רה-ארגון בגוש דן – עקרונות התוכנית

ברשומה הקודמת הוצג הרקע לתוכנית הרה-ארגון ושלבי ביצוע הרה-ארגון. עכשיו נתייחס לעקרונות שהנחו את המתכננים כשהם בנו את התוכנית.
כפי שנאמר, מערכת הקווים בגוש דן תוכננה אי שם בשנות החמישים ומאז לא השתנתה עקרונית. פה ושם נוספו קווים חדשים אך רוב השינויים היו הארכה של מסלולי קווים עד שמסלולים אלה הפכו למפותלים עד אימה. כדוגמא אפשר לקחת את קו 83 של "אגד". בשנות השבעים הוא נסע מתחנה מרכזית (ישנה) בתל אביב לאזור רח' ניסנבוים בבת ים. סך הכול מסלול סביר והגיוני. אלא שבשנות השמונים התחילו לבנות את מערב ראשון לציון, ואז הקו הוארך תחילה לשכונת נווה חוף במערב ראשון לציון. בשנות התשעים הוארך הקו לתחנה המרכזית הישנה של ראשון, וכמה שנים מאוחר יותר – לשיכון המזרח ממש במזרחה של העיר (כאשר הוא חוצה את כל העיר!). וכדי להוסיף חטא על פשע בשנת 2009 הוארך המסלול עוד והוא מתחיל ברכבת מרכז. מסלול של קו כזה לוקח בממוצע שעתיים. זוהי אולי דוגמא קיצונית, אבל לא חסרות דוגמאות דומות.
בעיה נוספת היא התדירות הלא מספקת של מרבית קווי האוטובוס. כיום ישנם הרבה קווי אוטובוס אך התדירות הממוצעת של הקווים היא בינונית ומטה. רק קווים מעטים (למשל 4, 5, 16 ו- 51) נוסעים בתדירות שהופכת את זמן ההמתנה לזניח.
תכנון המערכת החדשה התבסס בעיקר על טיפול בבעיות הללו. להלן עקרונות הרפורמה:
1. צמצום מספר הקווים הראשיים תוך העלאת התדירות של הנותרים – כיום ישנם ב"גוש המרכזי" (תל אביב, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, בת ים וחולון) 40 קווי אוטובוס ראשיים. חלק נכבד מהקווים נוסעים בתדירות בינונית או נמוכה. רבים מהקווים בעלי תדירות הבינונית-נמוכה יבוטלו, ואיתם יבוטלו (או ישתלבו בקווים אחרים) מקצת הקווים בעלי תדירות טובה (קו 27 של "דן" כנראה יבוטל לפי פרסומי עיתונות). לעומת תדירות שאר הקווים תעלה ותהיה גבוהה. משמעות ביטול קווים מסוימים הוא ניתוק הקשר הישיר בין נקודות שעד היום יש ביניהם חיבור ישיר. זו גזירה שהציבור יצטרך להתרגל אליה וללמוד להסתדר איתה. אך יש כלי חשוב שאמור לסייע בהסתגלות זו.

2. כרטוס משותף וכרטיס שעתי – לראשונה לא תהיה יותר משמעות האם עולים על "דן", "אגד", "קווים" או "מטרופולין". הכרטיסים והכרטיסיות יכובדו על ידי כל החברות באזור בכפוף לקוד מחיר ואזורי תוקף הכרטיס. יותר מזה, יונפק כרטיס התקף לשעה וחצי. כלומר ברגע שקונים כרטיס לאוטובוס ניתן יהיה לבצע מספר בלתי מוגבל של החלפות במשך שעה וחצי מאז העלייה לאוטובוס. כך למשל אפשר יהיה לעלות על קו 89 של "אגד" בחולון ואז בתל אביב להחליף לקו 54 של "דן" ולנסוע לבני ברק, והכול במחיר של כרטיס אחד! אין ספק שמדובר בשיפור משמעותי. עם זאת, עקב ניתוק קשרים ישירים שקיימים כעת, לא תהיה ברירה אלא להשתמש בכרטיס על מנת לנסוע בשני אוטובוסים במקום אחד היום, כך שלצד גזר יש גם מקל לא קטן.

3. "קווי מזלג" – חלק מקווים עתירי הנוסעים יהפכו לקווים בעלי שתי או שלוש זרועות. אפשר לראות את השיטה כיום בקווים 25 ו- 125 שהוכנסו בפעימה הראשונה. הקווים יוצאים משתי נקודות שונות בבת ים (25 מאזור המרינה ו- 125 מאזור ניסנבוים). המסלולים מתאחדים באזור המצבה בבת ים ומתפצלים שוב ליד סמינר הקיבוצים כאשר 25 ממשיך לאוניברסיטה ו- 125 – לסמינר לוינסקי. ה"מזלוג" גורם לכך שבחלקים המרכזיים והעמוסים של המסלול התדירות המשולבת של הקו תהיה גבוהה מאוד בעוד שבקצוות בהם העומס קטן יותר, התדירות תהיה נמוכה יותר (למעשה קווים כאלה היו קיימים גם לפני הרפורמה. למשל 1/2, 61/62/72, 40/42 ועוד).

4. יישור מסלולים והפרדה בין השירות המטרופוליני לשירות המקומי – כיום יש לא מעט מסלולים שנוסעים גם במסלול ארוך בין חלקי המטרופולין אך גם בדרך עושים סיבוב בשכונות השונות, מה שהופך את המסלול למפותל וארוך. המטרה של התוכנית היא שהקווים הללו ינועו רק על הצירים הראשיים ואת השירות לרחובות הקטנים של השכונות יספקו קווים מקומיים שייסעו במיניבוסים. סנונית ראשונה למהלך הצפוי הוא הפעלה של קו 58 המוצלח בגבעתיים, וקו 37 המוצלח הרבה פחות ביפו. קווים נוספים יופעלו בפעימות הבאות.

5. התכנסות קווים בצירים ראשיים ופינוי צירים אחרים – נעשה מאמץ לרכז את הקווים סביב צירים מסוימים במרכז תל אביב ובהם יעברו האוטובוסים. דוגמא לצירים אלה: אלנבי, בן יהודה, קינג ג'ורג', אבן גבירול, יהודה המכבי, דרך מנחם בגין, דרך נמיר ועוד. לעומת זאת, בצירים אחרים כגון דיזנגוף ורוטשילד תנועת האוטובוסים תדולל.

6. קווים חדשים ויעילים יותר במקומות בהם היו קווים לא יעילים  – אמנם עושה רושם שלא יהיו הרבה קווים כאלה, אך יש מענה לביקוש של אוכלוסיות מסוימות שכיום אין להם שירות.

7. פישוט מערכת הקווים – כולנו מכירים את המצב שלהרבה קווים יש חלופות שנוסעות במסלול שונה מאשר הקו הרגיל (לפעמים הם נושאים מספור קצת שונה ולפעמים זה אותו מספר ולך תנחש). כולנו גם מכירים מצבים שבהם הקו עובר ברחובות שונים בכל אחד מהכיוונים. לא עוד! מרבית החלופות יבוטלו ולקו יהיה מסלול אחד כמעט בכל שעות היום. גם א-סימטריה חריגה תבוטל והקווים יעשו מסלול כמעט זהה בשני הכיוונים.

8. נתיבי תחבורה ציבורית חדשים, כריזה באוטובוסים, תחנות נגישות, מידע בזמן אמת בתחנות ומרכז מידע משותף – אינם נחשבים כחלק אינטגרלי מהרפורמה עצמה אך נמצאים בתהליך עבודה בימים אלה, ונחשבים כחלק משלים לרה-ארגון.

עד כה נראה הרה-ארגון כמשהו מבורך שעשוי להביא שיפור. אך עם הכול היה כל כך נפלא לא היינו מקימים את "תחבורה בדרך שלנו" ותומכים ללא סייג ברפורמה. האמת היא שמאחורי העקרונות שנראים טוב על הנייר מסתתרות גם לא מעט בעיות. חלקן עקרוניות וחלקן עלולות להיווצר כחלק מהפרקטיקה של היישום. דיון בבעיות של הרה-ארגון יוצג ברשומה הבאה שתעסוק בנושא.

פורסמה ב-20 באפריל 2011, ב-רה ארגון תחבורה ציבורית ותויגה ב-. סמן בסימניה את קישור ישיר. 33 תגובות.

  1. אנשי התחבורע היקרים, אני מגיב בעקבות תגובה ששמתם בואיינט.
    אני מסכים שכרטיס שעתי זה טוב, אני מסכים שייתכן שאפשר לנתק נקודות בקווים ארוכים מאוד (למשל קו 45, יש היגיון לקו בין איזור בר-אילן ותל-השומר לתוך נקודה מרכזית בת"א (בין אם מדובר בעזריאלי או ברכבת צפון) ומשם לעלות על קווים תדירים שיעברו בכביש חיפה), או הקווים הארוכים כמו 74 שנוסעים מחולון לצפון ת"א, דבר לא הגיוני (אפשר לעשות קו מהיר לתחנה מרכזית/בית מעריב, ומשם לעלות על קווים מהירים בכביש חיפה), אבל מה הבעיה בקו 27? מדובר בקו שנוסע בכביש חיפה, עד איזור האוניברסיטה, ושם בסה"כ עושה סיבוב לתוך רמת אביב.
    מאחר שאין קווים אחרים ברמת אביב (כמו שאמרנו, 45 יסגר, והוא לא מגיע ממש לתוך רמת אביב ג' אלא רק לפאתי רמת אביב ב'), הדבר בעייתי מאוד. במיוחד שחוץ מהסטודנטים (להם אני מאמין יש אלטרנטיבות בין כביש חיפה והאוניברסיטה) משתמשים בקו זה המון תלמידים מהתיכון הקרובים (אליאנס, הנדסאים, תיכון חדש) וגם המון קשישים תושבי השכונה.

    K.

    • חשוב שתבין, לא אמרתי שאין בעיה ברפורמה הזו. וכבר אמרתי שברשומה הבאה (בימים הקרובים) אדבר ארוכות על הבעיות של הרה-ארגון והן לא מעטות. ועדיין יש להסתכל על הרפורמה בפרופורציות. את רוב מסלול 27 יעשו קווים שיחליפו את 74 ושתדירותם המשוקללת אמורה להיות דומה. את ההיגיון בביטול קו 27 אני יכול להבין מבחינת "נתיבי איילון". אחד העקרונות המנחים של התוכנית הוא הפרדה בין השירות המטרופוליני והשירות המקומי. קו 27 מערבב את השירות המטרופוליני (ממרכז תל אביב) עם השירות המקומי ברמת אביב ג'. את זה מתכנני התוכנית רוצים למנוע. את השירות המטרופוליני יעשו קווים מחולון לאוניברסיטה (כאשר אחד מהם גם ימשיך לרחוב קרן קיימת ומשם לסמינר לוינסקי) ומי שירצה להגיע לרמת אביב ג' יוכל לקחת את קווים 6 (שתדירותו תוגברה) ו- 13 שיהפוך לקו מקומי ותדירותו תוגבר. אפשר לבקר את הגישה הזו אבל ייתכן ויש בה היגיון והיא אפילו יכולה להצליח אם יהיה תיאום טוב בהפעלת המערכת.

    • שלום K במקום קו 27 יהיה קו אוטובוס עם מסלול דומה בתוך תל אביב קצת יותר ישיר ומהיר שיגיע עד לראשון והוא יהיה בתדירות גבוהה כך שכן תהיה תחבורה ציבורית לשכונת רמת אביב ג'.

  2. יהודה דרור

    שלום לכם.
    כמי שתכנית הראירגון לא זרה לו כ6 שנים (אני חבר בפורום הירוק), ועדין לא קראתי את הבלוג/אתר שלכם עד תומו, הרשו לי להצביע על שני חסרים/חסכים עיקריים לדעתי בתוכנית.
    1) עבודות בדיקת משתמשים שנעשו, היו בעיקרן ממנדט של לשפר מערך התחבורה הקיים ולכן רובו נעשה עם משתמשים עכשויים של תחבורה ציבורית. הבעיה היא שהמנדט לא היה אופטימאציה של המערך והרחבתו כדי להרחיב את מעגלי המשתמשים, או בניסוח אחר: איך מעבירים הכי טוב והרבה משתמשי מכוניות פרטיות אל התחבורה הציבורית. כמה שאני יודע לא נעשו תחקירים רבתי לצרכים ורצונות של מלוא פוטנציאל המשתמשים האפשרי.
    2)אין מערכת התמצאות לציבור ממוחשבת אינטרנטית. למיטב ידיעתי יש אולי התחלות מהוססות וברמה של "להמציא את הגלגל". בכל מקום משום מה לא הולכים להשתמש במערכת הקיימת והמנוסה של google maps transit. שינוי קוים רבתי בעיר ללא מערכת אינפורמאציה בזמן אמת דרך מחשבים אישיים / טלפונים סלולארים / עמדות בתחנות עוד לפני השינויים, וביחוד אם לא תיעשה גם עבודת החדרה (הסברה והדרכה) יסודית (הם מקלים ראש בחשיבות הענין), יגרום לכאוס ומירמור טוטאלי.
    וכן, חשוב ביותר ללחוץ שהשרות יפעל 6/24. כמובן 7/24 עדיף.
    זהו כסיפתח.
    בברכה
    יהודה

    • אמרת דברי טעם שכדאי להתייחס אליהם. אבל בשביל זה בין השאר הוקמנו ואנחנו מקווים לצמוח ולצבור כוח שיתן לנו אפשרות לתרגם אותו להשפעה על מקבלי ההחלטות. באשר לנתיבי איילון – הם לוקים בחטא היוהרה. הם חושבים שהמתכננים שלהם יודעים יותר טוב מהציבור ואין עם מי לדבר. הם גם לא מתרשמים מהמחאות ורואים את הציבור כ"מטומטם" ומתייחסים אליו בפטרונות. אז עוד מעט הם ייראו שיש גוף מטעם הציבור שחכם לא פחות מהם. אתה מוזמן לעשות מנוי לבלוג ולקבל מידע בזמן אמת על השינויים הצפויים במסגרת הרה-ארגון, חשיפת ליקויים בתחבורה ציבורית ופוסטים פובליציסטיים שמתכתבים יפה עם מה שכתבת.

  3. שלום רב ,

    למה מבטלים את קו 20 ? איך אנו אמורים להגיע לעבודה בקרית עתידים ??

    מקווה שלמישהו במשרד התחבורה יהיה שכל לחשוב לפני השינויים הדרסטים .

    • במקום קו 20 יהיה קו 142 בעל מסלול זהה מרכבת מרכז לעתידים. למי שצריך להגיע מאזור בן יהודה ייקח 61/161 מבן יהודה לרכבת מרכז ומשם ייקח 142, 75 או 76. מאבן גבירול וגני התערוכה אפשר יהיה לקחת את 189 או 289 (אחד מהם) ומשאול המלך ורוטשילד תהיה גישה ישירה באמצעות קו 142 החדש. לעתידים עצמה יגיעו בנוסף קווי 40, 42 (מרוטשילד ושאול המלך), ושלושת הזרועות של 89 (89/189/289).

  4. קו 5 ייסע בשני הכיוונים ברחוב ויצמן בקטע בין ארלוזורוב ליהודה המכבי בתדירות גבוהה מאוד. קו 7 נוסע וימשיך לנסוע לאורך כל רחוב ויצמן גם כן בתדירות גבוהה. באזור איכילוב עובר וימשיך לעבור גם קו 59 של "קווים" ומשאול המלך אפשר יהיה לקחת קו 142 ישירות לאזור התעשייה או 42 לעתידים.

  5. מה תדירות קו 142 ? זה מאד חשוב
    דבר נוסף, מה יהיה גורלם של הנכים שמתשמשים בקו 20 עד עתידים ,, !!

  6. קו 142 יסע בתדירות 10-15 דקות ברוב שעות היום. מי שרוצה להגיע ממסוף כרמלית לעתידים יצטרך לקחת את קו 61/161 עד רכבת מרכז ומשם לעלות לקו 142.

  7. בוקר טוב ,

    אשמח לדעת , באיזה מסלול יסע קו 142 ?

    תודה מור

  8. תודה על התשובה , אשמח לדעת באיזה שעה מתחיל הקו בבקר
    אני צריכה להיות בעתידים, ממרכז ת"א, בשעה 6:30 .תודה מור

  9. הנסיעה הראשונה של הקו מבת ים תצא בשעה 5:00 ככה שלא אמורה להיות בעיה.

  10. בוקר טוב ,

    מבת ים בחמש תוך כמה זמן הוא בת"א ?
    ומתי כל הבלאגן הזה אמור לקרות ?

    תודה מור

  11. האם יש עוד קווים שיגיעו לעתידים כמו 21,28 מתל אביב ?

    • אם את מתכוונת למסלול דומה לקווים 21, 28 אז מדובר בקווים 89, 189 ו- 289 שנוסעים דרך גני התערוכה ואז במסלולים שונים לעתידים (289 יעבור דרך אזור התעשייה). קווים נוספים שיגיעו לעתידים: 40, 42, 52, 12, 22 (עד לצומת ולנברג-עתידים), 6, 7 בני ברק.

  12. האם ידוע לכם מה גורל עתידו של כרטיס חופשי יומי?

  13. הכוונה שלי האם קויי 21 ו28 יישאר כמות שהם ויהי אפשר לנסוע איתם ממרכז תל אביב לעתידים מבלי להטרטר בכמה אוטובוסים ..

    האם יש קו כז מתוך תל אביב שנוסע ישירות לעתידים ???

    • קווי 21 ו- 28 יבוטלו. יהיה קו ישיר מתוך תל אביב לאזור עתידים והם קווי 89, 189 ו- 289 שיסעו בדרכים שונות בצפון תל אביב ויעברו על ציר אבן גבירול, קרליבך, דרך בגין והר ציון. ברחוב בני אפרים ושלונסקי יסע קו 89. גם קו 40 ו- 42 ימשיכו לפעול במתכונת מעט שונה.

  14. ראשית, תודה על הכתבה המפרטת …
    רציתי לשאול מה קורה לגבי קווים כמו 61 (שמסלולו ישונה) ו קו 30 שיבוטל (שעולים עליו נוסעים רבים!)?
    איפה ניתן למצוא את מסלולם החדש / החלופה שיש לקוים הללו?

  15. יוחזר קו 20 לאלתר ,,,,,,,,,, שני אוטובוסים להגיע לעתידים
    קווים ארוכים ומעייפים שעוצרים בכל פינה
    פשוט אין חיבור לשטח ,,בואו למטה לאוטובוסים תשמעו את הנוסעים
    אין לי מילים לתאר את הטימטום של הרפורמה הזו .

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה לא בדיוק נכון שאמרו שיתבטלו פיתולים.
    כבר מתחילת הרפורמה קו 61 התפתל דרך הרא"ה וביאליק וזה ממש עיכב את זמני הנסיעה.
    קו 52 התפתל בהרצל וביאליק ולא הייתה דרך מהירה להגיע מבן גוריון לקניון איילון.
    קו 67 איפשר לי להגיע לפארק הלאומי בצורה מהירה (לפחות בשעות שפל, שאלה השעות החשובות לי) ופיתלו אותו דרך בן אליעזר.
    ואני לא מבין עוד דבר מוזר, יש עכשיו בעיות עם המסלול של 67 בפנחס ובן אליעזר כי תושבי פנחס לא רוצים שיעברו אוטובוסים ברחוב שלהם וככה גם תושבי בן אליעזר (שטוענים שהרחוב הפך לציר מרכזי).
    מה הבעיה הגדולה להחזיר את 67 להרא"ה ולהעביר שם את 65 במקום, שהוא הרבה פחות תדיר??

    • אחת המטרות של הרפורמה הייתה לא רק לעשות קווים ישירים אלא גם להכניס קווים לצירים בהם לא הייתה כל כך תחבורה ציבורית יעילה. לגבי בן אליעזר: מדובר בציר מרכזי חד וחלק! מדובר ברחוב לא פחות רחב מהרוא"ה ובטח שיותר רחב מעוזיאל. למה תושבי קרית בורוכוב צריכים לסבול מרעש יותר מתושבי מרום נווה? כי הארנק שלהם ריק יותר ולכן יש להם פחות כוח ועוצמה פוליטית לצעוק? יש צורך בקו הזה בבן אליעזר לטובת תלמידי מכללת רמת גן, שהיא לא מכללה קטנה והגישה התחבורתית אליה הייתה נמוכה עד הרפורמה. לגבי רחוב פנחס: קוראים לזה NIMBY ("לא בחצר שלנו") ושוב, האם רחוב טרומן או דרום רחוב הרוא"ה שונים במאפיינים שלהם מרחוב פנחס? כן, אבל במאפיין אחד: התושבים ברחוב הרוא"ה פחות אמידים. כך שאולי זה נשמע לך רע, אבל כארגון שחותר לנגישות מקסימלית גם לתושבים שלא יודעים לצעוק אנו תומכים בכך שהקו יעבור ברחוב בן אליעזר בתדירות הולמת וישרת בין השאר את תושבי רמת עמידר שהיא לא בדיוק שכונה בעלת אמצעים. ותושבי בן אליעזר? במקום לצעוק שיברכו על כך שיש להם קו כל כך תדיר שאפשר להגיע איתו לכל חלקי רמת גן ויחנו את האוטו בבית. טוב, מה אפשר לצפות מתושבי מרום נווה…
      לגבי הפיתול של 61 באורדע – הוא נועד בעיקר לפצות על זה שקו 60 הוצא משם. לגבי הפיתול של 52 – הוא באמת די מיותר אבל מצד שני הוא מתמלא בעיקר באזורים הללו ובכך מצדיק את העלאת התדירות שלו ל- 15-20 דקות במקום 30-35 דקות לפני הרפורמה.

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני האמת חושב שהקווים העוברים ברח' עוזיאל יעברו לרחוב הרא"ה ובעוזיאל יעשו קו מיניבוסים ככה שברחוב שקט כמו עוזיאל יהיה שקט!
    בנושא 52 – הגדילו לו את התדירות רק בגלל שהוא התחיל להגיע לעתידים! אם הוא היה עובר בבן גוריון ומסיים בעתידים עדיין היה צורך בתדירות שלו כיום (ואפילו יותר, כי אם המסלול שלו היה ישר הוא היה מהווה אופציה טובה מהתחנה המרכזית לעתידים).
    בנושא 61 – מה הבעיה שרק 161 ישאר שם? זה יותר ישר לו לנסוע לביאליק כי הוא ממשיך בהרא"ה וירושלים, ולכן אצלו זה לא פיתול, וגם העבירו את 65 לנסוע דרך שם אז נראה לי שהפתרון הטוב ביותר בשביל תושבי חיבת ציון, הרא"ה, נגבה וכו'.
    בנוסף, עוד משהו שלא הבנתי בנוגע לפיתולים. למה קו 39 צריך לנסוע מרבין לדרך השלום ולה גוורדיה במקום לנסוע ישירות דרך רחוב הורודצקי? זה מקצר משמעותית את הדרך לתושבי דרום רמת גן.

    • לגבי 61 – יש אנשים מאזור חיבת ציון, הרוא"ה, נגבה וכדומה שצריכים להגיע לקופ"ח ברחוב הרצל ולאזור כיכר אורדע. בשבילהם עשו את הפיתול. כדי להתגבר על חלק מבעיות התנועה הוחלט שבשעות הבוקר (עד 9:00 בערך) הקו ייסע ישר דרך קריניצי ויצא לחיבת ציון בכיוון רמת עמידר.
      לגבי 52 ו- 39 – הסיבה לכך שהקווים מפותלים היא שב"דן" חושבים שקווים מפותלים יותר רווחיים. הם לא יכולים לתאר בראש קווים לא מפותלים ולכן קווים שהיו יחסית ישרים עם תחילת הרפורמה פותלו. כך למשל 22, 31 ו- 89 הפכו לקווים מפותלים יותר ממה שהיה לפני הרפורמה.

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לגבי 61 – אפשר פשוט להחליף אוטובוס ל-65 בבן גוריון\חיבת ציון.
    חוץ מזה זה פוגע בעקרון שאין חלופות ובביאליק והרצל יש עומסים במשך מרבית שעות היום (לא רק בבוקר).
    לגבי הקווים המפותלים – משרד התחבורה לא יכול לנסות לעצור את זה? חבל שנתקענו עם חברה שלא תומכת בתחבורת המעברים.

    • למה משרד התחבורה לא יכול לעצור את זה? כי מעניין אותו לרצות אנשים ושלא יירדו עליו בתקשורת ולכן מה שהוא עושה זה מדיניות של "כיבוי שריפות". דווקא בירושלים הם עומדים יפה בביקורת ולא עושים שום שינוי בפריסת הקווים, וכאן די מגיע להם ח"ח, אם כי גם שם יש מקומות שבהם צריך להשתפר ללא ספק.

כתיבת תגובה