התחבורה הציבורית ביום העצמאות 2012 – חלק ב': קווי "דן"

בפוסט הקודם התייחסנו לתחבורה הציבורית ביום העצמאות 2012 תוך התייחסות לקווי חברת "קווים" הפועלים בין תל אביב לבקעת אונו וכן הקווים העירוניים בפתח תקווה וראש העין. הפעם נתייחס לקווים של המפעילה העיקרית בגוש דן, הלא היא חברת "דן". בשנה שעברה "דן" זכתה להערכה יחסית חיובית. הבדיקה השנה מגלה שמודל ההפעלה של "דן" מבטיח כיסוי ותדירות סבירה ברוב המקרים, אך ישנם כמה מקרים שבהם גם חברת "דן" יכלה לפעול בצורה טובה יותר ונתייחס לזה בהמשך הפוסט.

תחבורה ציבורית ביום הזיכרון וערב יום העצמאות

בדומה לחברות האחרות ביום הזיכרון לחללי צה"ל התחבורה הציבורית תפעל במתכונת של יום חול, כולל כל החלופות וקווי היוממים. בנוסף קו 127 יתוגבר כאשר חלק מנסיעותיו יסיימו בבית העלמין בקרית שאול ולא בבית העלמין ירקון. החל מהשעה 14:00 בערך יצטמצם השירות בהדרגה, כאשר בסביבות 16:00 יסיימו חלק מהקווים שנחשבים לקווים שכונתיים ומעוטי נוסעים (כגון 6, 12, 13, 14, 23, 58 וכדומה). קווים נוספים כגון 7 ו- 82 ש"דן" טוענת שמיועדים ליוממים (למרות שזה לא בדיוק כך) יסיימו בסביבות 19:00 – 20:00. הקווים שיפעלו עד שעות מאוחרות יעשו זאת עד שעות הסיום האופייניות ביום חול ובתדירות דומה או מעט גבוהה יותר. קווים המגיעים למוקדי הבילוי יסיימו את השירות בשעות מאוחרות מעט יותר מהרגיל וייסעו בתדירויות גבוהות יותר. כך למשל קווים 61 ו- 66 יפעלו עד 0:30 במקום עד חצות (מה שהייתה שעת פעילות טיפוסית של 66 עד לפני פחות מעשור) מכיוון כרמלית וכך גם קווים 4 ו- 5 מכיוון לב תל אביב. קו 63 יפעל עד 0:20 וכך גם קו 9 וקו 172 יפעל עד 0:35. למרות הפעולה ההכרחית הזו היה מומלץ אם "דן" היו מאריכים שעות פעילות של קווים אלה עוד קצת כדי שיתחברו עם תחילת הפעילות של קווי הלילה מכיוון שזו היא השעה שבה הרבה בליינים חוזרים הביתה. מסיבה לא ברורה קו 67 שהיה פועל עד שעות מאוחרות בימי העצמאות הקודמים ומשרת את התושבים המבלים ברמת גן מסיימים בשעות פעילות כמעט רגילות, לפחות לפי הלו"ז, ומדוע קו 72 שהוא השותף ל"מזלג" של קו 172 (ובעבר נקרא קו 2) מסיים כרגיל ב- 23:55 ובכך נוצרת לכאורה אפליה בין תושבי שכונות שונות בחולון.

קווי הלילה אמורים לפעול ביום העצמאות בלו"ז דומה לשאר הלילות, וזאת למרות שיום העצמאות הוא היום בו הביקושים לקווים אלה הם גבוהים מתמיד והוא אחד הימים הבודדים בהם הקווים הללו באמת רווחיים (יחד עם "לילה לבן" והשנה האזרחית החדשה ואולי גם פורים). בשנה שעברה "דן" הפעילה אוטובוסים מפרקיים בקווי הלילה והשנה אנו מקווים שקווי הלילה יתוגברו.

תחבורה ציבורית ביום העצמאות עצמו

יום העצמאות 2012 הוא יום העצמאות הראשון שלאחר הארגון מחדש בקווי גוש דן שבוצע ביולי 2011 ולכן מעניין לראות כיצד המערכת החדשה תפעל ביום העצמאות. בגדול מתכונת הפעילות של הקווים היא דומה למתכונת מוצאי שבת, אם כי התדירות בשעות היום בדרך כלל יותר גבוהה מאשר במוצאי שבת. כמו כן כמה מהקווים שפועלים במוצ"ש לא יפעלו ביום העצמאות (למשל 239, 57 ו- 70) ולעומתם ישנם קווים שלא פועלים במוצ"ש ויפעלו ביום העצמאות (כגון 42, 43 ו- 52). לרוב תדירות הקווים בשעות היום היא 30 דקות לכל הפחות ובהרבה מקרים התדירות יותר גבוהה. תדירות זו בהחלט מתאימה לביקושים שאופייניים לחג זה ועומדת בניגוד למדיניות של "קווים", "אגד" ומפעילים אחרים לצמצם את התדירות ללא אטרקטיבית בעליל. גם שעות תחילת הפעילות שהיא בסביבות 9:00 למעט מקרים בודדים היא סבירה ברוב המקרים. עם זאת, ובניגוד לחברת "קווים" שהגדילה ראש ומפעילה את קווים 55 ו- 56 מוקדם בבוקר כדי לפזר מבלים הביתה, ב"דן" הקווים מכיוון מסוף רדינג מתחילים לפעול במקרה הטוב ב- 7:30 (קו 104) ובשאר המקרים (לרבות קווים פופולאריים כגון 4 ו- 204) ב- 9:00. כך בין 3:30 (שעת יציאת קו לילה האחרון) עד 7:30 יצטרכו המבלים להסתדר בלי אוטובוס לחזור וחבל. לפחות מוניות השירות של קווים 4 ו- 5 אמורות לפעול ולסייע חלקית.

תמוהה גם העובדה שקו 70 שפועל במוצ"ש, לא יפעל ביום זה. בשנה שעברה עדיין פעל בחג קו 64 ז"ל והשנה האופציה היחידה שתהיה למבקרים בבית החולים הגרים בתל אביב הוא קו 104 שלא עובר בחלקים נרחבים מתל אביב. מציר ז'בוטינסקי הגישה תהיה בקו 69 של "קווים" בתדירות מזעזעת (אם בכלל יפעל) או קו 68 והחלפה בבר אילן לקו 43 שדווקא יפעל. כמו במוצאי שבת, קו 82 ימשיך לשבות גם ביום העצמאות ולעזאזל מי שרוצה לבקר את החולים, לא עלינו בבית החולים שניידר או השרון. מבחינת "דן" תמיד אפשר לקחת את קו 66 ולהחליף לאוטובוס של קווים שנוסע פעם בשעה לבית החולים. גם תושבי הדר יוסף יצטרכו לשבת בחצי עוצר החל מיום רביעי ב- 17:00 מכיוון שקו 22 לא יפעל בערב החג וגם לא בשאר החג (בשנה שעברה פעל קו 21 למרכז העיר). לצעירים שיכולים ללכת אפשר לעלות לקו 89 או 247 של "מטרופולין"  ברחוב בני אפרים. בעניינים האלה, המדיניות ביום העצמאות משעתקת את הבעיות הקיימות במוצ"ש.

יש לציין שקווים המשרתים את העיר בני ברק (למעט הקווים שמגיעים לתל אביב כגון 240 ו- 34) יפעלו במתכונת פעילות כמעט רגילה, גם מבחינת שעות פעילות וגם לגבי תדירות. כך מי שרוצה לצאת מנווה שרת מוקדם יוכל לעשות זאת בקו 7 שמתחיל את פעילותו ב- 6:00 ופתח תקוואים הגרים באזורים "הנכונים" יוכלו להיעזר בקו 92 החל מ- 6:40 (לפני ש- 51 מחדש את פעילותו) או 292 כבר ב- 6:20. קווי בני ברק הפנימיים יפעלו במתכונת של כמעט יום חול.

להלן רשימה של קווי "דן" שיפעלו ביום העצמאות והתדירות הטיפוסית שלהם בשעות היום (בשעות הערב התדירות שלהם יורדת ודומה לזו שבשעות הערב הרגילות). כל הקווים מתחילים את הפעילות בסביבות 9:00 אלא אם כתוב אחרת.

קו 4 – כל 15 דקות, קו 5 – כל 10-12 דקות, קו 9 – כל 25 דק', קו 10 – כל 20 דק', קו 16 – מתחיל לפעול החל מ- 5:30 מכרמלית ו- 6:30 מוינטר בתדירות של 15 דק', קו 17 – כל 20 דק', קו 18 – כל 10-12 דק', מבת ים מתחיל פעילותו בשעה 8:30. קו 19 – כל 25 דק' ומראשון לציון מתחיל פעילותו ב- 8:30, קו 24 – כל 25 דק', קו 25 – כל 20 דק', קו 125 – כל 30 דק', קו 31 – כל 20 דק', קווים 40 ו- 240 – כל אחד מהם כל 30 דק' לסרוגין (תדירות משותפת – כל 15 דק'), קווים 42 ו- 142 – כל אחד מהם פעם ב- 20 דק' לסרוגין (תדירות משותפת – 10 דק'), קו 43 – כל 25 דק', קו 51 – החל מ- 7:00 בשני הכיוונים בתדירות של 15-20 דק', קו 52 – כל 30 דק', קו 60 ו- 160 – כל אחד מהם פעם ב- 20 דק' לסרוגין (תדירות משותפת – 10 דקות), קו 61 – כל 20 דק' (יוצא מ- 8:30 מרמת עמידר), קו 63 – כל 12-15 דק', קו 66 – כל 12-15 דק' יוצא מ- 8:20 מפתח תקווה ומ- 8:40 מכרמלית. קו 67 – כל 12-15 דק', קווים 72 ו- 172 – כל אחד מהם פעם ב- 20 דק' לסרוגין (תדירות משותפת – 10 דק'), קו 89 – כל 30 דק', קו 104 – כל 30 דק'. הנסיעה הראשונה מכיוון רדינג יוצאת ב- 7:30, קו 204 – כל 10 דק', החל מ- 8:30 ממסוף הטייסים.

כאמור קווי בני ברק הפנימיים וקווים חרדיים מובהקים (כגון 92 ו- 292) פועלים במתכונת דומה ליום חול אך עם תדירות נמוכה במעט ושעות פעילות קצת יותר קצרות (בעיקר מדובר בקו 2 וקו 92 שנוהגים לצאת בשעות יותר מוקדמות. קווים 34 ו- 140 לא יפעלו ביום העצמאות אך יפעלו במתכונת כמעט רגילה בערב החג.

לסיכום

הנקודות החיוביות: התדירות שמספקת "דן" היא הכי הוגנת מבין המפעילים ובחלק מהמקרים הקווים נוסעים בתדירות גבוהה למדי. שעת תחילת פעילות בחג עצמו סבירה ביחס לביקושים. יש התחשבות בבליינים וקווים רבים מסיימים בשעות מאוחרות יותר ונוסעים בתדירות גבוהה יותר מהרגיל (אם כי יש לצפות שהקווים הללו יהיו עדיין מלאים עד אפס מקום, גם אם יסעו באוטובוסים מפרקיים).

הנקודות השליליות: אין דאגה למבלים באזור נמל תל אביב המסיימים לבלות בשעות הבוקר. יש בעיות של ניתוק מבתי החולים כשקווים 70 ו- 82 לא יפעלו. בהרבה מקרים קווים שלא פועלים במוצ"ש אינם פועלים גם ביום העצמאות ונוצר ניתוק של שכונות מסוימות (למשל הדר יוסף מתחבורה ציבורית).

בחלק ג' של הסקירה נעסוק במפעיל המרכזי של התחבורה הציבורית "אגד" וניגע במפעילים נוספים, במידה ויפרסמו נתונים. ללוחות הזמנים המלאים אפשר להתעדכן באתרי המפעילים באתר "כל-קו".

מודעות פרסומת

פורסמה ב-20 באפריל 2012, ב-מחדלי תחבורה ציבורית, מפות והכוונה ותויגה ב-, , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 21 תגובות.

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קו 189 לא יפעל ביום העצמאות להמרות שהוא מהווה את רוב מסלול קו 89 הישן של אגד(פעל ביום העצמאות האחרון(63) והוחלף בקיץ בקווי דן 89,189,289,לדעתי הסיבה היחידה שהוא לא פועל כי בחרו לקרוא לו 189 ולא 89

    • קו 189 לא פועל ביום העצמאות מכיוון שהוא גם לא פועל במוצאי שבת, למרות שהוא פועל במסלול 89. הסיבה לכך היא החלטה של "דן" להפעיל רק חלק מקווי המזלג וההנחה ש- 89 הוא קו יותר פופולארי, הנחה שעומדת במבחן המציאות: למעט שעות הבוקר לכיוון עתידים ושעות אחר הצהריים בכיוון ההפוך שאז 189 מפוצץ, בשאר שעות היום 189 נוסע חצי ריק. לעומתו 89 בגלל המסלול היותר אטרקטיבי יש לו יותר נוסעים אפילו בערב (ועדיין זה לא מצדיק את המפרקיות שעליו שעדיף היה להעביר למשל ל- 172 היותר עמוס בהרבה). 89 נוסע במסלול הדומה לזה של 97א הישן ובתל אביב במסלול המזכיר את 28 והקווים האלה לא פעלו ביום העצמאות שעבר. כך שיש צד שני.

  2. קו 24 לא יפעל בערב יום העצמאות?

  3. למה יש אפליה בתוך חברת דן בין הערים השונות? למשל דן מפעילה לבת ים ולחולון ביום העצמאות קווים רבים: (7,17), 10, 18, 19, 25, 125, 40, 240, 42, 142, 72, 172, 89, וכל אלה חוץ מקווי אגד שעושים שירות מבת ים ומחולון לת"א. לעומת-זאת, לרמת גן וגבעתיים דן מפעילה פחות קווים לתל אביב. את אזור הצפון מזרח בתל אביב דן מקפחת. את העיר הגדולה פתח תקווה דן מאוד מקפחת, והיא משאירה רק 2 קווים לת"א: 51,66.לא יהיה שירות בין גבעת שמואל לת"א ע"י חברת דן (ביטול 70). והקיפוח הגדול ביותר של "דן" זה ביטול קווי ראש העין לחלוטין!. יש סיבה הגיונית לכך?

    • הסיבה לכך היא חישובים תפעוליים של דן. בגדול הקווים שפועלים ביום העצמאות הם אותם הקווים שפועלים במוצ"ש ולכן צפון תל אביב שמקופחת במוצ"ש מקופחת גם ביום העצמאות. אנו שואפים לשיפור התחבורה הציבורית במוצ"ש בדיוק כמו שאנחנו שואפים לשיפור התחבורה הציבורית ביום העצמאות ואף יותר מזה, ופועלים בנושא בכל האמצעים שעומדים לרשותנו.

  4. המידע שאתר כל קו נותן שביום רביעי בלילה יפעל קו הלילה 566 בלבד, מדובר בטעות? או שבאמת כך.?

  5. שלום לכולם
    מישהו מהאנשים פה יודע מי החברה שמפעילה את הלוח האלקטרוני שנמצא בתחנות האוטובוס?
    אני מתכוון , לעמוד שמראה מתי מגיע האוטובוס, יעד, ומספר קו
    זה נמצא רק ברמת גן (זה מה שראיתי)
    ומופיע שם רק קווים של דן
    אתמול בתאריך 22/5 ראיתי משהו דיי הזוי ומוזר
    חשבתי לרגע שחברת דן עוסקת פתאום…. ב "תחיית המתים"…!!
    חיכיתי בתחנת האוטובוס ברחוב אבא הלל – רוקח (בי"ס אוהל שם) ברמת גן
    ובלוח האלקטרוני הופיע שנכנס עכשיו לתחנה, אוטובוס לכרמלית.
    הכל טוב ויפה. רק ש… מספרו של קו האוטובוס היה 20 !!
    קו 20 ????
    הקו הזה לא התבטל לפני שנה ??
    חשבתי שאני לא רואה טוב, אז צילמתי מיד את זה
    לחצתי על הכפתור, כדיי לשמוע מה אומר הכרוז האלקטרוני
    והוא אמר, קו 20 נכנס לתחנה וגם את זה יש לי מוקלט.
    זה היה בשעות הצהריים
    אחריי 4 שעות נסעתי שוב ברחוב הזה ממגדל שער העיר (אבא הלל – ז'בוטינסקי)
    וגם שם הופיע קו 20 !!

    מקרה נוסף על העמוד האלקטרוני,
    ברחוב ארלוזורוב, תחנת עלית לכיוון רמת גן
    הלוח האלקטרוני לא מכיר את קו 61 !!
    קו 65 מופיע הנתונים
    קו 161 מופיע הנתונים
    וקו 61 כביכול לא קיים !!

    אז למי אפשר להתלונן על הדברים האלה ?
    עזרה תתקבל בשמחה.
    יום נפלא לכולם.

  6. האם תהיה פעימה שלישית של הקווים הבינעירוניים? למרות הבעייתיות של הפעימה מאשתקד חשוב מאוד לבצע גם בתחום הזה שינויים. אם כן:
    1) מתי זה?
    2) יש לכם קצת פרטים?

    • א. לא תהיה פעימה שלישית, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.
      ב. מה שכן יהיה, הוא רה-ארגון התחבורה הציבורית בעקבות תחילת העבודות על הקו האדום. במסגרתו יופעל קו BRT מקדים בתוואי הרכבת הקלה. קווים 51, 50, 40 ו- 240 יבוטלו וה- BRT יפעל בתדירות של פעם בדקה וחצי בשעות השיא וגם בשאר שעות היום בתדירות גבוהה. כרגע אין פרטים נוספים מעבר לזה. ברגע שנדע נשמח למסור אותם.

  7. שלום לארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל
    שלחתי לכם מייל
    כדאי לקרוא
    שיהיה לכם שבת שלום
    יוסי

  1. פינגבק: התחבורה הציבורית ביום העצמאות 2012 – חלק ג': קווי חברת "אגד" « ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

  2. פינגבק: התחבורה הציבורית ביום העצמאות 2012 – חלק ד': רכבת ישראל, "מטרופולין", "ויאוליה" ומפעילים אחרים « ארגון נוסעי התחבורה הציבורית

  3. פינגבק: התחבורה הציבורית ביום הזיכרון ויום העצמאות 2014 | ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: