קחו סכין וקחו (קו) מזלג

אחד העקרונות המרכזיים, אם לא המרכזי שבהם, בתכנון מערכת קווים חדשה הוא עיקרון קווים עם זרועות מפוצלות הנקראים "קווי מזלג". בשלב זה מדובר ב- 11 קווים (אחד מהם הופעל בפעימה הראשונה של הרה-ארגון) המפוצלים לשניים או שלושה זרועות. חלק מהקווים מתפצלים משני הכיוונים ומתאחדים בקטע המרכזי וחלק אחר מתפצל רק באחד מקצוות הקו, אך העיקרון בכולם זהה: הקטע המרכזי והעמוס ביותר של הקו הוא משותף לכל הזרועות ובעל תדירות משולבת גבוהה. המטרה היא קודם כל לאפשר המתנה קצרה ככל האפשר במעבר מהקו המקומי לקו המטרופוליני. בדרך כלל הקווים האלה עוברים בצירים הראשיים וחלקם נוסעים באוטובוסים מפרקיים מה שמאפשר להם לנקז עומסים ולאפשר הגעה ישירה ממקום למקום למי שגר סמוך לצירים ראשיים או לאנשים בריאים שמסוגלים ללכת מהשכונות (האחרים צריכים לעיתים לקחת קו מקומי כדי להגיע לציר הראשי). במצב האידיאלי אדם שמתגורר בשכונה מסוימת ייקח קו מקומי מזין ומשם יעבור אחרי המתנה קצרה לקו מזלג מטרופוליני. במקרה והקו המזלג הישיר אינו מספק את הצורך של אותו האדם הוא פשוט מחליף באחד הצירים לקו מזלג או מקומי אחר שגם הוא אמור לעבור בתדירות גבוהה. אך כפי שכולם יודעים ההבדל בין הרצוי למצוי יכול להיות גדול מאוד. וישנה בעיה מהותית אחת בקווי המזלג. מרבית קווי המזלג הם בעלי מסלול ארוך, כאשר בהרבה מקרים המסלול יהיה אפילו יותר ארוך ממה שקורה כיום. מכיוון שאין כיום העדפה משמעותית לאוטובוסים על פני מכוניות (חוץ מהנת"צים) הרבה יהיה תלוי בעומסי התנועה, ומי לא מכיר את המצב שהוא מחכה הרבה זמן לאוטובוס רק כדי לראות שניים או שלושה אוטובוסים מאותו קו מגיעים ביחד. השיטה החדשה על הגברת התדירות שבה אינה מונעת מצב זה אלא רק מעלה את ההסתברות לראות את האוטובוס מהר, וזה לא מבטיח כלום. טכנית, עדיין יכול להיות שאנשים יחכו 20-30 דקות לאוטובוס, רק שהפעם הם ייראו 4 אוטובוסים ביחד ולא 3. וככל שהמסלול ארוך יותר, הסיכוי לראות מצב כזה עולה, וכך כנראה יקרה גם אחרי הרה-ארגון. לכן הרבה יהיה תלוי באכיפת הסדרי העדפה מיוחדים, לרבות תזמון רמזורים נדיב בצירים בהם יש התקבצויות אוטובוסים כגון ציר בן יהודה (שהולך לקבל את מרבית האוטובוסים מרחוב דיזנגוף), ציר המלך ג'ורג' וציר אבן גבירול. אחרת יווצרו פקקי אוטובוסים ויצא שכרינו בהפסדנו.

וכעת למנה העיקרית. אלה הם 11 קווי המזלג שיפעלו אחרי הפעימה השנייה. יש לציין שהמסלולים הידועים לנו אינם סופיים והם יכולים להשתנות עדיין.

קווים 4/104/204 – שלושתם יוצאים ממסוף רדינג. נוסעים על בן יהודה ואלנבי עד תחנה מרכזית ת"א. 4 מסיים שם. קו 104 ממשיך לכורזין בגבעתיים דרך יד אליהו וביצרון ו- 204 למסוף הטייסים דרך שכונת התקווה וכפר שלם.

קווים 25/125 – הופעלו בפעימה הראשונה. 25 יוצא מהמרינה ועובר במערב בת ים. 125 יוצא ממסוף ניסנבוים ועובר במזרח בת ים. הקטע המשותף עובר על שדרות ירושלים, שלמה, העליה, אלנבי, המלך ג'ורג', אבן גבירול, יהודה המכבי וסמינר הקיבוצים. קו 25 מגיע לאוניברסיטת תל אביב, קו 125 לשיכון ל' וסמינר לווינסקי.

קווים 26/126 – יופעלו על ידי "אגד". קו 26 יעבור בחלקים המזרחיים של בת ים ובית החולים וולפסון. קו 126 יעבור בשכונות מערב חולון. הקטע המשותף יעבור על ציר הר ציון, דרך בגין, קרליבך ואבן גבירול. משם קו 26 ימשיך לשיכון ל' וסמינר לווינסקי. קו 126 ימשיך ליהודה המכבי, קניון רמת אביב, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב ג' (כולל כניסה לשכונה) ויסיים באזורי חן.

קווים 39/139/239 – שלושת הקווים יוצאים ממסוף רדינג ועוברים על ציר דיזנגוף, בן ציון, קרליבך, יצחק שדה ומשה דיין. קו 39 ממשיך לרמת עמידר דרך קניון גבעתיים, דרך רבין, שכונת קרית בורוכוב (עוקף ציר אלוף שדה), נווה יהושע (ללא כניסה לשכונה עצמה), מרום נווה לרמת עמידר. קו 139 ממשיך ללה-גארדיה ומשם ישירות לדרך השלום, ציר אלוף שדה, מסוף תל השומר ויסיים במסוף הלב בתל השומר. קו 239 ימשיך במסלול קו 9 של היום למסוף הטייסים.

קווים 40/240 – קו 40 יוצא מעתידים ונוסע דרך נאות אפקה (אך עוקף הדר יוסף) וקניון איילון למכון מור. קו 240 יוצא מקהילת יעקב בבני ברק ונוסע דרך רח' עזרא ורבי עקיבא (מסלול קו 54 שיבוטל). הזרוע המשותפת עוברת דרך ציר ז'בוטניסקי ברמת גן, כל ציר בגין, דרך יפו-אילת ושדרות ירושלים עד המצבה בבת ים. משם קו 40 ממשיך לבית העלמין דרך רח' בלפור, יוספטל ומשה לוי (בדומה להיום) לבית העלמין. קו 240 נוסע למסוף בית העלמין דרך רמת יוסף.

קווים 42/142 – שני הקווים יוצאים מעתידים. קו 42 נוסע דרך נווה שרת וציר דבורה הנביאה – פנחס רוזן. קו 142 יוצא דרך אזור התעשייה רמת החייל. המסלול המשותף עובר דרך קניון איילון, אבא הלל, רכבת מרכז, שאול המלך, רוטשילד, ציר הר ציון, שלמה ושד' ירושלים. בבת ים קו 42 ימשיך דרך הרחובות ירושלים, כצנלסון וניסבנוים למסוף ניסנבוים וקו 142 ייסע דרך חוף הים למסוף המרינה.

קווים 60/160 – שני הקווים יוצאים מתחנה מרכזית ת"א. נוסעים על ציר המסגר לרכבת מרכז, נחלת יצחק, ציר כצנלסון בגבעתיים. משם הקווים מתפצלים. קו 60 ממשיך בכצנלסון, ציר ירושלים ברמת גן, מרום נווה, ומסיים ברמת עמידר. קו 160 עובר דרך כיכר אורדע וציר הרוא"ה ברמת גן, רח' ירושלים בבני ברק וממשיך בבני ברק דרך רבי עקיבא, חזון אי"ש ועזרא לקהילת יעקב.

קווים 61/161 – שני הקווים יוצאים ממסוף כרמלית. ממשיכים דרך מגדל שלום, אלנבי, בן יהודה, ארלוזורוב, רכבת מרכז, ציר ארלוזורוב-קריניצי ברמת גן. משם קו 61 ממשיך לחיבת ציון, הרוא"ה, הירדן, מכללת רמת גן ומסוף רמת עמידר. קו 161 ממשיך להרוא"ה, ירושלים בבני ברק, רבי עקיבא, חזון אי"ש, עזרא ומסיים בקהילת יעקב. במילים אחרות מדובר בקווים 61 ו- 62 בעלי מסלול שונה במקצת.

קווים 71/171/271 – יופעלו על ידי "אגד". 71 יוצא מקניון הזהב בראשון לציון ועובר דרך קרית בן גוריון, קרית רבין, ציר ויצמן וקולנוע רינה עד כיכר קוגל. קו 171 יוצא מקרית בן גוריון, ממשיך דרך ג'סי כהן, רח' אילת, המעפילים למשרד הרישוי. קו 271 יוצא מקרית שרת דרך ימית 2000, ציר ההסתדרות, שנקר וקולנוע רינה לכיכר קוגל. הזרוע המשותפת עוברת דרך צומת חולון, רכבת ההגנה, ציר המסגר, עזריאלי, רכבת מרכז עד סמינר הקיבוצים. קו 71 ממשיך לשיכון ל' וסמינר לוינסקי. קו 171 ממשיך לקניון רמת אביב, אוניברסיטת תל אביב (כיכר אנטין), רמת אביב ג' (ללא הכניסה לשכונה) ומסיים באזורי חן. קו 271 ממשיך ישירות למסוף קלצ'קין ללא הכניסה לרמת אביב.

קווים 72/172 – מבוססים על מסלול קו 2 (72) ו- 1 (172). שני הקווים יוצאים מרדינג וממשיכים על ציר בן יהודה, אלנבי, העלייה, הרצל, נכנסים לתל כביר ומשרד הרישוי. קו 72 ממשיך לשכונת תל גיבורים (כולל כניסה לשכונה), רח' אילת, ג'סי כהן וקרית בן גוריון ומסיים בקניון הזהב בראשון לציון. קו 172 ממשיך לקולנוע רינה, שנקר, ציר ההסתדרות, שכונת קרית שרת ומסיים באזור התעשייה.

קווים 89/189/289 – מבוססים על מסלול קו 89 של "אגד" אבל יופעלו על ידי "דן". הקווים יעברו במסלולים שונים בחולון, כאשר קו 89 מהם יצא מאזור התעשייה ויסע דרך ימית 2000, קניון חולון וציר שנקר לסוקלוב, קו 189 יצא משכונת קרית שרת דרך רח' ירושלים וסוקולוב וקו 289 יצא מאזור ויעבור דרך שכונת נאות יהודית לסוקולוב. הציר המשותף יעבור דרך שדרות קוגל, צומת חולון, בניין פנורמה, ציר הר ציון, קרליבך, אבן גבירול, גני התערוכה. משם יתפצלו המסלולים וכל אחד יגיע לעתידים במסלול שונה. קו 89 יסע דרך בני אפרים, שלונסקי ודבורה הנביאה. קו 189 יסע דרך אזור התעשייה רמת החייל ו- 289 יסע דרך רחוב משמר הירדן ברמת החייל.

מסלולים מפורטים של כל אחד מקווי המזלג כמו גם מפות הקווים יועלו לאתר בימים הקרובים בתיקייה ייעודית במסגרת עמוד "רה-ארגון תחבורה ציבורית".

בואו לדון על כך בעמוד הפייסבוק של היוזמה www.facebook.com/tachbura

פורסם ב-28 במאי 2011,ב-רה ארגון תחבורה ציבורית. סמן בסימניה את קישור ישיר. 21 תגובות.

  1. תיקונים במספורים:
    42 יגיע למרינה בבת ים ו-142 יגיע לניסנבאום.
    40 יגיע למרינה בבת ים ו-240 לבית העלמין.
    העיקרון של המספור הוא- ככל שהקו מערבי יותר בעיר הלווין, הוא עם המספור הנמוך יותר.
    בנוסף, לא נאמר שקו 240 יגיע לתל השומר כמו קו 45?
    במפה המצורפת בפייסבוק נראים 3 זרועות של קווי ה-40 למינהם, כשהבסיס שלהם הוא ציר ז'בוטינסקי-בגין-אילת-שד' ירושלים, בבת ים מתפצלים ל-3 קווים ובקצה השני- עתידים, קהילות יעקוב ותל השומר, איך יהיה 140?

    • אני לא בטוח שהמספור עובד על העיקרון הזה אבל שווה לבדוק. חוץ מזה ש- 40 אמור להמשיך לאזור ניסנבוים ולא עד המרינה. לפי העדכון האחרון קו 140 הנוכחי יישאר ללא שינוי, בעוד שקו 240 ייסע עד תל השומר אלא יסע כמו 140 בתוכנית המקורית בתוך בני ברק וכמו 240 בתוך בת ים. לגבי המפה בפייסבוק, זו לא המפה הכי מעודכנת אבל היא יחסית טרייה. מאז חלו שינויים לגבי קווי 40/240 וגם שינוי מסלול בקו 39 שיעבור דרך הירדן ונגבה במקום להיכנס ישר לבן אליעזר ורמת עמידר.

  2. נפלה לכם טעות קטנה בקו 72/172. רשמתם 2(172) 1 (171). התכוונתם ודאי לקו 2(72) ו-1(172)

  3. לפי מידע פנימי שהשגתי מגורם בארגון הרה כנראה שבפעימה השלישית קו 24 "ימוזלג" איני יודע את המסלול המדויק אך הבנתי ש24 יתחיל בת"מ הרצליה ויסיים בתמח"ת במסלול דומה לשל קו 525 וקו 124 יפעל במסלול דומה לשל 24 כיום.

  4. נשמע מאוד הגיוני לפי הלך החשיבה שלהם. ממה שנראה לי במקום הקו שמשמש קו 525 תושבי רמת השרון יסעו לתחנה מרכזית דרך אוניברסיטת תל אביב, יהודה המכבי, אבן גבירול וקרליבך. בקיצור הארכת דרך משמעותית.

  5. אני תושב רמת השרון והיום המצב לא הרבה יותר טוב…
    אני אישית מעדיף קו בתדירות טובה שעושה הרבה פיתולים מאשר קו ישיר שמגיע פעם בשעה-חצי שעה ומה שקורה כיום מרמת השרון לתמח"ת הוא הכי גרוע הקווים גם בתדירות נמוכה וגם מפותלים

  6. לאיתי, ברור שבמערכת היום שמנסה לחבר כל נקודה לכל נקודה, הקווים מפותלים
    הפיתולים הם בנסיון לאסוף מספיק נוסעים לכל קו – שהרי קו מרמת השרון לתל אביב היה לדוגמה צריך כיום לאסוף די נוסעים כדי שיהיה כלכלי. כך יוצא ששליש מהנסיעה האוטבוס ריק מידי, שליש הוא מלא מידי ושליש עוד פעם הוא ריק מידי – התוצאה היא גם יעילות כלכלית נמוכה ולכן – תדירות נמוכה.

    מקווה שבמעבר לתחבורת מעברים זה ישתנה.

  7. אלון שטרנוב

    יש טעות לא'

    לקו 40 יש רק שתי זרועות (40 ו-240) וקו 140 הוא בכלל קו שפועל בשעות השיא רק ונוסע דרך איילון ווולפסון במסלול שונה לגמרי וקו 240 בכלל לא ממשיך לתל השומר או מה שזה יהיה.

  1. פינגבק: מבצע ניקוי רח’ דיזנגוף מאוטובוסים או מרכז תל אביב לאחר הרה-ארגון « תחבורה בדרך שלנו

  2. פינגבק: השינויים בתחבורה הציבורית בגבעתיים במסגרת הארגון מחדש « תחבורה בדרך שלנו

  3. פינגבק: השינויים בתחבורה הציבורית ברמת גן במסגרת הארגון מחדש « תחבורה בדרך שלנו

  4. פינגבק: הגעה למרכז הרפואי סוראסקי (איכילוב) לאחר הרה-ארגון « תחבורה בדרך שלנו

  5. פינגבק: השינויים בתחבורה הציבורית בבת ים במסגרת הארגון מחדש « תחבורה בדרך שלנו

  6. פינגבק: השינויים בתחבורה הציבורית בחולון – חלק א’: מערב העיר « תחבורה בדרך שלנו

  7. פינגבק: השינויים בתחבורה הציבורית בדרום-מזרח תל אביב במסגרת הארגון מחדש « תחבורה בדרך שלנו

כתיבת תגובה