כל מה שחשוב לדעת על רה-ארגון התח"צ בגוש דן – מבוא

יום קיצי בהיר וחם אחד יקומו עשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית באזור גוש דן ויגלו שהקו שהסיע אותם עד היום אינו פעיל יותר, עובר ברחובות אחרים או שינה את מסלול היעד. חלקם גם יגלו קווים חדשים או את הקו שהכירו תחת מספר חדש. כאשר ישאלו את חבריהם האם גם אצלהם יש בלאגן כזה, יענו האנשים בחיוב. אז יבינו אותם אזרחים שמתחת לאפם חוללו שינוי הופך עולמות, והם בקושי ידעו על זה.

בעוד חודשים ספורים זה מה שאכן יקרה. לראשונה זה עשרות שנים משתנה מערכת התחבורה באזור גוש דן באופן רדיקלי, כשהשאיפה המוצהרת היא לייעל את המערכת ולעצור את ירידת כמות הנוסעים בתחבורה הציבורית. מן הסתם, כמה שבועות לפני הרה-ארגון יופק קמפיין הסברה נרחב מצד הרשויות, אך עקב ההשלכות המשמעותיות שצפויות עקב הרה-ארגון מצאנו לנכון להציג את הפרויקט הזה מספיק זמן מראש.

לפני שנתחיל להציג את הפרויקט חשוב להבהיר את עמדתנו בסוגיה. לרוב האנשים יש נטייה טבעית להתנגד לשינויים, גם אם בראייה רחבה יותר, השינויים הם לטובתם. מצד שני, יש למתכננים נטייה להיות מוקסמים מהתוכנית שלהם בלי לחשוב על כך שלפעמים מה שנראה טוב על הנייר פוגע ביותר מדי אנשים בשטח. לכן כאנשים שנוסעים בתחבורה ציבורית באופן קבוע ומכירים את המערכת הזו בצורה טובה מאוד מתוך התנסות אישית, נשתדל להתייחס לתוכנית באופן אובייקטיבי ככל הניתן. יש הרבה יומרה ותעוזה בתוכנית וחשוב להעריך אותה. עם זאת, לתוכנית עשויות להיות הרבה מוקשים ביישום בשטח, וגם את זה נציין. מכיוון שלא ניתן לדבר על תוכנית כל כך מורכבת ברשומה אחת, נקדיש לסקירת התוכנית והמעקב על ביצועיה רשומות רבות לאורך החודשים הקרובים.

הרקע לתוכנית

בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים מבחינת דפוסי התנועה של האנשים במטרופולין תל אביב. כמות הרכבים עלתה בצורה דרמטית, וסלילת כבישים חדשים כגון נתיבי איילון לא פתרה את הבעיות ואף החמירה את בעיות החניה. מצד שני, כמות הנוסעים היחסית באוטובוסים ירדה מאוד. אם עד שנות השישים מרבית האנשים נסעו באוטובוסים, כיום פחות מ- 15% מהאוכלוסיה משתמשים בתחבורה הציבורית. במהלך השנים נבנו שכונות חדשות ואזורי תעסוקה ובילוי חדשים. עם זאת, מעט מאוד השתנה במערכת התחבורה הציבורית. למעשה המערכת שאנו משתמשים כיום היא אותה מערכת שתוכננה עוד בשנות החמישים! השינויים שחלו עד אז היו בשיטת טלאי על טלאי. כלומר, ברגע שהוקמה שכונה או אזור תעשיה חדש הקווים הקיימים הוארכו אליהן. כך המסלולים התארכו והפכו למסורבלים ומפותלים. למשל נסיעה ממערב ראשון לציון לתל אביב לוקחת בשעות השיא מעל שעה וחצי, ושכונות חדשות בקושי מקבלות תחבורה ציבורית. לא פלא שהתחבורה הציבורית (ובפרט באוטבוסים) נחשבת לא אטרקטיבית ונחלתם של קהל "שבוי" בלבד.

על רקע זה הוחלט כבר לפני עשור על שינוי מערכתי. מלאכת התכנון הופקדה בידי חברת "נתיבי איילון" שערכה בשלב ראשון סקר נוסעים ונסיעות נרחב בשנים 2002-2003. אחרי הסקר ישבו נציגי "נתיבי איילון" עם גופים שונים, בדקו חלופות שונות, ובסופו של דבר, בשנת 2004 הציגו תוכנית מפורטת. בשנת 2006, התבצע החלק הראשון של התוכנית כאשר מערך הקווים הפנימיים בפתח תקווה אורגן מחדש, יחד עם כניסת חברת "קווים" לאזור. אלא שכמו תמיד בישראל, לדברים האלה לוקח זמן והתוכנית נתקעה לכמה שנים. בשנת 2008 התבצע סקר נוסף על מנת לעדכן את הנתונים, ובשנים 2009-2010 עודכנה התוכנית והפכה להיות דומה למה שהיא היום.

שלבי התוכנית

התוכנית כוללת שינוי במערך הקווים בכל אזור מטרופולין תל אביב החל מנתניה ועד לאשדוד, בדגש על הקווים שנכנסים לתל אביב. על מנת להקל על התהליך ועל הסתגלות התושבים, חולקה התוכנית לארבע פעימות.

הפעימה הראשונה – התבצעה ב- 23 באוגוסט 2010. זוהי פעימת שהתבססה על מספר קווים בבת-ים ובצפון תל אביב. במסגרת התוכנית הופעל קו חדש בבת ים: 125 של "דן" שהמסלול במרכז תל אביב דומה למסלול 25. כמו כן שונה מסלולו של קו 18, תוגברה תדירותו של קו 10, ותחנת המוצא שלו הועברה לסינמה סיטי בראשון לציון; הופעלו 2 קווים שכונתיים חדשים: 37 ביפו, ו- 58 בצפון רמת גן וגבעתיים. ברמת אביב תוגברה משמעותית תדירותו של קו 6, ובוטל קו 113. זה היה פיילוט ורוב נוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן לא הרגישו אותו. עם זאת, בפעימה הזו אפשר היה להסיק מסקנות ראשוניות על ביצוע התהליך, ואנו מקווים שאכן הוסקו.

הפעימה השנייה – זו הפעימה שצפויה להתבצע (נכון לעכשיו) בחודש יולי. זהו השינוי המשמעותי והמורגש הראשון שיהיה. הפעימה תכלול בעצם את כל הקווים באזור שמכונה "הגוש המרכזי". כלומר קווים שמשרתים את תל אביב, בת-ים, חולון, אזור, רמת גן, גבעתיים ובני ברק. מדובר בעשרות קווים שהולכים להשתנות, להתבטל או להתווסף. בתוך הרה-ארגון כלולים קווים עמוסים רבים כגון 1, 4, 5, 7, 9, 16, 27, 35, 40, 42, 46, 54, 61, 70 של "דן"; 73, 74, 86, 89 ו- 92 של "אגד" ועוד. לא כל הקווים ישנו את מסלולם אך המערכת תשתנה מאוד. בחודשים הקרובים נתמקד בפעימה הזו.

הפעימה השלישית – תתבצע במהלך 2012 ותכלול את אזור פתח תקווה, בקעת אונו (קרית אונו, יהוד, אור יהודה ועוד), ראשון לציון ורמת השרון. הקווים שיושפעו מהשינוי אז יהיו בין השאר הקווים 19, 24, 51, 66, 82 ו- 92 של "דן"; 83, 85, 173, 201 ו- 274 של "אגד"; 36, 37, 55 ו- 68 של "קווים" ורבים אחרים.

הפעימה הרביעית – תכלול את הקווים הבינעירוניים והפרבריים באזורים הרחוקים יחסית מתל אביב כגון כפר סבא, רמלה, לוד, רחובות, נתניה, אשדוד ועוד. טבעה של הפעימה לא ידוע, וגם מועד ביצוע אך זה לא יקרה לפני 2013.

מה שבטוח הוא שהשינוי יהיה מהפכני וישפיע בסופו של דבר על מאות אלפי אנשים. ברשומה הבאה נציג את העקרונות שמנחים את "נתיבי איילון" בביצוע הרה-ארגון.

פורסמה ב-13 באפריל 2011, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. תגובה אחת.

  1. אלון שטרנוב

    לדעתי קו 40 במסלול החדש נורא שעובר מרחוב מבצע קדש שמאלה שטרית שמאלה שדרות רוקח ימינה ירוחם משל וסיום במסוף מערבי רכבת אוניברסיטה במקום מרחוב מבצע קדש ישר פנחס רוזן שמאלה קהילת יאסי שמאלה יד המעביר שלום אש הדר יוסף ימינה בני אפרים ימינה שלונסקי שמאלה פנחס רוזן ימינה דבורה הנביאה ועתידים.

    וזה פשוט נורא ובבקשה שיחזירו למסלול הקודם!!!!!!!!!!!!!!!!

כתיבת תגובה