הקו האדום המקדים לרכבת הקלה (קו 1) – כל הפרטים

ב- 1 באוגוסט 2014 יתקיים בגוש דן השינוי המהותי ביותר בתחבורה הציבורית מאז הארגון מחדש הידוע לשמצה של 2011. ביום זה יחל בשעה טובה לפעול הקו האדום המקדים לרכבת הקלה שימוספר כקו 1.  הקו ייסע מפתח תקווה לבת ים במסלול הדומה לזה של הרכבת הקלה ומטרתו להכין את הציבור ולהרגילו למסלול הרכבת הקלה שתהווה פתרון קבע עתידי לתוואי זה. לאחר שקיבלנו את מרבית הפרטים החיוניים במפגש הסברה שקיימה חברת נת"ע האחראית על הקו, אנו שמחים להעביר את המידע אליכם, כרגיל עם פרשנות וזווית ראייה שלנו.

 

מסלול קו 1, תדירות ושעות פעילות

 

כאמור קו 1 ייסע מפתח תקווה לבת ים, וליתר דיוק מסלול הקו יחל בתחנה המרכזית של פ"ת ויסתיים באצטדיון העירוני בבת ים (הידוע גם כמסוף ניסנבוים). הקו ייצא מתחנה המרכזית פ"ת ויסע על רחוב בר כוכבא, הברון הירש (שוק פתח תקווה) ומשם ימשיך במסלולו הארוך בציר ז'בוטינסקי, כאשר לראשונה מזה שנה וחצי יחזור הקו לנסוע לאורך כל המת"צ של ז'בוטינסקי (שזכה למוניטין רע במיוחד כ"ציר המוות") ששופץ וחלקו הסגור נסלל מחדש בימים אלה. הקו ימשיך במסלולו בז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, ימשיך על דרך בגין ושם בניגוד לקו 51 של היום ייסע דרך בית מעריב (ולא דרך המסגר), התחנה המרכזית הישנה ושד' הר ציון (שם יעצור קרוב לתחנה המרכזית החדשה בתחנה של הקווים 42, 142 ו- 189 של היום). הקו ימשיך לדרך שלמה, שד' ירושלים ביפו, וייכנס לבת ים למצבה, רוטשילד, בלפור (בכיוון ההפוך הרצל), יצחק שדה, הנביאים, הקוממיות וסיום באצטדיון העירוני.

הקו ייסע בתדירות גבוהה של 5-8 דקות ברוב שעות היום. בשעות השפל ייסע הקו בתדירות של 10-20 דקות, בימי שישי בתדירות של 12-15 דקות ובמוצ"ש בתדירות של 20 דקות. שעות פעילות הקו ביום חול יהיו מ- 4:40 עד חצות מכיוון בת ים ומ- 5:00 עד חצות מכיוון פתח תקווה. מדובר בתדירות ושעות פעילות הדומה לאלה של קו 51 (ביום שישי ומוצ"ש התדירות נמוכה מעט יותר). בהתחשב בכך שקו 51 לא מבוטל בשלב זה באופן מוחלט, ובכך שמדובר באוטובוס ארוך ייתכן ותדירות זו תשרת את הנוסעים בצורה סבירה אם כי בימי שישי ובמוצאי שבת ראוי שהתדירות תהיה גבוהה יותר.

 

המאפיינים הייחודיים של הקו האדום המקדים

לקו 1 יהיו מאפיינים ייחודיים ביחס לקווים אחרים באזור המרכז, שיהפכו אותו למשהו שדומה במידה מסוימת ל"מטרונית" של חיפה.

  • הציוד הנייד – האוטובוסים שייסעו על הקו יהיו אוטובוסים מפרקיים בעלי ארבע דלתות, הזהות במבנה שלהם למטרוניות לחיפה. כמה מהאוטובוסים האלה אנו רואים כבר היום בקווים מפרקיים רגילים אך מדובר באוטובוסים מעט יותר משדרגים, במיוחד בכל מה שקשור להנגשה (רמפות נשלפות בלחיצת כפתור בדומה למטרונית). מצד שני כמות מקומות הישיבה הוקטנה (ביחס למפרקיות הרגילות) על מנת להעמיס יותר נוסעים בעמידה כך שחווית הסרדינים עלולה להיות קשה יותר.
  • שימוש בנתיבים עם העדפה לתחבורה הציבורית – לאורך רוב המסלול ייסע קו 1 בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית. בציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה וברח' בלפור בבת ים ייסע הקו בנתיבים מופרדים פיסית בעוד שברוב המסלול הוא ימשיך לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית ימניים ששעות הפעילות שלהם יורחבו לכל שעות פעילות הקו (בניגוד להיום שרובם פועלים רק בשעות שיא) אך עדיין תותר בהן פריקה וטעינה בשעות מסוימות וכמובן פניות ימינה. לדברי משרד התחבורה תהיה אכיפת נת"צים על ידי שוטרים הרכובים על אופנועים. בניגוד למטרונית בחיפה, בכל נתיבי התחבורה הציבורית הקיימים ייסעו גם שאר קווי התחבורה הציבורית כך שלא יווצר מצב שבה האוטובוסים נתקעים בעל כורחם בפקקים עם שאר המכוניות רק בגלל שהם לא נהנים מהמעמד ה"מיוחד". הבדל נוסף מהמטרונית הוא שקו 1 לא יהיה מחויב לעצור בכל מקרה בכל תחנה אלא רק בלחיצת פעמון או כשיש נוסעים עולים בתחנה (בדומה לקו רגיל). דבר זה ימנע מצב נפוץ במטרונית שבשעות הלילה הקו עוצר בעל כורחו בתחנות ריקות מאנשים והדבר מאט את נסיעתו.
  • עלייה מכל הדלתות והנהג לא מתעסק עם כסף – בדומה למטרונית והרכבת הקלה בקו 1 יהיה ניתן לעלות מכל הדלתות מה שיזרז את העלייה והירידה. בכל דלת, למעט האחורית יוצמד ולידטור (מהסוג שרואים כיום בקו 51) שישמש לתיקוף פשוט של כרטיסי "רב-קו" שהחוזים בו טעונים. בנוסף יוצבו 2 מכונות להטענת הכרטיסים. ניתן יהיה להטעין כרטיס חופשי חודשי, ערך צבור, כרטיסייה ונסיעה בודדת (תקפה ל- 90 דקות). ההטענה תתבצע בכרטיס אשראי. מה קורה אם רוצים לקנות כרטיס במזומן? בשלב ראשון יוצבו בתחנות אנשים עם מסופון שימכרו כרטיסים חד-פעמיים מנייר. לאחר כמה חודשים יוצבו מכונות הדומות לאלה של המטרונית בתחנות (בכפוף למכרז שיוצא בימים אלה) ושם ניתן יהיה לקנות גם כרטיס במזומן. כמובן שניתן יהיה לנסוע גם בקו 51/40/42 שימשיכו לפעול (בתדירות מופחתת) ושם כרגיל ניתן לבצע כל פעולה אצל הנהג. למי שינסה להתחמק מתשלום צפוי כנס של 90-130 ש"ח. מחיר הנסיעה לא ישתנה ויעמוד על 6.90 ש"ח לרבות כרטיס המעבר ל- 90 דקות שיהיה תקף לכל הקווים במטרופולין בתוך אזור "הגוש המרכזי".

שינויים בפעילות קווים מקבילים לקו 1

קו 1 עובר למסלול קו 51 ובאופן חלקי למסלולי קווים 42 ו- 40. למרות זאת בשלב ראשון לא יבוטל אף קו, וקווים 51, 42 ו- 40 ימשיכו לפעול אם כי כמות הנסיעות בהם תדולל. למעשה רק בקו 51 שחופף לקו 1 ב- 90% מהמסלול יורגש דילול משמעותי בתדירות בעוד בשאר הקווים הפחתת התדירות תהיה מתונה יותר. ייעשה גם מאמץ לתאם את זמני היציאה של קווים 51 ו- 42 לזמני היציאה של קו 1 כדי שלא יווצר מרווח לא אחיד בין זמני יציאת הקווים. בשאר הקווים לרבות קווי פתח תקווה אחרים כמו 66 ו- 82 וקווי בת ים אחרים כגון קו 240 ו- 142 לא תשתנה התדירות או שיהיה קיצוץ קל בתדירות. לאחר מספר חודשים יערכו ספירות נוסעים וסקרים על מנת לעשות הערכת מצב לקראת השלב הבא של השינויים. יש לציין שבאיזשהו שלב תיערך רפורמה משמעותית יותר שתכלול ביטול הקווים החופפים ושינוי מסלולים ותדירות בקווים נוספים תוך בניית מערכת קווים מזינים. שלב זה מתוכנן לקראת תחילת עבודות החפירה של הרכבת הקלה הצפויות להתחיל באמצע 2015 (מועד לא סופי כמובן).

מסקנות ושאלות להמשך

האם לדעתנו הפרויקט החדש יצליח? כרגיל במקרים אלה התשובה אינה חד-משמעית. מצד אחד, נראה שבמשרד התחבורה למדו כמה לקחים מהארגון מחדש הכושל של 2011 ולכן ביצוע השינוי הוא הדרגתי ובשלב הראשון לא יבוטל אף קו. יחד עם זאת, ישנן כמה שאלות שהתשובות אליהן יכריעו האם מדובר בקו מוצלח או עוד מהלך בעייתי שיביא יותר נזק מתועלת.

  • האם התדירות של הקו תימנע מהקו להפוך למלך החדש של "פרויקט סרדין"? על פניו התדירות הנוכחית בעייתית מעט, ונכון שהקווים החופפים ימשיכו לפעול חלקית אך מדובר בקו שפועל באזורי הביקוש הכי גדולים וצפוי שבשעות השיא לפחות הקו יהיה עמוס מאוד. נכון לכרגע הפעיל משרד התחבורה רק 50 מתוך 90 מכונות שמיועדות לקו כאשר שאר המכונות יתווספו בשלב השני וייתכן שאף יועברו לקווים בעייתיים אחרים.
  • האם הקו החדש אכן יהיה מהיר יותר מהקווים הרגילים? על פניו הקו מאפשר עלייה מהירה מכל הדלתות ונוסע בנתיבים שעל פניו הם ייעודיים לתחבורה הציבורית מה שאמור להפוך אותו למהיר יותר. עדיין לקו אין העדפה ברמזורים ולא ברור מה תהיה האפקטיביות של אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית במיוחד באזורים הצרים של רמת גן ובני ברק. המצב של אי אכיפת נת"צים ואי העדפה ברמזורים עלולה ליצור מצב שבו 3 קווים מגיעים ביחד לאחר פרק המתנה ממושך מה שיפגע באפקטיביות של המערכת.
  • האם לא סומכים כאן יותר מדי על טכנולוגיה? מניסיון עם מערכות מקבילות בארץ נראה שמכונות התיקוף מתקלקלות לעתים קרובות, יוצרות עומס של נוסעים סביבן עד כדי סיכון בטיחותי ומאתגרות אוכלוסיות שקשה להן עם הטכנולוגיה או בעלות קשיי שפה. גם חוסר אפשרות לשלם במזומן היא בעייתית גם אם קיים פתרון אנושי חלקי. ולא נדבר על בעיות אבטחה שקשורות לרב-קו או לאשראי שצריכים למסור את הנתונים שלו כשרוצים לטעון חוזה ב"רב-קו". בכל אופן מדובר בנושא רגיש שראוי שמקבלי ההחלטות יתנו עליו את הדעת.
  • כיצד יתרגל הציבור לקו החדש? האם יעדיף אינטואיטיבית לנסוע בקו 51 המוכר ויעדיף אותו על הקו החדש. נכון להיום מרבית הקווים החדשים לחלוטין שנפתחו בעת הארגון מחדש (למשל 60 במסלול החדש, 39, 289 ועוד) זוכים לתגובה פושרת של הציבור והוא ממשיך להעדיף את הקווים הישנים גם אם מדובר באותה הגברת בשינוי האדרת (למשל 16 בלבוש החדש כ- 204) ובמסלול פחות אפקטיבי? אי הביטול הקווים הישנים הייתה אחד הלקחים מרפורמות קודמות אך האם היא תהיה לרועץ לאור השמרנות של הציבור שעדיין מעדיף להצטופף בקו 51 במקום לנסוע ברווחה בקו 641 בעל המסלול החופף. באיזשהו שלב יבטלו את קו 51 ועלול לקום כל זעקה. במקרה של ביטול קו 51 יש לתגבר משמעותית את קו 1 על מנת לפצות על ביטול קו.
  • מה יקרה כשיתחילו העבודות המעשיות על הרכבת הקלה? זו אולי שאלת השאלות. בשלב זה הקו כבר אמור להפוך לקו השואב של המערכת. האם הקו ימשיך להיות "מהיר"? ספק גדול מאוד. למעשה השאלה היא האם דינם של משתמשי התחבורה הציבורית להיתקע בפקקים אינסופיים ויהפוך למילה נרדפת ל"סיוט תחבורתי" או שמא הקו יוכל לתת זמני הגעה סבירים ביחס לשאר כלי תחבורה ובכך להוות אלטרנטיבה אמתית לתקופת העבודות הלא קלה הזו?

במידה רבה המונח "קו מקדים" או "קו מכין" מרמז על ההכנה לעתיד. האם הרכבת הקלה של תל אביב תהיה פתרון תחבורתי אמתי או "רכבת תקלה" סטייל ירושלים? הכול תלוי בתודעה של הציבור, והיא תתחיל להתעצב עם תחילת פעילות הקו המקדים. אנו כרגיל נמשיך לעקוב ולפעול לכך שתנאי הנסיעה והתדירות יהיו הולמים.

פורסמה ב-16 ביולי 2014, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית, שינויים בקווי אוטובוסים ותויגה ב-, , , , , , , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 32 תגובות.

  1. אני יכול להעיד שלםחות מתחנות תל אביב קו 289 דווקא מאד מצליח, ופופולארי בקרב הסטודנטים

  2. הקיצר, עוד דרך לדפוק את הציבור

  3. מקריאת הדברים נראה שהפרטאץ' ממשיך לפעול ולחגוג בדרך המחשבה של משרד התחבורה. במקום לאפשר לנוסעים מזדמנים ללא רב קו להשתמש בקו שולחים אותם לקווים אחרים, למוניות שרות ולרכב הפרטי. אין לזלזל במזדמנים, כי רק בצורה נורמלית אפשר למשוך אותם לשימשו בתח"צ

  4. בהצלחה!!
    למעוניינים לדעת מה זה מטרונית מוצלחת (ובמיוחד לדוברי ספרדית), אני ממליץ לפתוח את האתר
    http://www.metrobus.df.gov.mx
    המתייחס לעיר מקסיקו-סיטי.
    שימו לב לשני מאפיינים מיוחדים בקווים מסויימים:
    1.תחנות עם רציף אחד ויחיד לשני כווני הנסיעה.
    2.אוטובוסים מיוחדים עם הרבה דלתות בצד ……..שמאל(במקום ימין כמקובל).
    מעניין גם לציין שהקו הראשון שקיים כבר מספר שנים מסיע מידי יום 1/2 מליון נוסעים.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מהמאמר לא ברור האם תחנות של קו 1 החדש יהיו סמוך לתחנות קוים 51, ​​40, 42

  6. אני לא יודע אם מדובר בהשקה שקטה או בניסוי חד יומי, אבל כבר הבוקר הקו פעל, לפחות בכיוון צפון מבת ים. על פני חלפו הבוקר ביפו שלושה אוטובוסים קו 1 באזור השעה 8 (כולם ריקים למדי)

  7. אני אישית, אופטימי למדיי,
    הקו נשמע מעולה בתור הקדמה זמנית לרכבת הקלה,
    אכן קיימת בעייתיות ביחס לנוסעים המזדמנים המהווים כמעט מחצית ממשתמשי הקווים החופפים.
    מצפה בקוצר רוח לבחון אותו ביומו הראשון, וזאת כמובן שלא תדחה 'דן' את הפעלתו (בדומה לעבר).

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הרכבת הקלה בירושלים היא דווקא הצלחה ולא "תקלה". הלוואי שיהיו כמוה בכל הארץ.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קו 641 יכול היה להיות מעולה אם הנהגים שבו היו יודעים את הדרך. כעת זה זוועה, הנסיעה מתמשכת בגלל שהנהגים לא מכירים את התחנות. האוטובוסים נוסעים רייקים כי מי שנסע פעם אחת בקו לא מעיז לחזור על הטעות

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מובן כל כך האם מה שמוטען על הרב קו מאוטובוסים ולא מקו 1 יחשב.
    נגיד לאנשים שמגיעים לאזור התחנות של הקו מאזורים אחרים, האם זה יחשב במסגרת 90 הדקות? או עם רב קו שהוטען באוטובוס בחופשי-חודשי?
    או שלקו 1 הזה צריך כרטיסים נפרדים?
    אני יודעת שרוב האנשים לא יאהבו את הרעיון של תשלום באשראי, במיוחד לפרויקט חדש. הפיתרון הוא קניית כרטיס במזומן באוטובוס אחר.

  11. ולמאמר של הרוכב לאוטובוסים על קו 1. המספק על קצה המזלג את דרכי השתלשלות העניינים עד להגעה לפתרון הזה.
    http://israelbikebus.blogspot.co.il/2014/07/1.html

  12. עכשיו גם בוטל מסלול הנסיעה הימני בזבוטינסקי ברמת-גן בשעות היום ו-"יתרום" המון לפקקים. מה בדיוק חידש הקו הזה?

  13. מה אם אני רוצה לעשות נסיעת המשך?
    האם יש אפשרות לתקף בקוד 44 (10.90ש"ח)?
    מתי כבר יכניסו קוד מחיר השלמה ל10.90 (טופ-אפ)?

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האוטובוס הזה זה זלזול באנשים המשתמשים בו , אין היכן לשבת וזו נסיעה בינעירונית ..אפקט הסרדין גורם לי לא להשתמש בקו זה .. אני מחכה לקווים המוכרים 51 ו66 , 166 , 82 לפ"ת . בסה"כ אנשים משלמים עבור הנסיעה מחיר לא זול – אבל זלזול זוהי מנת חלקם .. לאן נגיע .. מדוע לא לסדר ולנקות את הכבישים בפ"ת למשל מול בלינסון , להסדיר את המחדל ולתגבר את הקווים הקיימים בשעות העומס ? למה לא ללכת לשיטה הפשוטה הישנה והמסרתית – להתחיל לעבוד ולשדרג את הקיים ??? האוטובוסים האלה לא משודרגים – הם צעצועים יקרים ולא שווים – מסין או מאיפא שלא יהיה וכ"כ הרבה קרינה מכל המכשירים האלקטרוניים האלה שמוצבים מול הפרצוף … זה שאין דין ואין דיין לא אומר שצריך לנצל את חולשת האזרחים ..תתחילו לעבוד כמו שצריך .

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשר לעלות על האוטובוס עם רו קו שמוטען בו חופשי יומי?

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשר לנסוע בקו האדום בעזרת סרט המתעד נסיעה מלאה בקו

  17. כמה אני צריכה לשלם על כרטיס מטרונת כל החודש מהדר עד קריון באליק ?

  1. פינגבק: השפעת הפעלת הקו המקדים (קו 1) על תדירות הקווים בפתח תקווה ובת ים | ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

  2. פינגבק: קווים 51, 50, 150 ו- 251 בפתח תקווה יוצאים מהשוק | ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

  3. פינגבק: לו היינו מינסק… Minsk transport revisited 2014 | ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

  4. פינגבק: סקר נוסעי קו 1 (הקו המקדים) – במלאת חודש להפעלת הקו | ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

כתוב תגובה להרוכב לאוטובוסים לבטל