קווים 51, 50, 150 ו- 251 בפתח תקווה יוצאים מהשוק

החל מיום ראשון הקרוב (17.8.14) לראשונה לאחר שנים רבות יחול שינוי מהותי במסלולו של קו 51, כמו גם של קווים 50, 150 ו- 251. תכליתו של השינוי הוא הוצאתם של הקווים מרח' הברון הירש (השוק העירוני) הצפוף והעברתם לרח' אורלוב. כך קו 51 ייסע מרח' ז'ובטינסקי ישירות לרח' אורלוב ויסיים בתחנה המרכזית, מה שיקצר לו את המסלול. קו 50 ייסע ברח' אורלוב ומשם יפנה לבר כוכבא וימשיך במסלולו הרגיל (בחזור הקו ייסע דרך פינסקר ואורלוב בדומה למסלולו ההיסטורי). קו 150 ישוב למסלולו ההיסטורי ויפנה מחובבי ציון לפינסקר ומשם לאורלוב והמשך במסלול הרגיל וקו 251 יפנה משטמפפר לפינסקר ואורלוב ושמם במסלול הרגיל. במקרה של שלושת הקווים הנ"ל מדובר בהארכת מסלול.

ככל הנראה הסיבה לשינוי במסלולי הקווים הללו היא הרצון להקל על הצפיפות באזור השוק, שהתגברה כאשר נכנס קו 1 בעל האוטובוסים הארוכים לאזור. יחד עם זאת, הוצאת קווים אלה, ובמיוחד קו 51 מאזור השוק היא בבחינת "שפיכת מים עם התינוק". התחנות שב"מצבת הברון", בשוק וברח' בר כוכבא משמשות גם כתחנות מעבר לקווי פתח תקווה הפנימיים או קווים לראש העין וגם משרתות אוכלוסיה נרחבת שגרה בסביבת התחנות או במרחק הליכה מהן. התוצאה הצפויה היא ירידה חדה בכמות הנוסעים בקו 51. למול זה נוסעים שצריכים להגיע לתחנה המרכזית והגרים באזורים הקרובים לה יזכו לקיצור זמן נסיעה ולאופציה נוספת לצד קווים 164 ו- 641 שחופפים למסלול הקו.

לאחר השינוי יהיה קו 1 הקו היחיד מבין הבינעירוניים שיעבור ברחוב הברון הירש. אמנם מדובר בקו תדיר שמשמש מבחינת מסלול תחליף טוב לקו 51, אך יש בהחלטה להוציא את קו 51 מהשוק בשלב זה טעם לפגם. הסיבה העיקרית לכך היא שיטת התשלום הייחודית (בשלב זה) בקו 1. כידוע, בקו 1 העלייה נעשית מכל הדלתות ולכן אין אפשרות לשלם לנהג שזה פתרון שהתחבורה הציבורית בארץ צריכה לשאוף באופן כללי. יחד עם זאת, חוסר האפשרות לשלם במזומן במכונות הטעינה הופך את הקו ללא רלוונטי לאוכלוסיה רחבה שנוהגת לשלם במזומן. לרוע המזל, המאסה העיקרית של האוכלוסייה הזו הכוללת אזרחים ותיקים, ומהגרי העבודה לסוגיהם מתגוררת דווקא באזור זה! עד עתה קו 51 נתן פתרון לאוכלוסיה זו. מעתה אוכלוסיה זו, שלרובה אין כרטיסי אשראי תעמוד בפני אפשרויות קשות: ללכת לתחנה המרכזית או לתחנה החדשה ברח' אורלוב בשביל לעלות לקו 51; או פשוט להסתכן ולנסוע ללא כרטיס. החלטה זו הייתה מובנת הרבה יותר במידה והיו עומדות בפני האוכלוסייה הזו אפשרויות לתשלום במזומן באמצעות מכונות או בקיוסקים שליד כפי שנהוג בערים רבות באירופה. ככל הנראה ימצאו לנושא של תשלום במזומן פתרונות אך נכון להיום הפתרונות הם חלקיים מאוד (מוכרים שיושבים בחלק מהתחנות ובחלק משעות היום). לכן, הכפייה למעשה להשתמש בקו 1 במקטע זה בטרם הושלמה היערכות מתאימה היא בבחינת "לרתום את העגלה לפני הסוסים". סוגיה בעייתית נוספת היא בפגיעה מסוימת בשירות שצפויה להיגרם למי שהיה רגיל להשתמש בקו 51. כך הנסיעה הראשונה של קו 51 יוצאת כיום בשעה 4:45 בעוד שקו 1 מתחיל לפעול רק בשעה 5:00. פגיעה משמעותית יותר עלולה להיגרם במוצאי שבת. קו 51 הוא אחד הקווים שהוא בעל רישיון לפעול לפני צאת השבת, בעוד שלקו 1 אין כזה רישיון והוא פועל רק מצאת השבת. כך יוצא שקו 51 מתחיל כיום לפעול בשעה 18:25 בעוד שהנסיעה הראשונה של קו 1 היא בשעה 20:20 לאחר צאת השבת. הפגיעה בתושבי אזור מרכז העיר תהיה מהותית בעיקר בתקופת הקיץ שבה השבת יוצאת מאוחר. עבור תושבים אלה עדיין קיימת האופציה לנסוע בקו 66 או במוניות השירות.

אך הדבר הבעייתי ביותר הוא פרסום ההודעה על השינוי שלושה ימים לפני החלת ההסדרים החדשים. בנוסף, השינוי הופיע בצנעה באתר של "דן". סביר להניח ש- 90% מנוסעי הקו שאינם גולשים יומיום באתר של דן ולא מחוברים לדף הפייסבוק שלנו כלל לא יהיו מודעים לשינוי וביום ראשון יווצר בלבול גדול. בנוסף, עיתוי השינוי רק שבועיים לאחר תחילת הרפורמה הוא בעייתי. לאור הבעייתיות בשינוי בשלב זה פנינו למשרד התחבורה בבקשה להשהיית השינויים עד לדיון מעמיק בנושא והצגת פתרונות הולמים לאוכלוסיה שנפגעת מהשינוי. נמשיך לעדכן לגבי הפעילות בנושא, כאן ובעמוד הפייסבוק שלנו.

פורסמה ב-15 באוגוסט 2014, ב-שינויים בקווי אוטובוסים ותויגה ב-, , , , , , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 2 תגובות.

  1. כרגיל, אף אחד לא מתחשב באוכלוסייה. אלה שתכננו את התכנית החדשה פשוט לא נוסעים בתחבורה ציבורית ואין להם מושג מה האוכלוסייה צריכה. אני ממליץ לא להשתמש בקו 1 כאות מחאה ואלה שצריכים לנסוע מן השוק לתל אביב יסעו במוניות שירות 51 והמחזיקים ברב קו יסעו לז'בוטינסקי ומשם להמשיך לתל אביב.

  2. החסרונות בקיצור מסלול 51:
    1) כיום יש לקו 51 לכיוון פ"ת למשל 6 תחנות שעתידות להתבטל!! במקום תחנה 1 בלבד במסלול המחודש.
    2)קו 1 לא עוצר בתחנה שבין כצנלסון ובין המציבה (בעוד שהוא עוצר בכל התחנות אפילו הקטנות, כנראה שכחו אותה), ונוצר רצף גדול בלי תחנה. כנ"ל למרחק הגדול שנוצר בגלל עיוות כשסגרו את המצב מקפלן ועד כצלנסון. לפחות פעם התחנה היתה ליד דנקנר, עכשיו היא למעלה ליד קפלן, ומדובר בשכונה של זקנים (רמת ורבר)
    3) מדוע קווים לא זזים לאורלוב? קו 7/87/41/5? נראה לי תמוה מאוד, ואולי פוליטי.
    4) ואם כבר שקו 1 יוסט לאורלוב, כי הוא הכנה לרקל.
    5) בסוף מה שייצא כשתהיה הרק"ל, היא תעבור דרך אורלוב, ואז כבר לא יהיה את 51, כך שכל מסת האנשים הענקית שיורדת מ-50/51 במציבה, תיאלץ להחליף אוטובוס.
    6) במוצאי שבת יצטרכו לחכות לקו 1 במשך 20 דקות!! לעומת תדירות משולבת של 10 דקות של 51+1.
    7) בבוקר כמו שכתבת בפוסט לא יהיה את 51 מוקדם.
    8) נכוו לעכשיו מוצאי שבת, ערב השינוי (מחר השינוי אמור לצאת לפועל) אין שום מידע בכל תחנות 51 שעתידות להתבטל ואין שום מידע בתחנות החדשות באורלוב. אני לא מאמין שעד מחר בבוקר העניין יוסדר.
    9) מי שאין לו רב קו או אשראי- מה יעשה?
    10) קו 50 נותן תגבור מצוין בשעות אחה"צ-ערב העמוסות לקו 25 העמוס, כך שהוא אוסף מהמציבה. יותר הוא אל יוכל לעזור לו, ומי יחכה לקו 50 בבר כוכבא כשהוא עוצר בתחנת 49? שוב קובעים תחנות לפי מפעילים.
    11) קווים 50,150 מוגדרים לפי אתר דן כקווים "מהירים". לפי השינוי, המסלול של 50 ושל 150 הופך אותם למסורבלים ולאיטיים.

כתיבת תגובה