעות מה רוצים מהם, והחלק האחר מתייחס למידע הנ"ל כאל אחד הסודות השמורים במדינה או שמידע זה שמור לבעלי עניין בלבד.
    לא נותר לנו אלא להתחיל בזה שנסמוך על עצמנו תחילה, בהמשך, ובלית ברירה, גם החברות יצטרפו למשחק.

    משה שטרית
    מפתח איפה-בוס

  4. א. אפליקציית locAlert [1] לאנדרואיד מאפשרת לקבל התראות כשמתקרבים לתחנה, ומשרטטת יפה על המפה איך הנוסע מתקרב לאט לאט ליעד.

    ב. לפי [2], משרד התחבורה יוציא לאור מתישהו את נתוני התחבורה הציבורים בפורמט GTFS הנפוץ, מה שיאפשר גם לתכנן מסלולים באמצעות google maps ואפליקציות רבות אחרות שלא נכתבו במיוחד לישראל.

    ג. אפשרות שאני הייתי מאד רוצה לראות באפליקציה, ואולי בהזדמנות אכתוב אותה בעצמי, היא שקלול החלפת אוטובוסים, כולל אפשרויות שונות. מאותה תחנה בשדרות ירושלים לאותה תחנה בצומת מעריב יש לפחות חמישה קוים שונים שמגיעים (40, 42, 240, ועוד); צריך להיות ברור שאני יכול פשוט לעלות על הראשון מבינם שמגיע.

    [1] https://market.android.com/details?id=com.localert.android.app
    [2] https://www.facebook.com/govmap/posts/356993824319146

  5. טרנזמט הביא תוצאות מאוד גרועות בחלק מהמקרים שניסיתי. יש להם עדיין מה לשפר.

    איפה-בס מתכנן לעשות המון דברים באפליקציה אחת וחבל מאוד שרק מפתח אחד עושה את כל העבודה הקשה הזו. כרגע היישום לא בסדר מאחר וחסרים המון קווים והמון מידע על תחנות.
    אני רואה לו הצלחה גדולה במידה ויעסיק אנשי מקצוע בתחום העיצוב, ממשק משתמש, מתכנתנים וכו'

    האתר הרישמי של המדינה עם המפות ניראה טוב מאוד ומציג מידע בצורה קלה מאוד. הבעיה הגדולה של האתר זה החיסרון שלו במידע על הרכבת, הרכבת הקלה והיכולת לתכנן מסלול מנקודה לנקודה.

    בכל האתרים שהזכרתי החישוב לא יהיה נכון ללא מידע בזמן אמת.
    חובה להתייחס לזמן אמת בתכנון מסלול בתחבורה הציבורית.

    • בקשר לאיפה-בוס.

      למיטב ידיעתי, כל הקווים וכל התחנות קיימים במערכת, אשמח לדעת על כל קו שלא קיים במערכת כך שאוכל לבדוק אם באמת הקו חסר או שיש באג כזה או אחר במערכת.

      כעיקרון, יתכן שבחיפושים מסויימים, לא יוצגו התוצאות המצופות והייתי שמח לדעת כאשר האפליקציה לא מתנהגת כמצופה. בכל מקרה, הדרך היחידה לשפר את המערכת היא רק ע"י קבלת היזון חוזר ודיווח על תקלות.

      תודה

    • מדהים כמה שאנשים בארץ מחפשים את השלילי.
      בן אדם מגלה יוזמה, עושה משהו ענק שכזה לגמרי לבד. למה לא לפרגן? אם יש לך כסף או שאתה רוצה לתרום מהידע שלך בעיצוב או בתיכנות, אתה מוזמן להצטרף לאחד הפרויקטים האלה ולהפוך אותו לטוב יותר.
      אם מידע בזמן אמת זאת "חובה", אז יקח עוד הרבה זמן עד שיהיה בארץ אתר מידע שממלא את דרישות ה"חובה" האלה. משרד התחבורה פשוט לא חושף את המידע ואין דרך להשיג אותו.

      • מי שהתחיל את כל הסיפור הזה היה שהצגת מצג שווא כאילו הטרנזמייט הוא אמין ומדוייק ושלחת את הקוראים שלך להשתמש בו מבלי שאתה עצמך בדקת אותו כמו שצריך .

  6. איך אפשר לדעת את המיקום המדויק של האוטובוס בטרנזמייט? ובאיפה בוס יש לי רק מפה מול העיניים.

    • איפה-בוס היא מערכת שיתופית שבה חלק מהמשתמשים משתפים נסיעות וחלק אחר יכול לראות על גבי המפה וברשימת התחנות של קו נתון, את מיקום האוטובוס וזמן הגעה צפוי לכל תחנה. אם אניך רואה איקון של אוטובוס על המפה, סימן שכרגע אין אף אחד שמשתף נסיעה בקו עליו אתה מסתכל. מספר האנשים שמשתפים נסיעה גדל מידי יום ואני מניח שבעזרת שיתוף פעולה מצד המשתמשים, תוכל אתה ואחרים לקבל מידע מדויק לגבי מיקום האוטובוסים. הכל תלוי רק במשתמשים, אלא אם חברות האוטובוסים ישחררו את המידע בזמן אמת, ונראה שכרגע הן לא מעונינות לעשות זאת.

  7. tranzmate הוא לא סטארטאפ טכנולוגי.
    זו מערכת קוד פתוח חינמית שגויירה למידע על אוטובוסים בישראל.
    כמה רעש מכלום.

    כל מומחה שיווק היום נקרא "סטארט אפ". מצחיק.

  8. ציפי אוליאל

    למה אני לא מצליחה להיכנס לאפליקציה של איפה בוס ? עד עכשיו הכל היה בסדר ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: