פותחים את קו הרכבת המחודש לבאר שבע… ו(כרגיל) שוכחים את התחבורה המשלימה

תחנת רכבת צפון בבאר שבע, המכונה גם תחנת רכבת האוניברסיטה, ממוקמת בסמוך לאוניברסיטת בן גוריון. במתחם תחנת הרכבת ישנו רציף תחבורה ציבורית. בכניסה לרציף מותקן מחסום חשמלי הנפתח אך ורק לאוטובוסי "אגד", "מטרופולין" ו"מטרודן". ביציאה מהרציף מוצבים דוקרנים, המונעים כניסת כלי רכב מכיוון זה. למרות זאת, כפי שנראה בהמשך, מרבית האוטובוסים, ודווקא האוטובוסים העירוניים מעדיפים לדלג על תחנה זו.
בתחילת פעילותה של תחנת הרכבת (דצמבר, 2005), קו 4 של "מטרודן" החל להיכנס אל תחנת הרכבת. לאחר זמן קצר, כניסתו הופסקה. על פי דבריו של מנכ"ל מטרודן, אילן קרני; לאחר הנחת התשתיות ברציף, אשר תבטחנה שכלי רכב פרטיים לא יכנסו לרציף האוטובוסים ויפריעו לפעילות האוטובוסים במקום, יכנסו גם הקווים החולפים על פני תחנת הרכבת, אל רציף האוטובוסים המדובר. בעת שאמר דברים אלו בתוכנית הבוקר של "רדיו דרום, במקום כבר הוצב מחסום וביציאה מרציף ההורדה הוצבו דוקרנים".
את דבריו של אילן קרני ניתן לשמוע כאן. לא נגענו.
שנה לאחר מכן, רק קו 5 הוסט אל תחנת הרכבת. כתוצאה מכך שונה מסלול הקו והוא הפך להיות דו כיווני בקטע זה. במסלולו הקודם הוא היה מעגלי וכונה "מקיף סורוקה". שאר הקווים החולפים על פני תחנת הרכבת והם 4,16,25,26. קווים אלה אינם נכנסים אל תחנת הרכבת. זאת למרות שקווים רבים של "אגד" ו"מטרופולין" נכנסים אל תחנת הרכבת מזה זמן רב. נוצר אבסורד על פיו הרבה יותר קל להגיע לתחנת הרכבת מחוץ לעיר מאשר להגיע אליה מהשכונות הסמוכות. המצב כיום הוא שמי שרוצה להשתמש בשירותי קווים 4/16/25/26, צריך ללכת כ300-400 מטרים, מ/אל תחנת האוטובוס הקרובה. ניתן לראות את תחנות הקווים השונים באתר הממשלתי:
תחנת האוטובוס המוצגת במפה זו, היא התחנה הקרובה ביותר של קווים 16/25 אל תחנת הרכבת בכיוון הנסיעה אל השכונות. מדובר על מרחק הליכה מכובד למדי עבור אנשים מתקשים בהליכה או בתנאי מזג האוויר הקיצוניים השוררים מדי פעם בבאר שבע (כמו השרב הכבד השורר ביום זה).
כדי להוסיף חטא על פשע, קווים 16/25/26 הינם קווים בעלי תדירות נמוכה ואינם מתואמים לזמני נסיעת הרכבות. בלו"ז הקודם של הרכבת (עד ללפני יום ראשון ה15.7.2012), קו 25 היה מגיע לתחנה שברחוב בן גוריון כ-3 דקות לאחר שהרכבת עצרה בבאר שבע צפון. להספיק להגיע לרכבת היה בלתי אפשרי ומי שביקש להמשיך עימו, נאלץ להמתין עוד חצי שעה לאוטובוס הבא. על כן, חשובה הנגשת התחבורה הפנימית ובמיוחד של הקווים הלא תדירים, על מנת שלא יווצר מצב בו נוסע ייאלץ להמתין זמן רב לתחבורה משלימה על יעדו.
כמו כן קווים 16/25/26 אינם פועלים במוצ"ש. על כן הנגישות מ/אל תחנת הרכבת במוצ"ש הופכת להיות אפסית משכונות רבות הקרובות אל תחנת הרכבת. מדובר על שכונות ב',ד',ו'. אבסורד נוסף הוא שקווים אלו משרתים מתחם מסחר ענק, המתחלק ל4 מרכזי קניות. קווים אלו לא פועלים במוצ"ש, מרכזי הקניות מלאים, מקומות החניה הכה רבים לא פעם תפוסים ושירות התח"צ מתבסס על קו 14 מטרודן למרכזית, שכונה ט',נווה זאב ונחל בקע ועל קו 388 מטרופולין למרכזית באר שבע. על כן יש בהחלט צורך שקווים 16/25/26 יפעלו במוצ"ש, גם עבור תחנת הרכבת וגם בעבור מתחמי הקניות והבילוי.
סוגיה נוספת היא רישיון הקווים 27/28/37/386 של חברת "מטרופולין". על פי רישיון הקו, לקווים אלו קיימות תחנות איסוף והורדה במסלולם בבאר שבע. בין היתר קווים אלו מחוייבים לאסוף נוסעים מתחנת רכבת צפון בשני כיווני הנסיעה. בפועל נהגים הנוסעים לכיוון מרכזית באר שבע, נמנעים מכניסה אל תחנת הרכבת, אלא על פי דרישת נוסע (צלצול). כך נוצר מצב בו נהגים רבים מדלגים על תחנת הרכבת, אך יתרה מזאת, נהגים רבים לא טורחים לעצור בתחנות האיסוף שלהן, אלא אם כן נוסע מעוניין לרדת בהן. אבסורד נוסף הוא שגם לאחר עצירה שכזאת, רוב הנהגים מסרבים להעלות נוסעים (למרות חובת האיסוף), בטענה שהם לא אוספים נוסעים בתוך העיר. גם באתר מטרופולין וגם באתר משרד התחבורה ניתן לראות בבירור שלקווים המדוברים (27/28/37/386), יש תחנות איסוף והורדה בבאר שבע וכי על פי רישיון הקו, קווים אלו מחוייבים לעצור בכל תחנה ותחנה, על מנת לבצע איסוף בבאר שבע, בשני כיווני הנסיעה. אי העצירה לאיסוף נוסעים ברכבת באר שבע צפון היא לכאורה עבירה על החוק.
המצב המתואר בבאר שבע אינו מצב ייחודי אלא אופייני לערים רבות בעלי תחנות רכבת. כך בפתח תקווה, נתניה, אשדוד, אשקלון, חדרה ולא נדבר על דימונה. בערים הללו תחנות הרכבת נמצאות בקצה העיר ויש להגיע אליהן באוטובוס נוסף שלא תמיד מתואם עם לוחות הזמנים. כך יוצא שכרה של הרכבת בהפסדה כאשר חלק מקהל הנוסעים מעדיף להדיר את רגליו מהרכבת. אנו קוראים לרשויות להסדיר את כניסת הקווים 4, 16, 25 ו- 26 לתחנת רכבת עצמה לרווחת תושבי שכונות באר שבע, להפעיל את הקווים 16, 25 ו- 26 במוצאי שבת ולהקפיד על איסוף נוסעים בתחנת הרכבת עבור הקווים 27, 28, 37 ו- 386. תוכנית "שילובים" המונהגת בימים אלה אמורה לתאם בין הרכבת והקווים המזינים. יש לתת קדימות לבאר שבע בתוכנית, בהיותה העיר הגדולה ביותר בה קיימת בעיית נגישות בין הרכבת לאוטובוס. אנו מבטיחים לעקוב.
נ.ב. סרטון שבו השר כץ עונה על שאלות העיתונאים ואנשים אחרים בזמן נסיעת חנוכת הרכבת מבאר שבע לתל אביב. שימו לב לשאלה ב- 0:23 העוסקת בקווים המזינים מהרכבת לשכונות באר שבע.
Advertisements

פורסמה ב-15 ביולי 2012, ב-תחבורה ציבורית בבאר שבע והדרום ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 17 תגובות.

  1. מיכאל כהן-עד

    ייתכן כי לאילן קרני יש אינטרס למנוע מנוסעים להשתמש ברכבת בכדי שישתמשו בקווים הבין-עירוניים של מטרופולין מבאר שבע?
    קונספירציה (?)

    • נראה שגם ככה הקווים לבאר שבע לא עומדים בעומסים שיש עליהם וממילא לקווים אלה יש יתרון מכריע של מחיר הנסיעה וגם מבחינת זמן הנסיעה הוא נוסע על כביש 6 והנתיב המהיר, כך שהוא לא באמת צריך לחבל ברכבת, מה גם שהוא גם מנכ"ל מטרופולין שהקווים שלו כן עוצרים ברכבת.

  2. סטודנטית בב"ש עם רצון להישאר

    דווקא בב"ש יש תחושה (אולי רק אצל הסטודנטים) שיש מי שמקשיב. ולפעמים עושה עם זה משהו אח"כ. אבל לא בטוח שהם קוראים את זה פה.
    בקיצור, השאלה היא אם הפוסט הזה, שהוא מאוד מקצועי ויש לו סיכוי גדול להשפיע על דעות ולשנות את המצב, נשלח למישהו ממקבלי ההחלטות/מנכ"לים?
    תודה

    • הפוסט עצמו לא נשלח, אך נשלח מכתב בנושא לעיריית באר שבע, למטרודן ומשרד התחבורה.

      זאת התגובה:

      בבדיקה משותפת של משרד התחבורה, עיריית באר-שבע, חברת מטרודן, נקבע כי אורך הרציפים הקיימים בצמוד לתחנת הרכבת אוניברסיטה צפון אינו מאפשר הגעת כל קווי התחבורה הציבורית של חברת מטרודן עד התחנה עצמה.
      קו מספר 5, הינו היחיד המגיע עד צמוד לאזור הכניסה לתחנת הרכבת.
      קווים אחרים עוצרים בשד' בן גוריון ואינם נכנסים למתחם התחנה, מהסיבה הנ"ל.

      לטעמי, ולדעת אנשים נוספים, קו 5 הוא הקו שהכי מיותר שייכנס לתחנת הרכבת. לא רק זאת, עוד יותר מיותר שזו תהיה תחנת מוצא/סופית עבור קו זה (כך הנהג ממתין 5-10 דקות לפני יציאה לנסיעה ברציף, דבר שכזה גורם לעומס ברציף). במתכונת הנוכחית של קו 5, הוא הופך להיות קו מזין רכבת מיותר עבור תושבי שכונה ג'. מדוע? מכיוון שמכל מקום ברחוב וינגייט והאיזור ניתן להגיע לתחנת הרכבת בהליכה של לא יותר מ-15 דקות (הליכה מתונה ורגועה). לקו 5 לוקח כ-8-10 דקות להגיע מתחנת הרכבת אל קצה רחוב וינגייט (בסמוך לכניסת המיון החדש). על כן הקו הופך כבר ללא רלוונטי בעבור תושבי שכונה ג'.

      לכן, לטעמי כניסת קו 4 בשני כיווני הנסיעה הייתה מיטיבה הן עם שכונת רמות והן עם שכונה ג'.

      נכון לעכשיו יש ניסיון להקמת תחנות אוטובוס נוספות בשדרות בן גוריון (בסמוך לתחנת הרכבת, לא בצומת מעונות ג'). לטעמי יש צורך בהקמת מסוף גדול יותר בתחנת הרכבת, זאת ניתן לבצע בקלות יחסית על שטחי העפר שצמודים לדרך בן גוריון (בצמוד למעגל התנועה בכניסה לתחנת הרכבת). כך תוכל להתבצע כניסה מהירה אל המסוף וכמובן גם יציאה מהירה ממנו.

      לצערי רעיונות אלו לא תלויים בי.

  3. שפע ברכות לעושים במלאכה. עדיין נשארת הבעיה של יחסם של נהגי התחבורה העירונית לקהל הנוסעים. הבוקר ראיתי אך נהג אוטובוס מטרודן מס. 22 סוגר את הדלתות ו"בורח " לפני אישה מבוגרת שלא הספיקה להגיע אל דלתו… היא נאלצה להשאר בתחנה בחום הלוהט רק כי הנהג לא התכל במראה …
    זה מאד כאב לי…

  4. משהו מוזר באתר אגד
    כשאני רושם מת"א ת"מ לפ"ת ת"מ, הוא נותן לי תכנון בשני קוים בלבד, מרמת גן ז'בוטיסקי לפ"ת ת"מ את קו 571, ופ"ת בלינסון לפ"ת ת"מ 561 571 641, איזה מוזר זה כי כל הקווים האלה יוצאים מתל אביב אז איך זה?

    • זאת השיטה המעוותת של תחנות איסוף והורדה בקווי אגד. העיוות הוא שהתחנות שבהן ניתן לרדת תלויות בתחנה שבה עלית. למשל, מי שעולה על קו 641 בתל אביב יכול לרדת רק החל מכפר אברהם, לעומת זאת מי שעולה בביילינסון יכול לרדת כבר בתחנה המרכזית פ"ת.

      • מאיפה הנהג אמור לזכור באיזה תחנה עליתי ?

      • מעוותת? בלי שיטה זו היה קו 641 מלא מנוסעים עירוניים ובגללם גם איטי יותר והנסיעה היתה בלתי סבילה לנוסעים בינעירוניים.

        • מבילנסון לת"מ פתח תקווה זה בין עירוני? אבל מתמח"ת לת"מ פתח תקווה זה לא בין עירוני? מה יותר רחוק? זה מעוות ביותר, אני לא מבין אדם שצריך להגיע מתמח"ת לת"מ פתח תקווה צריך לסבול את העומס הנוראי ב-51 ואת הסיבוב הנוראי הזה בשוק? ואם אתה רוצה לדלג על הסיבוב של השוק פשוט תיקח 51 מת"א ותרד בבלינסון ומשם תיקח 641 היגיוני ביותר, הכי חכם בעולם!!!!

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

            זה לא בידיוק ככה, זה רק בתיאוריה, אם אתה עולה בת"א ותבקש לרדת במרכזית פ"ת הנהג יתן לך לרדת 99%

            • גם אם במידה והנהג לא ייתן לרדת במרכזית פתח תקווה, יורדי בתחנה הבאה וחוזרים אחורה, זה עדיין יהיה הרבה יותר ונוח הרבה יותר מנסיעה עם 51.

              חוץ מזה שהתוכניות לגבי 641 היא לקצר אותו לקו שיסע בין נתניה לפתח תקווה וזהו.שום דבר לא מאומת, יכול להיות שמדובר בשמועות, אבל ממה שהבנתי זה מגיע מכיוון רשמי שיש רצון לקצר את 641 כפי שכתבתי.

              • לא נראה לי, קו 641 משרת נוסעים בעיקר מת"א להוש לאיזור הוד השרון רעננה, כמעט לא נוסעים איתו לנתניה, ואם הוא יקוצר כמו שרשמתה אז יווצר מצב ש-641 ריק ו-921 עמוס בצורה חריגה

      • אתה מדבר איתי על עיוות?
        למה מי שעולה בכפר אברהם יש לו 641 + 921 ומי שעולה בתחנה מרכזית יש לו רק 641?
        כאילו מה אנשים אמורים לעלות על 51?

  5. עדכון התפתחויות בנושא:

    תגובת מחלקת תנועה ובטיחות בדרכים, עיריית באר שבע למכתב בו הועלתה תוכנית להקמת רציפי תח"צ במתחם רכבת צפון/האוניברסיטה.

    וזו לשון התגובה:

    "אזור הרציפים של התחבורה הציבורית מצוי בשטח פרטי השייך לרכבת ישראל. מסיבה זו הוחלט במשרד התחבורה כי רכבת ישראל, עיריית באר-שבע בשיתוף משרד התחבורה נגיע להסדר הנדסי חדש באזור רציפי האוטובוסים, להגדלת אורך הרציפים בכדי לאפשר לכל קווי התחבורה הציבורית להגיע לתחנת רכבת צמוד לתחנה.

    יתכן והתכנון העתידי ידרוש משא ומתן עם הנהלת אוניברסיטת בן גוריון, מאחר ושטח הרכבת לא יספיק להכיל את כל קווי התחבורה הציבורית."

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    как проехать из холона на ул.Бен Гурион, 38 рамат-ган

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: