מעכשיו אפשר לדעת בזמן אמת מתי יגיע האוטובוס הבא של "דן", "קווים" או "מטרופולין"

טרנזמייט (TranzMate) היא אפליקציה שימושית מאד, בעזרתה אפשר לתכנן נסיעות בתחבורה ציבורית, לראות מיקומי תחנות ולצפות בלוחות זמנים של קווים. טרנזמייט קיימת בגירסת אנדרואיד ובגירסת אייפון, וכן בתור אתר אינטרנט. טרנזמייט מאפשרת לחפש מסלול בתחבורה ציבורית מהנקודה שבה נמצא המשתמש (על פי ה-GPS של הסמארטפון) לכל נקודה כולל החלפות קווים וזמני הליכה ברגל. ניתן לראות את המסלול על מפה, ואף לקבל התראה לפני תחנת הירידה.

כעת, בנוסף ללוחות זמנים מתוכננים, טרנזמייט מציגה גם את זמן הגעת האוטובוס הבא לתחנה על פי מיקום ה-GPS של האוטובוס ("נתוני זמן אמת"). השירות זמין בינתיים עבור קווי חברות "דן", "קווים" ו"מטרופולין". המידע מועבר לטרנזמייט ישירות על ידי המפעילים. בעתיד משרד התחבורה מתכנן לחשוף את נתוני זמן האמת של כל חברות האוטובוסים בצורה מרוכזת ובפורמט אחיד, כמו שלאחרונה הוא חשף את נתוני לוחות הזמנים בפורמט GTFS (על כך נכתוב בנפרד), וכך יוכלו מפתחי אפליקציות להציג מידע זמן אמת על קווי כל החברות.

נתוני זמן אמת מוצגים גם על הצגים האלקטרוניים שמוצבים בהדרגה בתחנות אוטובוס ברחבי הארץ, ומטרתם לאפשר לנוסע לדעת בעוד כמה דקות יגיע כל אחד מהקווים לתחנה. בדקנו את איכות נתוני זמן האמת שמספקת טרנזמייט, והתרשמנו שרמת האמינות שלהם גבוהה יותר מאלה שמוצגים בצגי החוצות. מדובר בשיפור אדיר לחוויית הנסיעה בתחבורה ציבורית: עוד לפני היציאה מהבית או מהמשרד, אפשר לבדוק בעוד כמה דקות יגיע האוטובוס ולתכנן את שעת היציאה בהתאם. כמו כן, האפליקציה מציגה מידע גם לגבי תחנות שלא מוצג בהן שלט פיזי. הנתונים שימושיים ביותר אם יש מספר קווים שמגיעים ליעד המבוקש אך עוצרים בתחנות שונות: הנוסע יכול לבדוק איזה אוטובוס יגיע קודם, וכך להחליט באיזו תחנה לעמוד.

יש שתי דרכים לראות את נתוני זמן האמת בטרנזמייט. הדרך הפשוטה ביותר היא להגיע לתצוגת מפה (או באתר, להגיע למפה המקוונת), ללחוץ על אחד משלטי התחנה במפה, ולאחר מכן על מספר קו. לחיצה על מספר קו מציגה את לוח הזמנים המתוכנן, את רשימת התחנות, ואת זמן ההגעה של האוטובוס הבא על פי נתוני זמן אמת. הדרך השנייה היא לחפש מסלול מנקודה לנקודה. המסלולים שמציעה טרנזמייט מתבססים על נתוני לוחות זמנים (ולא על נתוני זמן אמת), אך בפירוט המסלול מוצגות גם שעות ההגעה של האוטובוסים על פי נתוני זמן אמת.

זה עוד חלק ממהפכת המידע שעוברת על התחבורה הציבורית בארץ בחודשים האחרונים. אחת מהמטרות שלנו כארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל היא להפוך את המידע על תחבורה ציבורית לזמין יותר, ולספר לכם על דרכים חדשות לקבל מידע. אם אתם רואים את עצמכם שותפים לדרך, אתם מוזמנים להצטרף אלינו.

מודעות פרסומת

פורסמה ב-4 ביוני 2012, ב-מפות והכוונה, צרכנות תחבורתית ותויגה ב-, , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 21 תגובות.

  1. ורק בירושלים נמשיך לחיות בשנות השבעים העליזות, בלי כל הקשקושים האלה על תחרות, התייעלות והשד יודע מה. באמת, מה שממציאים היום הצעירים האלה.
    השיא הוא שאפילו ברכבת הקלה (רכבת, כן? מין כזה דבר שנוסע על מסילה ואין לו פקקים ורמזורים ופנצ'רים) אי אפשר ממש לסמוך על הספירה לאחור שמופיעה על הצגים בתחנות. ועל הזמן שמחכים לאוטובוסים של אגד בכלל אין מה לדבר (טיפ שימושי: תחשוב על הזמן שייקח לך להתייאש סופית ולקחת מונית, ותוסיף לו עוד 7 דקות).
    ככה זה כשמונופול הוא לא משחק ילדים.

    • אכן יש בעיות רבות בתחבורה הציבורית בירושלים, אך אין קשר בינן לבין היותן של אגד וסיטיפס מונופולים. ברוב הערים בעולם המערבי התחבורה הציבורית היא מונופול, וקיימת רשות עירונית שמסדירה את התחבורה הציבורית. היעילות ואיכות השירות בתחבורה ציבורית לא צריכות לנבוע מתחרות בין מפעילים, אלא דווקא מרגולציה טובה – במקרה שלנו, מרגולציה טובה יותר של משרד התחבורה.
      לכל כלי תחבורה ציבורית (רכבת, אוטובוס, רכבת קלה) יש תפקיד משלו, הם צריכים להשלים זה את זה ולא להתחרות זה בזה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        הנה הסבר קצר למה התחבורה הציבורית בישראל נראית כפי שנראית:
        1. הדלק מהווה הכנסה נאה לקופת האוצר (כ90% מהדלק זה מס)
        2. בפקקים שורפים יותר דלק = יותר מס נכנס לקופת המדינה
        3. באוטובוס הנוסעים לא משלמים מס (כפי שתשימו לב, המילה "מע"מ" לא מופיעה על הכרטיס ולא
        בכדי…)
        4. התחבורה הציבורית מסובסדת כך שכסף נגרע מקופת המדינה
        5. בחברות האוטובוסים היו מעדיפים שתשתמשו בלעדית באוטובוס (יותר רווח) וברכבת היו מעדיפים
        שתשתמשו כמה שפחות (נשמע מפתיע, אבל לאור "מדדי הבלוף" שהרכבת מחויבת אליהן,
        פחות נוסעים משמעו יותר דיוק ופחות בלאי, ויותר מלחכי פנכה שיש להם פחות עבודה)
        6 כתוצאה מסעיף 5 ברוב הפריפריה האוטובוסים אינם מסונכרנים במכוון עם רכבת ישראל והמצב טוב
        לכל הצדדים המעורבים, ניקח לדוגמה את תחנת רכבת פרדס חנה – קיסריה
        אם אין לך מי שיקפיץ אותך מהרכבת לפרדס חנה, אתה עלול לחכות אפילו כשעה עד שיבוא אוטובוס
        שייקח אותך לפרדס חנה (המרחק אגב בין התחנה לקצה היישוב הוא כשלושה קילומטרים בלבד, למרכז
        למרכז הישוב – כשישה קילומטרים) כתוצאה מכך עדיף לנסוע לבנימינה (עוד תחנה אחת קדימה ברכבת)
        ולחכות לאחד משלושה קווים שלוקח לפרדס חנה
        7. בחזרה לסעיפים 1-2, רכבים מהווים עוד הכנסה (כ80% מס ומתוכננת העלאה ל95% מס כמו שהיה עד
        לפני כחמש שנים בקרוב) כמו כן אם רכב נהרס בתאונה\נגנב ברור שייקנה רכב חדש\אחר במקומו
        ואז המדינה מרוויחה פעמיים…
        8 אז זה היה בקצרה למה הרכבת והאוטובוס ובכלל התחבורה הציבורית במדינת ישראל כושלים…

  2. זה דבר טוב….

  3. אני באמת לא מאלה שזועמים על כך שהרכבת היא מונופול בקו שבו היא נוסעת (אם כי אני כן חולק על הגישה הבסיסית שלפיה לרכבת קלה צריכים להקצות שני נתיבים בלעדיים שהם רק שלה – בזבוז משווע ולא מובן. במלבורן, שם חייתי תקופה מחיי, הרכבת הקלה נוסעת באמצע הכביש הרגיל, ומכוניות ואוטובוסים נוסעים על הפסים כשאין רכבת, וכשיש – פשוט יודעים לתת לה זכות קדימה. סגור סוגריים). בעיני שיטה של 'קווים מזינים' כמו זו שמתוכננת בי-ם יכולה ואמורה לעבוד, בלי שלנוסעים תהיה הצדקה להתלונן.
    הניחוח של מונופול (או לפחות של תחלואים שמיוחסים למונופולים), אם כן, לא עולה מהרכבת אלא מההתנהלות של אגד בעיר. מסכים איתך שהאשם הוא לא באגד – אין להם אינטרס להתייעל, במצב הנוכחי; האשם הוא במי שאמור לייעל אותם ומועל בתפקידו.
    רק על קצה המזלג, העובדה שבעיר של חצי מיליון תושבים כמעט (אולי יותר? אני לא באמת יודע) אין מוניות שירות – כלי שבפני עצמו יכול להוות מענה לבעיות שונות שטבועות באוטובוסים, וזה עוד חוץ מהתמריץ שזה נותן לחברת האוטובוסים לשלוח יותר אוטובוסים ולדייק יותר בזמנים – היא שערורייתית בעיניי. זה ממשיך בפריסת קווים לא יעילה; בעובדה שבהמון תחנות בעיר אין מפה של מסלול הנסיעה (שלא לדבר על מותרות כמו לוחות זמנים של הקווים); באוטובוסים המיושנים (בעיה שכמעט ולא קיימת בחברה כמו קווים, מהתרשמותי) שברבים מהם לא מותקנת עדיין מערכת הכרזת תחנות בקול ובטקסט; ועוד ועוד.

    • איתמר, היכן בעולם המערבי ראית מוניות שירות ככלי משלים לתחבורה עירונית?

      אין ולא צריך להפעיל מוניות שירות בירושלים, מכיוון שמוניות שירות בארץ מייצגות את כל מה שהפוך מתחבורה ציבורית אמינה ויעילה: אין להן לו"ז, הן יוצאות לפי רצון הנהגים, אין להן תחנות כולל שילוט תחנות, אין בהן הנחות לגימלאים ולזכאים, הן אינן נגישות לנכים, והן אינן משולבות בשום מערכת תעריפים, כגון חופשי חודשי או כרטיסי מעבר.

      ייעול קווי אוטובוס – כן. הוספת תשומות לקווי אוטובוס קיימים – כן. מידע טוב יותר בתחנות האוטובוסים ובאמצעים אחרים – בהחלט. אבל מוניות שירות כפי שהן מוגדרות כיום זה לא פתרון.

      • קיבלתי.
        אם כי מניסיון העבר שלי, כתושב פ"ת שהיה נוסע לת"א לא פעם, מוניות השירות מילאו חלל שהאוטובוסים לא יכלו למלא. כמובן, אם האוטובוסים (במרכז, או בי-ם) היו מתנהלים כמו שצריך, אני מניח אכן לא היה צורך במשהו שיסתום חורים.

        ואני מניח שניתן לסכם עד כה ולהסכים על כך שהתחבורה הציבורית בי-ם טעונה שיפור..

      • בהרבה מקומות למוניות השירות יש תדירות כה גבוהה שאין צורך בלו"ז. הם נוסעים במסלולים של קווי אוטובוס אז השילוט כבר קיים בשטח. יותר זולים מהאוטובוס. גם יותר מהרים. לא הייתי רוצה תחבורה ציבורית רק של מוניות שירות, אבל למה לא בנוסף לאוטובוסים?

  4. שיחקתי קצת עם האפליקציה על הסלולר שלי בנסיעה מדרום הרצליה לצפון הישן של ת"א (חייבים להחליף אוטובוס).

    באופן כללי, התצוגה בזמן המסלול לא התעדכנה מספיק, כך שלא היה ברור אם הוא חושב שעליתי לאוטובוס או לא.

    בעמידה בתחנה, האפליקציה הייתה איטית מאוד באיתור המיקום שלי.
    היא גם קרסה מספר פעמים לא מבוטל במהלך העבודה.

    ומה שהכי מבאס- המסלולים שהאפליקציה הציעה לי בפירוש לא היו הכי יעילים/מהירים.

    חבל, אחכה לאפליקציה טובה יותר.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    "בדקנו את איכות נתוני זמן האמת שמספקת טרנזמייט, והתרשמנו שרמת האמינות שלהם גבוהה יותר מאלה שמוצגים בצגי החוצות"

    איזה חבורה של שרלטנים . איך בדקתם מה בדקתם . הנתונים הרי מגיעים מאותו שרת בדיוק אזאיך יכול להיות הבדל ביניהם זה נראית כמו עוד כתבת יחצנות שמשהוא הכתיב.

  6. יום חמישי 3 אוטובוסים לא יצאו מכיון ת"א:
    921: 16:40,17:10 ו641 ב16:55

  7. האפליקציה נהדרת. רק שיסדרו באנדרויד את הבאגים והקריסות.
    ולמה לעזאזל צריך שיהיה מצפן באפליקציה, שיזיז את המפה לפי הכיוון של הפלאפון?!

  8. לא לגמרי הצלחתי להבין, האפליקציה מכילה נתוני זמן אמת על אוטובוסים של דן?
    איך אני מגיע אליהם? כלומר, אם אני רוצה לדעת מתי יגיע האוטובוס הבא בקו של דן לתחנה מסוימת, אני יכול להשתמש באפליקציה? או שאני צריך להזין מסלול ושהיא תמליץ לי על דרכי הגעה?

    וגם: האם הנתוני זמן אמת של דן זמינים איפהשהו באינטרנט?
    לנתוני זמן אמת של קווים ומטרופולין ניתן להגיע דרך האתר שלהם, האם יש משהו דומה גם לדן?

    • 1. השימוש באפליקציה הוא פשוט ביותר: לוחצים על שם תחנה (גם אם היא מרוחקת). רואים שם רשימה של קווים העוצרים באותה תחנה. לוחצים על הקו המבוקש ואם מדובר בקווי "דן", "קווים" ו"מטרופולין" רואים שם בעוד כמה זמן יגיע הקו.

      2. זמני האמת של "דן" זמינים באינטרנט אבל זה די מסורבל. צריך ללחוץ על מוצא ויעד ואז כשמציעים הצעות הגעה אז רואים ליד מספר הקו מתי הוא יגיע.

  9. אפליקציה נוספת, פשוטה יותר וללא מפות, נקראת : "ILNextBus מתי האוטובוס בתחנה"
    וכל יעודה הוא להציג זמני הגעת אמת של האוטובוסים.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.transportation.ILNextBus

  10. פשוט שיקרי ולא עובד זמני אמת ???? שקר אחד גדול !

  11. האם אפשר להוריד את התוכנה הזאת לסמסונג ויב 2 (לא אייפון.)?
    זה יעזור לי בתחנות שהאוטובוס מגיע כל 3/4 שעה

  12. לא יודעת איך הטלפון שלי מוגדר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: