כך פקק (אוטובוסים) נולד

ארגוני סביבה רבים נוטים לטעון שהפיתרון שיעודד את האנשים לעבור לתחבורה ציבורית יגיע מהקמת נתיבים יעודיים לתחבורה הציבורית. בנתיבים כאלה נאסרת כניסה של רכבים פרטיים בחלק או בכל שעות היום וכך האוטובוסים לא יעמדו בפקקים לפחות באזורים בהם יש להם העדפה. החשיבה הזו היא נכונה אלא שככל הדברים, היא תלויה לא מעט באכיפת הנתיבים ויותר מכל, מאורך מופעי הרמזור הירוק עבור התחבורה הציבורית. באזור תל אביב קיימים מקרים רבים בהם בנתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים יש אפליה ברמזורים עבור תחבורה ציבורית. הדבר מתבטא במופעי רמזור ירוק קצרים במיוחד אשר גורמים כמעט תמיד לעמידה של האוטובוסים ברמזור. לכן בהרבה מקרים רכבים שזכאים להיכנס לנתיב, לא מנצלים "זכות" זו בשעות שאינן שעות פקוקות מכיוון שהנתיב של הרכב הפרטי יהיה מהיר יותר בהכרח. זאת אם יש לאוטובוסים הללו ברירה (כמו קווים מהירים שלא חייבים לעצור בתחנות שבנתיב).

מקרה מקומם במיוחד של אפלייה ברמזורים ניתן לראות סמוך ליציאה ממסלול התחבורה הציבורית לכיוון גשר גהה (בפתח תקווה). אורך מופע הרמזור הירוק ביציאה מהנתיב עומד על 10 שניות בלבד, כשלאחריהם יש המתנה של 110 שניות ברמזור עד הירוק הבא. מופע כזה יכול להעביר בביטחה 3 אוטובוסים רגילים או 2 אוטובוסים מפרקיים (במקרה הכי טוב 4 אוטובוסים). אך מה קורה כאשר ביציאה מהנתיב מתקבצים אוטובוסים רבים? התופעה שכיחה למדי בין 7:30 ל- 9:00. לעיתים מפקק מגיע לאורך של חצי קילומטר ועקב מופע הרמזור הקצר כל כך לוקח לאוטובוסים לעבור את המקטע חצי שעה! בווידאו הבא שצילמנו ניתן לראות הדגמה של פקק אוטובוסים קטן יחסית שאורכו כ- 100 מטר ולוקח לעבור כ- 5 דקות בסה"כ. חשוב לציין שבהרבה מקרים עומסי התנועה כבדים הרבה יותר אך זה מה שהצלחנו לצלם בינתיים.

הפיתרון אפוא הוא פשוט להאריך את אורך מופע הרמזור. מופע רמזור של 20 שניות יפתור את הבעיה במרבית המקרים ויקצר את הפקק במקרים הקשים. מופע רמזור של 30 שניות ימחק את הבעיה לחלוטין. אם רוצים לעודד את התחבורה הציבורית באמת, יש לעשות את הצעד הזה גם על חשבון עוד עומס לרכב הפרטי.

פורסמה ב-13 במאי 2011, ב-וידאו, מחדלי תחבורה ציבורית ותויגה ב-, , . סמן בסימניה את קישור ישיר. 11 תגובות.

  1. נכון מאוד!
    מספיק למס השפתיים בשם "נתיב תחבורה ציבורית". צריך עדיפות רמזורית על כלי הרכב הפרטיים.

  2. המקרה שמצולם בווידאו זה עוד יום טוב יחסית. שמעתי על ימים שבהם הפקק של האוטובוסים שם היה כל כך ארוך, שאחרי חצי שעה או שעה בא שוטר ושיחרר את תנועת האוטובוסים ידנית. זה אבסורד!!! מה ההיגיון לעשות מסלול תחבורה ציבורית שהוא איטי יותר ממסלול כלי הרכב הפרטיים? הרי כל הרעיון של מת"צ היא לגרום לכך שתנועת האוטובוסים תהיה מהירה יותר משאר התנועה.

  3. הפתרון בין היתר הוא בהגברת השקיפות , יש צורך שהזמנים לצמתים האלה יפרוסמו באינטרנט – אם ביוזמה של משרד התחבורה (מדע בדיוני) או על ידי איסוף מידע על ידי האזרחים (כמו פרוייקט OpenStreetMap ופרוייקטים דומים נוספים).

  4. זה כמו "ויקיפידה" של הכנת מפות (שילוב של ויקיפידה עם גוגל מפאס אם תרצו) – כל אחד יכול להוסיף הקלטת רחובות (עם GPS) , או לצרכים שלכם – תחנות אוטובוס לדוגמה. התוכן מעובד, מרונדר למפה מדי לילה או משהו דומה. ,

    ראו את הקישור הבא לדוגמה
    http://www.openstreetmap.org/?lat=32.0781898498535&lon=34.8093008995056&zoom=15

    יש מפות שונות לדוגמה מפה שמיועדת לרוכבים.
    יש בעולם המון ישומים על בסיס זה – לדוגמה אתר שמחשב את הדרך הכי קצרה באוטובוס (בדומה לאתר אוטובוסים) , אני מניח שתרצו לפנות ליואב לרמן ולנחמן שלף מ"מרחב" שעובדים על נסיון להשיג שכבת מידע מהממשלה של GTFS
    http://code.google.com/transit/spec/transit_feed_specification.html
    על מיקומים וזמנים של אוטובוסים כדי להנגיש אותם לציבור עם יישומים שונים (כמו מפת קווים פרטית, מציאת תחנות ברדיוס, חישוב מסלול קצר, התרעות SMS על הגעת אוטובוס ועוד איזה 100 ישומים שיש )

    בהצלחה, דרור

  5. זה לא אישר את התגובה הקודמת שלי אולי בגלל הקישור
    http://www.openstreetmap.org/?lat=32.0781898498535&lon=34.8093008995056&zoom=15
    כמו ויקיפידה של הכנת מפות

  6. על זה אפשר להכניס שכבות שונות כמו תחנות אוטובוס לדוגמה. (אחת הבעיות – שאלו לא שכבות שהמשתמש יכול להדליק ולכבות) – הנתונים חופשיים ולכן אתם יכולים להוריד אותם ולהשתמש ביישומים שלכם.

    על זה יש פרוייקטים נוספים שמשתמשים לדוגמה ב GTFS
    http://code.google.com/transit/spec/transit_feed_specification.html
    ליואב לרמן ולנחמן שלף ממרחב יש עוד פרטים. בעקרון זה מאפשר להוסיף המון יישומים שאין לנו היום – כמו מסלול קצר ביותר בתחבורה ציבורית, מפת קווים פרטית, התרעות SMS , או תחנות ברדיוס מכתובת מסויימת

  7. חפשו בגוגל GTFS זה פורמט של מידע שמאפשר הרבה מאד יישומים
    מי שעובד על לנסות להשיג אותו מהממשלה או לנסות לייצר אותו הם נחום כהן ויואב לרמן ממרחב. (ליואב יש גם בלוג).

  8. חוויה מאותו רמזור בצומת גהה בספטמבר 2010: בבוקר האוטובוס שהייתי בו (166 של דן) עמד במשך 35 דקות ביציאה מהנת"צ בפ"ת לכיוון ת"א. הפקק כבר השתרך בתןך הנת"צ מהתחנה של היצירה! בכל רמזור ירוק בצומת גהה עבר אוטובוס אחד, או לא עבר בכלל, בממוצע אוטובוס אחד עבר על כל שלושה רמזורים ירוקים!!

    חווייה מאותו רמזור מאוקטובר 2010:
    בבקרים האחרונים האוטובוסים עומדים בפקק נוראי ביציאה מהנת"צ בפתח תקווה לכיוון תל אביב. מרחק של כמה מטרים לוקח יותר מחצי שעה. הסיבה היא שהרמזור ליציאה מהנת"צ ממש קצר, ולפניו יש אור ירוק לפונים מכביש 4 שמאלה לז'בוטינסקי בבני ברק, והם חוסמים את היציאה לאוטובוסים, כך שיש רמזורי ירוק שאף אוטובוס לא יכול לעבור, ויש רמזורים שבמזל עובר אוטובוס אחד או שניים. הפקק כבר מתחיל מז'בוטינסקי בין שנקר ליצירה, ולאוטובוס לוקח כ-30-40 דקות לצאת מהפקק! לא ייתכן שאוטובוסים ועליהם עשרות נוסעים יתקעו בפקק.
    היום ירדתי 2 תחנות וחצי לפני צומת גהה (כמה מטרים לפני התחנה הלפני אחרונה של פ"ת) והלכתי ברגל את כל הנת"צ עד הסוף, בדרך עברתי 3 אוטובוסים של 87, זה היה בשעה 8.35- כלומר קו 87 שיצא מתחנה מרכזית בשעה 8.00 היה תקוע שם, גם הקו של 7.45 והקו של 7.30 היה ראשון בטור!! היו שם איזה 4-6 166 כולל מפרקית אדומה ויפה, 3 מפרקיות ישנות, 192 אחד, כמה 51, כמה 66 ו-82, 3 קווים של אגד תעבורה לאלעד, כמה קווים של אגד רגיל, 3 קווי 164!!! ועוד 2 הסעות ילדים שסתם עיכבו את האוטובוסים הרגילים, ועוד קו אחד למודיעין.

    כיצד דן מתמודדים עם זה? אתמול הלכתי ברגל מ-2 תחנות לפני צומת גהה ועד התחנה הראשונה של בני ברק, תחנה קטנה וחדשה יחסית שנהגים נוהגים לדלג עליה בבוקר כי היא עמוסה. בעיקרון קווי תל השומר וקריית אונו לא עוצרים שם – 70,64,137,68 לא עוצרים. גם 2 קווי פ"ת מהירים לא עוצרים שם- 150,166. אלא ש-82,51,50,38,66 צריכים לעצור שם. לא התפלאתי ששני 82, 51,66 לא עצרו לי שם ובכלל היו בתניב אחר, והאמת גם לא סימנתי לנהג לעצור, הבנתי שהנוסעים באיחור מטורף, וחיכיתי לאטובוס שגם ככה יוריד שם מישהו ויעצור לי. פתאום בא אוטובוס 66 אדום ריק לגמרי, וחשבתי שאני טועה שאני רואה אותו פונה ימינה מכביש 4 לז'בוטינסקי בבני ברק. אלא שלא טעיתי. וכאשר הוא התקרב ריק, הייתי בטוח שהוא לא יעצור ושהוא לא עושה טור.

    מה מתסבר?

    זה היה קו 66 אדום עם נהג צעיר ונחמד, אותו נהג עשה את 49 מוקדם בבוקר, וכאשר הגיע לאוניברסיטת תל אביב, הסדרן אמר לו שהוא קיבל דיווחים על הפקק ביציאה מהנת"צ ולכן שלח אותו ריק, כדי שהבני ברקים והרמת-גנים שזקוקים ל-66,166 לא ייתקעו סתם בתחנות. הנהג אמר שהם פנו כבר כמה פעמים למשטרה ולמשרד התחבורה, והם לא עשו כלום, מלבד בוקר אחד לפני חצי שנה שבא פקח, פתח את ארון החשמל בצומת גהה, ועשה ירוק אחד ארוך ונתן לכל האוטובוסים לצאת (גם צעד לא חכם כי בטח יצאו משם איזה 5 51 ביחד ואיזה 8 166 יחד).

    חבל שמשרד התחבורה, המשטרה ועיריית פתח תקווה מתנהגים עם הנת"צ שגם ככה אין בן גל ירוק, הרמזורים הירוקים בו קצרים פי 2 מהירוק של המכוניות (ויש אדום גם כשאין ירוק למכוניות שמאלה שחותכות את ז'בוטינסקי, אלא יש אדום גם כמה שניות אחרי וכמה שניות לפני בלי שום קשר לזה).

כתיבת תגובה